• Omogen citron

Tips vanvårdad katt

I förrgår hittade jag en katt då jag var påväg hem. Katten var så mager att revbenen syntes och var full med fästingar. Jag tog hem kissen.

Då jag kom hem plockade jag bort 27 (!) fästingar, jag har aldrig sett så stora fästingar, vissa var lika stora som en ärta. Jag stängde in henne i köket, gav mat, vatten, låda och klöspelare, kattbädd och någon leksak.

Hon får kattungefoder nu och blötmat. Vi har varit till veterinären och förutom en massa småsår och undervikten är hon okej. Jag har henne ändå isolerad några dagar eftersom hon hade mask då hon hittades. (Hon har såklart fått maskmedel.)

Vad är det mer att tänka på?

Ägaren har hittats men bryr sig inte kan jag tillägga.

• Svar på tråden Tips vanvårdad katt
  • nemo1

Anmäl då ägaren till länsstyrelsen. Ge katten köttfärs och äggula också vilka är bra för viktuppgång men ffa anmäl.

• Omogen citron
    Jacqueline skrev 2013-08-29 12:32:39 följande:
    Var det inte 30 fästingar igår :P är katten kastrerad?chipmärkt?försäkrad?

Katten är kastrerad, chippad, inte försäkrad. Ägaren hävdar att hon är vaccinerad men inga papper finns så jag tror inte på det.
  • Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-08-29 12:40:46 följande:
    Anmäl då ägaren till länsstyrelsen. Ge katten köttfärs och äggula också vilka är bra för viktuppgång men ffa anmäl.

Det ska jag göra genast, tack för tipset!

Om vi anmäler henne så har jag hört att polisen tar katten som bevis och avlivar katten. Stämmer det? För det vill jag absolut inte.
  • Ezder

Vilken tur katten har, att du hittade henne och tog dig an henne!

Kastrera, vaccinera, avmaska, märka är väl det viktiga, och det verkar du ha koll på. En katt som svälter kan ganska snabbt få leverskador, men jag vet inte om det spelar någon roll hur man hanterar maten när katten får mat igen, det vet veterinären bättre. Kommer hon fram och gosar och så, eller är hon skygg?

• Birmafröken
    Omogen citron skrev 2013-08-29 12:45:12 följande:

Katten är kastrerad, chippad, inte försäkrad. Ägaren hävdar att hon är vaccinerad men inga papper finns så jag tror inte på det.

Vad har ägaren för förklaring till kattens skick? Hur länge har ägaren haft katten och hur gammal är den? Låter helmärkligt att en kastrerad, id-märkt och "vaccinerad" katt skulle lämnas åt sitt öde på det där sättet, iallafall om det är ägaren själv som sett till att allt blivit gjort..

Har ägaren sagt att han/hon inte vill ha tillbaka katten?
  • Omogen citron
    Birmafröken skrev 2013-08-29 13:14:18 följande:
    Vad har ägaren för förklaring till kattens skick? Hur länge har ägaren haft katten och hur gammal är den? Låter helmärkligt att en kastrerad, id-märkt och "vaccinerad" katt skulle lämnas åt sitt öde på det där sättet, iallafall om det är ägaren själv som sett till att allt blivit gjort.. Har ägaren sagt att han/hon inte vill ha tillbaka katten?

Ägaren säger att hon har haft katten i en månad sedan kommit på att hon bor på femte våningen. Katten har balanserat på balkongräcket och hon orkade inte näta in. (exakt så uttryckte hon sig.) Då sålde hon katten, men hon vet inte till vem. Hon angav ett område bara. Jag tror inte alls på det, katten hittades 300 meter från hennes lägenhet.

Katten kissade överallt också, hon hade ingen låda utan hade köpt engångs kissöverdrag som man har på ålderdomshem. Katten fattade inte hur de skulle användas. Vad svarar man på något sådant?

Katten har blivit kastrerad, chippad och vaccinerad av förra ägaren. Det är alltså inte hon som har gjort. Det sa hon själv. Hon vill inte ha tillbaka katten och jag har varit där så att hon kunde skriva över papper på ägarändring av chip.
  • Omogen citron
    Ezder skrev 2013-08-29 13:00:18 följande:
    Vilken tur katten har, att du hittade henne och tog dig an henne!Kastrera, vaccinera, avmaska, märka är väl det viktiga, och det verkar du ha koll på. En katt som svälter kan ganska snabbt få leverskador, men jag vet inte om det spelar någon roll hur man hanterar maten när katten får mat igen, det vet veterinären bättre. Kommer hon fram och gosar och så, eller är hon skygg?

Hon kommer fram och gossar, och hon har även börjat leka med mig. Så hon är absolut inte skygg.

Avmaskad är hon som sagt, kastrerad och chippad också. Vaccin sa veterinären att det bästa är att vänta ett tag eftersom hon var så medtagen. Men det ska absolut göras.

Veterinären har sagt att det är viktigt att hon får mycket blötmat, och att hon inte ska få mat hela tiden eftersom hon kommer kasta i sig maten och kräkas. Så hon får små potioner var tredje timme.
  • Ezder

Bra att du har kontakt med veterinär! Det låter som att du får kloka råd därifrån.

• Birmafröken

Har ägaren bara haft katten i en månad tycker jag att du ska försöka få fram namnet på den förra ägaren, den som uppenbarligen har brytt sig om katten genom att kastrera, id-märka och vaccinera den. Har man gjort allt det för sin katt tror jag att man både vill veta om och hjälpa till ifall omplaceringen visat sig vara helt misslyckad..

Svar på tråden Tips vanvårdad katt