Kan en av oss ensam ta ett bostadslån?
Jag är snart 25 år och sambon är 27. Just nu så är jag mammaledig med våran 6 månaders bebis. Vi bor just nu i en bostadsrätt som ägs av min sambo (jag flyttade in). Eftersom vi bara bor i en tvåa så börjar vi snart vara i behov av mer utrymme. Min sambo har en fast heltidstjänst och får ihop ca 24.000 innan skatt. Jag saknar arbete och har innan jag blev mamma jobbat heltid på ett vikariat under två år så bortsett från mammapengen nu så har jag ju ingen inkomst. När lillen börjar dagis planerar jag att söka jobb och kombinera med studier. Jag planerar alltså att läsa en 3-4 års utbildning och kommer därför endast senare ha CSN som banken inte räknar som en inkomst. Så min fråga, kan min Sambo ensam ta ett lån på en ny bostad? Vi har tittat på ett barnvänligt område lite utanför stan där en 4:as utropspris ligger på runt 500.000 och avgiften på 5.500. Han kommer förmodligen gå plus på vår nuvarande bostad ca 150-200.000. Så lånebeloppet kan tänkas bli runt 300-400.000.. Får han ensam ta ett sådant lån? Jag vet inte hur jag ska ställa mig, men känner mig som en börda och hemsk för att jag kanske inte kan bidra så mycket i själva inköpet. Bortsett från att jag förm inte får så skulle det för mig också kännas jobbigt att ta bostadslån utan fast jobb och innan jag ens hunnit börja med studier. Är det egoistiskt tänkt? Jag hjälper ju såklart till att betala till sambon så vi försöker precis som nu att dela lika på hyra och boendekostnader. Vad tror ni? Skulle ni känna er okej med att en av er tog ett ensamt bostadslån?