• Anonym (ibs)

Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?

Jag fick konstaterat ulcerös kolit för 10 år sedan. Nu finns inga tecken kvar på det men istället har dom gett mig diagnosen IBS. Jagär väldigt gasig jämt, rapar mycket, mår illa var och varannan dag och är förstoppad/lös i magen om vartannat.

Nu har jag bestämt nig för att ändra mina matvanor , i hopp om att må bättre . Men hur ska man äta när man har IBS? Hur äter ni andra? Ge gärna exempel på en dags matschema :)

• Svar på tråden Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?
  • Anonym (Crohn)

Jag fick diagnosen morbus crohn för 15 år sen, en diagnos som sedan togs tillbaka och ändrades till IBS. Haft mkt besvär med magen och alltid sett ut som om jag ska föda vilken dag som helst framåt eftermiddagen. Sen började jag äta LCHF för vikten och alla problem försvann! Sockerberoende som jag är tog jag ett återfall och mådde skit! Alla symptom kom tillbaka! För två veckor sen tog jag mig i kragen, den första veckan var hemskt med sjuka abstinensbesvär, jag tände verkligen av! Men nu är det borta och magen är lugn och fin! Jag tänker inte längre på att jag har en mage! Och sockersuget är borta det med! Testa, är det inte bättre om en månad har du iaf provat (0: jag har valt att äta helt laktosfritt. Lycka till TS! Det är ett bedrövligt tillstånd att leva med!

• Anonym (Tess)
    Anonym (Crohn) skrev 2013-08-29 20:44:40 följande:
    Jag fick diagnosen morbus crohn för 15 år sen, en diagnos som sedan togs tillbaka och ändrades till IBS. Haft mkt besvär med magen och alltid sett ut som om jag ska föda vilken dag som helst framåt eftermiddagen. Sen började jag äta LCHF för vikten och alla problem försvann! Sockerberoende som jag är tog jag ett återfall och mådde skit! Alla symptom kom tillbaka! För två veckor sen tog jag mig i kragen, den första veckan var hemskt med sjuka abstinensbesvär, jag tände verkligen av! Men nu är det borta och magen är lugn och fin! Jag tänker inte längre på att jag har en mage! Och sockersuget är borta det med! Testa, är det inte bättre om en månad har du iaf provat (0: jag har valt att äta helt laktosfritt. Lycka till TS! Det är ett bedrövligt tillstånd att leva med!
    jag provade LCHF i 5 veckor.. kort sagt, blev självmordbenägen av alla biverkningar :(

så tyvärr funkar det inte för alla, men som du säger, man vet bara när man har prövat.  
  • Anonym (Crohn)

Nä tyvärr funkar det juh inte för alla )0: trist nog! Ibland blir jag nog lite "sektmedlem" i min iver att berätta hur fantastiskt bra jag äntligen mår, för att kunna hjälpa ngn annan. Försöker dämpa det eftersom jag inte vill framstå som en fanatiker som fått fnatt ;0) önskar så att det här eller ngt annat vore boten för alla!

• Anonym (Tess)
    Anonym (Crohn) skrev 2013-08-29 21:41:33 följande:
    Nä tyvärr funkar det juh inte för alla )0: trist nog! Ibland blir jag nog lite "sektmedlem" i min iver att berätta hur fantastiskt bra jag äntligen mår, för att kunna hjälpa ngn annan. Försöker dämpa det eftersom jag inte vill framstå som en fanatiker som fått fnatt ;0) önskar så att det här eller ngt annat vore boten för alla!
    Och jag önskar ostfrallor och kylda magar var boten för alla! ^^ 

• Anonym (ibs)

Nötter och stenfrukter (äpplen, päron, persika/nektarin osv) tål jag dessvärre inte så det blir klurigt att få i sig . Största problemet är dock att jag är underviktig. Jag skulle behöva gå upp 8 kilo ungefär. Så jag är rädd att plocka bort en massa och ersätta med "smalsaker" . Jättedrygt med ibs när man är underviktig , det är svårt att exprimentera :(

• sextiotalist
    Anonym (ibs) skrev 2013-08-31 10:09:51 följande:
    Nötter och stenfrukter (äpplen, päron, persika/nektarin osv) tål jag dessvärre inte så det blir klurigt att få i sig . Största problemet är dock att jag är underviktig. Jag skulle behöva gå upp 8 kilo ungefär. Så jag är rädd att plocka bort en massa och ersätta med "smalsaker" . Jättedrygt med ibs när man är underviktig , det är svårt att exprimentera :(
    Klarar du av grädde, olivolja och rapsolja,

I såfall kan du satsa på att tillsätta lite extra fett när du lagar mat, extra feta ostar etc.

Hur är det med avocado, den ligger i riskzonen för dig, men det är ju annars en fet grönsak/frukt som är snäll mot magen och proppad med vitaminer :)   
  • Loriyana

Jag har Crohns och jag äter LCHF. Undviker dessutom alkohol och kolsyrade drycker.

• Anonym (IBS 2)

När jag fick IBS konstaterat sade min läkare att det är en myt att fibrer är bra för oroliga magar, det är faktiskt tvärtom! (Även om det givetvis kan variera från person till person.) Fibrer gör ju så tarmarna får arbeta hårdare och snabbare, vilket för mig resulterade i gaser och diarré var och varannan dag. Vitt bröd är snällare mot en IBS-mage.

• BabyBlues85

Äter väldigt lite kolhydrater, kombon ex pasta och fet sås går INTE!  När jag äter bröd och liknande blir det oftast glutenfritt... har gjort underverk för min mage. Samt helst laktosfritt.. Magen är lugn och glad =)

• Adut 27

jag utesluter lök helt. Funkar bra, det var den största boven för mig.
    Sen inte för mkt fibrer.

Svar på tråden Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?