• Anonym (ibs)

Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?

Jag fick konstaterat ulcerös kolit för 10 år sedan. Nu finns inga tecken kvar på det men istället har dom gett mig diagnosen IBS. Jagär väldigt gasig jämt, rapar mycket, mår illa var och varannan dag och är förstoppad/lös i magen om vartannat.

Nu har jag bestämt nig för att ändra mina matvanor , i hopp om att må bättre . Men hur ska man äta när man har IBS? Hur äter ni andra? Ge gärna exempel på en dags matschema :)

• Svar på tråden Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?
  • Adut 27

kan tillägga att jag dricker questran 2ggr dagligen med, för jag har samtidigt problem med gallan. Efter första dospåsen kändes det direkt skillnad. Kommer nog få dras med dem läääänge

• whitestar

Kan berätta vad min ibsmage tål. Det enda bröd jag klarar av att äta utan problem är limpa. På morgon äter jag laktosfri fil , förut med kellogs k men tyvärr har dom ändrat receptet och stoppat i mer fibrer så dom kan jag inte äta längre. Om nån har tips på bättre flingor vore jag tacksam! Äter mycket protein, ris till funkar bra. Sallad med gurka, tomat, fetaost med en oljebaserad dressing. Det lustiga är att chips mår min mage bra av av nån konstig anledning

• Anonym (IBS-C)

Just nu är jag gravid, och äter ''vanlig'' mat fast med mindre pasta/ris/potatis.. Kanske 2 potatisar, 1 dl ris och pasta.

Innan jag blev gravid så hade jag ätit LCHF i 1 år och mådde jättebra, såfort bebisen är ute ska jag äta LCHF igen. Jag äter dock inte så mycket fett som de flesta gör. Utan har mest tagit bort de snabba kolhydraterna och äter mer grönsaker, försöker hålla mig borta från mjölkprodukter också.

• sextiotalist
    whitestar skrev 2013-08-31 10:55:24 följande:
    Kan berätta vad min ibsmage tål. Det enda bröd jag klarar av att äta utan problem är limpa. På morgon äter jag laktosfri fil , förut med kellogs k men tyvärr har dom ändrat receptet och stoppat i mer fibrer så dom kan jag inte äta längre. Om nån har tips på bättre flingor vore jag tacksam! Äter mycket protein, ris till funkar bra. Sallad med gurka, tomat, fetaost med en oljebaserad dressing. Det lustiga är att chips mår min mage bra av av nån konstig anledning

´Chips är snällt mot magen, det är ofta det första vi har ätit efter en magsjuka. Men det ska då vara de lättsaltade chipsen
  • Anonym (oxå IBS)

Glömde en viktig sak - för mig är det a och o att äta regelbundet. När vi har gäster och det blir lite mer mat och småätande kollapsar magen direkt. Tuggummi funkar inte heller.

• R J

Har oxå fått konstaterat IBS efter år av helvete med magen. Har testat allt som finns på apotek, hälsokostaffären, mediciner som läkare skrivit ut...

Tyvärr har jag inte hittat nått som min mage mår bra av... Ena dagen kan jag äta keso och kyckling medans nästa dag kollapsar magen... Har testat att utesluta gluten och mjölkprodukter utan resultat...

Just nu går jag på en fitnessdiet och än så länge verkar det funka...

Tar jag bort pasta, ris, potatis går det lättare men inte alltid...

• ulimon

Hej!
    Har också Ibs, fick diagnosen för ca 1 år sen. Men hade länge problem innan i magen med värk, illamående o olika med avföringen. Har mer problem nu igen och varit in på akuten med ambulans för sådan fruktansvärt värk/sveda i magen. Inget kul och det var 2:a gången jag fått åka in med ambulans pga magvärken/illamående. 1:a gången var för 1.5- 2 år sen. Börjar också fundera kring maten. Men tycker jag försöker prova det mesta men inget verkar hjälpa i längden. Har värst på morgonen. Försöker även undvika stress men inte alltid så lätt när man har en 6åring och så ska man orka jobba heltid. Har även whiplash sen -99 som också krånglar till o från.

Mina mesta problem är magvärk/sveda, illamående, hård/lös mage och ibland kan jag inte gå toan o göra det andra på flera dagar/1 v.

Dricker 1 glas med Aloe Vera brustablett (från apoteket) på morgonen innan frukost men tycker nu att de inte hjälper så mycket. Har ni något som ni tycker hjälper förutom ändring i kosten/träningen?

• Anonym (132345)

Jag håller på med fodmap www.ibsfri.com/ vilket hjälpt enormt. Just nu elimineringskost men vi får se vad jag måste utesluta / minska framledes.  

Det blev bättre på LCHF men detta är helt klart än bättre...för första gången sedan 86 har jag en normal mage. Hoppas kunna urskilja vad som är problemet lite längre fram och kunna lägga tillbaka lite grejer (just nu är gluten och laktos + allt med höga fodmap uteslutet (finns i kolhydrater därför förbättringen på LCHF)...men man behöver inte vara överkänslig för alla av dem. 

• Anonym (IBS-C)
    Anonym (132345) skrev 2014-01-26 21:30:50 följande:
    Jag håller på med fodmap www.ibsfri.com/ vilket hjälpt enormt. Just nu elimineringskost men vi får se vad jag måste utesluta / minska framledes.  

Det blev bättre på LCHF men detta är helt klart än bättre...för första gången sedan 86 har jag en normal mage. Hoppas kunna urskilja vad som är problemet lite längre fram och kunna lägga tillbaka lite grejer (just nu är gluten och laktos + allt med höga fodmap uteslutet (finns i kolhydrater därför förbättringen på LCHF)...men man behöver inte vara överkänslig för alla av dem. 
    Har  du köpt boken? Tänkte om den e bra..
  • Anonym (vilsen)

Här är en till med förmodad IBS.

Har haft mer eller mindre problem med magen i över 10 år och har fått undvika fet mat, mat med mjöl/smör m.m.

Nu ska jag ge det ett försök att utesluta gluten i några veckor samt äta laktosfritt. Är även väldigt nyfiken på FODMAP, men vill inte riktigt börja utan att ha rådfrågat en dietist så nu ska jag strida för att få komma till en dietist med inriktning mot FODMAP.

Har även hört att FODMAP i komb med någon form av avslappning/stresshantering ska vara bra! Någon mer som hört det?

Svar på tråden Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?