• Anonym (Fundersam)

Kan en av oss ensam ta ett bostadslån?

Jag är snart 25 år och sambon är 27. Just nu så är jag mammaledig med våran 6 månaders bebis. Vi bor just nu i en bostadsrätt som ägs av min sambo (jag flyttade in). Eftersom vi bara bor i en tvåa så börjar vi snart vara i behov av mer utrymme. Min sambo har en fast heltidstjänst och får ihop ca 24.000 innan skatt. Jag saknar arbete och har innan jag blev mamma jobbat heltid på ett vikariat under två år så bortsett från mammapengen nu så har jag ju ingen inkomst. När lillen börjar dagis planerar jag att söka jobb och kombinera med studier. Jag planerar alltså att läsa en 3-4 års utbildning och kommer därför endast senare ha CSN som banken inte räknar som en inkomst. Så min fråga, kan min Sambo ensam ta ett lån på en ny bostad? Vi har tittat på ett barnvänligt område lite utanför stan där en 4:as utropspris ligger på runt 500.000 och avgiften på 5.500. Han kommer förmodligen gå plus på vår nuvarande bostad ca 150-200.000. Så lånebeloppet kan tänkas bli runt 300-400.000.. Får han ensam ta ett sådant lån? Jag vet inte hur jag ska ställa mig, men känner mig som en börda och hemsk för att jag kanske inte kan bidra så mycket i själva inköpet. Bortsett från att jag förm inte får så skulle det för mig också kännas jobbigt att ta bostadslån utan fast jobb och innan jag ens hunnit börja med studier. Är det egoistiskt tänkt? Jag hjälper ju såklart till att betala till sambon så vi försöker precis som nu att dela lika på hyra och boendekostnader. Vad tror ni? Skulle ni känna er okej med att en av er tog ett ensamt bostadslån?

• Svar på tråden Kan en av oss ensam ta ett bostadslån?
  • Anonym (999)

Det beror väl på om man ljuger eller inte.

Man ska fylla i hushållets utgifter men vill han lura banken ska jag inte anmäla er. Men det lär vara svårt att dölja barnet så antingen måste han säga att ni separerar och bära kostnaden för underhåll till dig för barnet eller också säga att barnet flyttar med honom och hitta en bra förklaring hur han kan jobba och ta hand om en 6 månaders samtidigt. 

• Anonym (borde gå)

Vi var i ungefär samma situation för 4 år sen när vi köpte vår lägenhet. Jag hade fast jobb och sambon hade inte klarat CSNs poänggränser så han var helt utan inkomst. Inga barn. Min lön låg på 22 000 före skatt och avgifterna på lägenheterna vi tittade på var <5 000, dvs lite lägre än vad vi betalade för vår hyreslägenhet. Jag skulle lägga in 100 000 kontant.

Vad som sas då var att jag (själv, sambon gjorde varken till eller från) kunde få låna upp till 1,2 milj. Detta var dock innan de höjde kraven till 15% insats.

Det slutade med att vi köpte en lägenhet för 600 000 med lån på 500 000. Avgift på 4 000-4 500 (kommer inte ihåg vad den låg på då).

• Anonym (borde gå)

Ska tillägga att det varierar mellan bankerna om man måste stå på lånet bägge två eller ej. SBAB krävde det men inte de flesta andra banker.

• Anonym (Fundersam)

Okej. Tar dem i dessa fall inte hänsyn till att man är mammaledig och sedan kommer att vara arbetssökande alt. Student? Isåfall är vi helt körda då på att få en ny bostad? Om man har en borgenär då?

• AnnaSthlm

Ett lån på 300-400.000 är ju ingenting (nu bor jag ju i Stockholm så jag har lite andra referensramar).
    Om din sambo är kreditvärdig kommer han inte att ha några som helst problem att få lånet beviljat av banken.

Så din sambo KAN givetvis ta lånet själv. Den frågan som återstår är om ni ska äga bostaden hälften var eller om han ska äga den till 100%.

Ska ni äga hälften var tar han en risk att bli blåst av dig om ni separerar: då han du rätt till hälften av försäljningspriset medan han står kvar med hela lånet, och endast kan släcka hälften med de pengar han får ut vid försäljnigen. Detta kan ni dock avtala om i ett samboavtal. Ska han äga hela behöver ni ändå samboavtal för att skydda hans tillgångar. Det låter bra att ni ska dela på räntekostnaden även i detta fall (medan han betalar ev. amortering på egen hand)

Ni får prata igenom vad som är mest praktiskt för er.

Eftersom du ändå ska betala för räntan (oavsett vem som äger) så kan du gå miste om värdeökningen på bostaden om den går upp i pris medan du pluggar. Jag skulle utan tvekan vilja äga 50/50.

• Anonym (Fundersam)

Vad hopplöst det känns. Jag som naivt tänkt att han har en inkomst till lånet osv inte att det skulle räknas in som att han försörjde oss eftersom att så inte är fallet:(

• Anonym (Fundersam)
    AnnaSthlm skrev 2013-08-29 11:42:43 följande:
    Ett lån på 300-400.000 är ju ingenting (nu bor jag ju i Stockholm så jag har lite andra referensramar). Om din sambo är kreditvärdig kommer han inte att ha några som helst problem att få lånet beviljat av banken. Så din sambo KAN givetvis ta lånet själv. Den frågan som återstår är om ni ska äga bostaden hälften var eller om han ska äga den till 100%. Ska ni äga hälften var tar han en risk att bli blåst av dig om ni separerar: då han du rätt till hälften av försäljningspriset medan han står kvar med hela lånet, och endast kan släcka hälften med de pengar han får ut vid försäljnigen. Detta kan ni dock avtala om i ett samboavtal. Ska han äga hela behöver ni ändå samboavtal för att skydda hans tillgångar. Det låter bra att ni ska dela på räntekostnaden även i detta fall (medan han betalar ev. amortering på egen hand) Ni får prata igenom vad som är mest praktiskt för er. Eftersom du ändå ska betala för räntan (oavsett vem som äger) så kan du gå miste om värdeökningen på bostaden om den går upp i pris medan du pluggar. Jag skulle utan tvekan vilja äga 50/50.

Tack för ditt svar! Just nu känns det som att han kan få stå som ensam ägare. Jag vet också att det låter naivt och klyschigt att påstå att man litar på den andra osv. Men jag ser verkligen inget slut och oavsett om det vore så har min sambo min fulla tillit och förtroende. Sedan är ju saken den att jag ju inte kommer kunna äga 50/50? Eftersom att banken inte kommer att vilja ge mig ett bolån.
  • Anonym (Apan)

Min sambo har ca 27.000 innan skatt, jag är arbetslös just nu, men vi berättade för banken att jag kommer from november vara föräldraledig i minst ett och ett halvt år.
    Banken räknade med att vi har tre barn (vilket är fallet i november) och de har gett oss lånelöfte på 1-1,1 miljon.
    Så visst borde ni kunna få det lånet ni vill ha!

• Anonym (Fundersam)

Jag läste om, hade missat det du skrev om att båda står som ägare endå:)

• Kjell2

Sluta se så negativt på allt. Boka en tid med banken och berätta precis hur läget är och vad ni vill. Helt omöjligt borde det inte vara för er att få ett mindre bostadslån. det är inte direkt några jättesummor ni behöver låna.

• mandolin76

När jag och mitt ex köpte radhus var jag höggravid och han hade en betalningsanmärkning. Trots detta fick jag ensam ta lån på 1 miljon. Vårt stora misstag var att han ett år senare gick in som delägare i huset för det krånglade till det lite då vi separerade. Hade vi båda gått in som ägare på huset samtidigt så hade han bara kunnat skriva över sin del på mig men när han "köpte" in sig i huset så räknades det som försäljning när jag skulle ta över hela lånet igen.

• AnnaSthlm
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-08-29 11:47:50 följande:

Tack för ditt svar! Just nu känns det som att han kan få stå som ensam ägare. Jag vet också att det låter naivt och klyschigt att påstå att man litar på den andra osv. Men jag ser verkligen inget slut och oavsett om det vore så har min sambo min fulla tillit och förtroende. Sedan är ju saken den att jag ju inte kommer kunna äga 50/50? Eftersom att banken inte kommer att vilja ge mig ett bolån.
    Men nu pratar vi om ett lån på 150-200.000 för din del. Med bostad som säkerhet. Det är kaffepengar i bankvärlden och du kan lugnt betala den lilla räntan med CSN.
    Träffa tre banker och ta beslut sedan.
    Denna situation är inte olösbar.
  • AnnaSthlm
    Kjell2 skrev 2013-08-29 11:50:11 följande:
    Sluta se så negativt på allt. Boka en tid med banken och berätta precis hur läget är och vad ni vill. Helt omöjligt borde det inte vara för er att få ett mindre bostadslån. det är inte direkt några jättesummor ni behöver låna.
  • Anonym (Huset)

Klart han kan ta ett bostadslån! Det gjorde min sambo innan vi köpte hus, jag var arbetslös och inte ens med på låneansökan. Och vi äger 50/50 av huset, dock har jag inga lån medan han har det ;)

Svar på tråden Kan en av oss ensam ta ett bostadslån?