• Anonym (ibs)

Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?

Jag fick konstaterat ulcerös kolit för 10 år sedan. Nu finns inga tecken kvar på det men istället har dom gett mig diagnosen IBS. Jagär väldigt gasig jämt, rapar mycket, mår illa var och varannan dag och är förstoppad/lös i magen om vartannat.

Nu har jag bestämt nig för att ändra mina matvanor , i hopp om att må bättre . Men hur ska man äta när man har IBS? Hur äter ni andra? Ge gärna exempel på en dags matschema :)

• Svar på tråden Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?
  • sextiotalist

Jag har förstått nu under senare år att det är IBS jag har, men så hette det inte då.
    Jag undviker fibrer, speciellt obearbetade fibrer som man hittar i råkost, en hel del fullkornsbröd. Baljväxter undviker jag också.
    Nötter är också något som jag reagerar på direkt.

Men det är indviduellt, man får söka sig fram vad man själv mår bra av     

• Anonym (lchf)

Fibrer och mjölmat går bort för mig. Men allra bäst mår jag när jag försöker minimera kolhydraterna och ökar fettet - LCHF.

• Anonym (ibs)
    Anonym (lchf) skrev 2013-08-29 10:33:37 följande:
    Fibrer och mjölmat går bort för mig. Men allra bäst mår jag när jag försöker minimera kolhydraterna och ökar fettet - LCHF.

Oj, jag som hört att just fibrer ihop med ökat vattenintag ska vara bra vid ibs! :O att det skalugna tarmrörelserna osv.

Ja detta lär bli en himla omställning. Jag har ett sockerberoende utan dess like och är jäkligt kinkig när det kommer till mat. Det är inte många grönsaker jag gillar tex och har svårt att se vad jag ska äta till frukost om jag plötsligt tar bort bröd och gröt.
  • Anonym (.)
    Anonym (ibs) skrev 2013-08-29 10:38:39 följande:

Oj, jag som hört att just fibrer ihop med ökat vattenintag ska vara bra vid ibs! :O att det skalugna tarmrörelserna osv.

Ja detta lär bli en himla omställning. Jag har ett sockerberoende utan dess like och är jäkligt kinkig när det kommer till mat. Det är inte många grönsaker jag gillar tex och har svårt att se vad jag ska äta till frukost om jag plötsligt tar bort bröd och gröt.

Har inte konstaterat IBS men har alla symtom på det. Jag kan inte heller äta för mycket fibrer- magen reagerar direkt. Även lök och starkare mat går bort. Till frukost så äter jag ofta youghurt som jag mixrar i frysta bär + banan. Ibland steker eller kokar jag ägg. Havregröt (ej fiber) går också bra för mig att äta.  
  • Lev väl

Det gäller att undvika saker som förvärrar inflammationen i tarmarna och äta mer av det som hjälper till att läka och ta bort inflammationen.Sök på antiinflammatorisk mat/kost så får du många råd.  Jag kan även rekommendera boken "Sannas Matbok för den självläkande människan".

Kortfattat kan man säga att det handlar om att undvika gluten, socker, mjölkprodukter, jästprodukter, kemikalier, onödiga tillsatser och stress! Var noga med att använda ekologiska produkter, för att slippa gifter som förvärrar problemet.

Byt ut all matlagnings-fett till kokosfett (absolut inte det silvriga paketet i kyldisken utan kallpressad på glasburk). Kokosfett är bakterie- och virushämmande och innehåller kaprylsyra som är ph-balanserande för tarmen. Många med IBS har upplevt förbättringar på grund av kokosfett.

Ät mycket av detta:

Nötter som valnötter, mandlar och hasselnötter, alltid blötlagda eller rostade för att undvika lektiner som kan irritera tarmslemhinnan och orsaka problem. Bär som blåbär och jordgubbar, särskilt de som är intensivt blåa eller åt det svarta hållet, eftersom dessa innehåller stora mängder antioxidanter. Fiskar som lax, tonfisk och makrill, då dessa har gott om bra fetter. Tänk på att välja fisk från områden som har så lite kemikaliebelastning som möjligt. Du behöver även komplettera med D-vitamin, eftersom fet fisk innehåller både A och D-vitamin och "slåss" om samma receptorer på cellen. A-vitamin kan alltså slå ut D-vitaminet. Gröna bladgrönsaker som spenat, grönkål och grönkål samt alla alger. Dessa är fulla med uppbasande mineraler och verkar otroligt bra för att motverka försurning i kroppen. Grönt, svart och vitt te kan faktiskt motverka inflammation, även om de har andra negativa effekter. Koffeinet har alltså en positiv inverkan i kroppen plus att dessa källor är oerhört antioxidantrika. Chilipeppar verkar antiinflammatoriskt, samt höjer kroppstemperaturen en aning, och gör därmed temperaturen mer gynnsam för att motverka mikrober (virus, bakterier, parasiter). Papaya verkar antiinflammatoriskt i kroppen, på grund av enzymet papain. Papaya används främst för tarminflammationer.  Shiitakesvampen har, liksom kantareller, gott om D-vitamin som i sin tur, motverkar inflammation eftersom det stödjer och aktiverar immunförsvaret. Gurkmeja, curcumin, motverkar inflammation, men bör tillsättas i lite större mängder än de som används i vanlig matlagning. Vitlök är oerhört effektivt vid exempelvis tarmsjukdomar. Även de andra löksorterna kan hjälpa, men de innehåller inte lika mycket flavonoider. Använd allra helst, en fermenterad vitlök.  Ingefära verkar antiinflammatoriskt och stabiliserar blodsockret. Korsblommiga grönsaker som broccoli och kål
  • Annelie 76

Jag äter LCHF, då slipper jag nästan alla besvär. Framförallt är det skönt att slippa gaserna. Min mage kraschar av vetemjöl, för mycket fibrer, potatis, popcorn och spenat. Förutom fibrer och spenat så utgår ju det andra när man äter LCHF och det jag inte tål måste jag ju inte äta, det finns mycket annat att välja på.

Anonym (ibs) skrev 2013-08-29 10:38:39 följande:

Fibrer är för de flesta det allra värsta man kan äta. Osmältbara fibrer (fullkorn och annat sädskräp) brukar inte alls funka. Smältbara fibrer (finns i bla grönsaker) brukar gå bra men inte för alla. Jag är också sockerberoende och kinkig men LCHF funkar ganska bra. Grönsaker är inget man måste äta bara man äter ordentligt av annat näringsrikt som tex ägg och just det är bla det jag gillar med LCHF. Man måste inte äta grönsaker om man inte vill! Till frukost äter jag bacon och äggröra (ägg, grädde, salt och peppar). Jättegott och mättande, mycket bättre än bröd och gröt. Dessutom snällt mot magen.

• Anonym (oxå IBS)

Jag har alltid haft problem med magen och läkarna har förespråkat fibrer, fibrer och mera fibrer. Fick t o m nåt skit jag skulle hälla i vattnet och dricka som var ren fiberlösning. Jag var alltid svullen, gasig och hade diarré och ont. Reagerade då mer om jag åt fett eller stark mat. Jag har provat apotektes alla grejer för magen, pro vivor och allt vad det heter utan resultat. För tre år sedan minskade jag drastiskt på alla kolhydrater, började äta enligt GB (Glykemisk belastning). Inget socker, inget vitt mjöl, inga snabba kolhydrater men väldigt sparsamt med långsamma diton (absolut inte nödvändigt till varje mål). Efter det har min mage blivit helt bra. Jag äter också råa hallon blandat med turkiskt yoghurt 1-2 ggr per dag (ingen jätteportion men 75 gr bär och 100 gr turkisk yoghurt), det tycker jag mig märka hjälper min mage. Har inga som helst problem med fett eller stark mat idag, för mig var det kolhydraterna som var boven. Jag var dessutom innan väldigt sockerberoende med ett sjukt sockersug, detta har helt försvunnit som en bonus.

• älskarkärleken

Rekommenderar starkt att du kontaktar en näringsteraupet...Min dotter har haft enorma problem med tarmen i 3 år, fick ingen hjälp av läkarna, tog henne till en nt och gjorde en kropps scanning...hon såg direkt vad det var frågan om och dottern fick några burkar tillskott och enzymer...redan 3 de dagen märkte hon skillnad, nu 3 veckor senare mår hon som en gud, pigg och kry, går en gång om dagen på toa och har en normal färg och konsistens. Första gången på 3 år. Sök annan hjälp än den vanliga vården, där finner du inget annat än piller som gör dig sjuk.
    Lycka till 

• Anonym (Tess)

Wow asså jag mår bättre när jag äter typ vitt bröd och pizza.. 
    vitt bröd är ibland det enda som hjälper mot illamåendet på morgonen, särskilt nu när jag är gravid och haft problem med extremt illamående och kräkningar 
    inget går då upp mot en nybakad ostfralla som är supermjuk och lite degig

när jag försöker äta "nyttigt" dvs. fisk, kyckling, mycket grönsaker, fullkorn och sånt så mår jag skit
    fullkorn går helt bort just nu, tål det inte alls
    och just nu kan jag inte heller äta fisk

ju mer "onyttig" mat jag äter, ju bättre och mer regelbunden är min mage.. 

"Lev Väl" allt på den där listan, förutom vitlök och lök, gör min mage sämre..  

alltså det måste vara något allvarligt fel på min mage/mig!

har testat att utesluta vissa livsmedel, gluten, laktos, paprika, lök, bröd, koffein (dricker inte ens kaffe)
    men det hjälper inte..
    läkemedlen på apoteket hjälper inte heller
    men märkt att min mage är riktigt, riktigt känslig för värme, blir den för varm så får jag diarré nästan direkt, så att hålla magen sval är ett måste, och kan även lugna ner den, konstigt nog

• sextiotalist
    Anonym (Tess) skrev 2013-08-29 19:38:19 följande:
    Wow asså jag mår bättre när jag äter typ vitt bröd och pizza.. 
    vitt bröd är ibland det enda som hjälper mot illamåendet på morgonen, särskilt nu när jag är gravid och haft problem med extremt illamående och kräkningar 
    inget går då upp mot en nybakad ostfralla som är supermjuk och lite degig

när jag försöker äta "nyttigt" dvs. fisk, kyckling, mycket grönsaker, fullkorn och sånt så mår jag skit
    fullkorn går helt bort just nu, tål det inte alls
    och just nu kan jag inte heller äta fisk

ju mer "onyttig" mat jag äter, ju bättre och mer regelbunden är min mage.. 

"Lev Väl" allt på den där listan, förutom vitlök och lök, gör min mage sämre..  

alltså det måste vara något allvarligt fel på min mage/mig!

har testat att utesluta vissa livsmedel, gluten, laktos, paprika, lök, bröd, koffein (dricker inte ens kaffe)
    men det hjälper inte..
    läkemedlen på apoteket hjälper inte heller
    men märkt att min mage är riktigt, riktigt känslig för värme, blir den för varm så får jag diarré nästan direkt, så att hålla magen sval är ett måste, och kan även lugna ner den, konstigt nog
    Åh, det är som jag då, klarar lite mer än vad du gör, men nötter och råkost går helt bort. Jag fixar kål i mindre mängder om det är processat innan, typ surkål eller om den är kokt
Svar på tråden Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?