Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?

Jag har förstått nu under senare år att det är IBS jag har, men så hette det inte då.
    Jag undviker fibrer, speciellt obearbetade fibrer som man hittar i råkost, en hel del fullkornsbröd. Baljväxter undviker jag också.
    Nötter är också något som jag reagerar på direkt.

Men det är indviduellt, man får söka sig fram vad man själv mår bra av     

• sextiotalist
    Anonym (Tess) skrev 2013-08-29 19:38:19 följande:
    Wow asså jag mår bättre när jag äter typ vitt bröd och pizza.. 
    vitt bröd är ibland det enda som hjälper mot illamåendet på morgonen, särskilt nu när jag är gravid och haft problem med extremt illamående och kräkningar 
    inget går då upp mot en nybakad ostfralla som är supermjuk och lite degig

när jag försöker äta "nyttigt" dvs. fisk, kyckling, mycket grönsaker, fullkorn och sånt så mår jag skit
    fullkorn går helt bort just nu, tål det inte alls
    och just nu kan jag inte heller äta fisk

ju mer "onyttig" mat jag äter, ju bättre och mer regelbunden är min mage.. 

"Lev Väl" allt på den där listan, förutom vitlök och lök, gör min mage sämre..  

alltså det måste vara något allvarligt fel på min mage/mig!

har testat att utesluta vissa livsmedel, gluten, laktos, paprika, lök, bröd, koffein (dricker inte ens kaffe)
    men det hjälper inte..
    läkemedlen på apoteket hjälper inte heller
    men märkt att min mage är riktigt, riktigt känslig för värme, blir den för varm så får jag diarré nästan direkt, så att hålla magen sval är ett måste, och kan även lugna ner den, konstigt nog
    Åh, det är som jag då, klarar lite mer än vad du gör, men nötter och råkost går helt bort. Jag fixar kål i mindre mängder om det är processat innan, typ surkål eller om den är kokt
  • sextiotalist
    Anonym (ibs) skrev 2013-08-31 10:09:51 följande:
    Nötter och stenfrukter (äpplen, päron, persika/nektarin osv) tål jag dessvärre inte så det blir klurigt att få i sig . Största problemet är dock att jag är underviktig. Jag skulle behöva gå upp 8 kilo ungefär. Så jag är rädd att plocka bort en massa och ersätta med "smalsaker" . Jättedrygt med ibs när man är underviktig , det är svårt att exprimentera :(
    Klarar du av grädde, olivolja och rapsolja,

I såfall kan du satsa på att tillsätta lite extra fett när du lagar mat, extra feta ostar etc.

Hur är det med avocado, den ligger i riskzonen för dig, men det är ju annars en fet grönsak/frukt som är snäll mot magen och proppad med vitaminer :)   
  • sextiotalist
    whitestar skrev 2013-08-31 10:55:24 följande:
    Kan berätta vad min ibsmage tål. Det enda bröd jag klarar av att äta utan problem är limpa. På morgon äter jag laktosfri fil , förut med kellogs k men tyvärr har dom ändrat receptet och stoppat i mer fibrer så dom kan jag inte äta längre. Om nån har tips på bättre flingor vore jag tacksam! Äter mycket protein, ris till funkar bra. Sallad med gurka, tomat, fetaost med en oljebaserad dressing. Det lustiga är att chips mår min mage bra av av nån konstig anledning

´Chips är snällt mot magen, det är ofta det första vi har ätit efter en magsjuka. Men det ska då vara de lättsaltade chipsen
Svar på tråden Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?