• Mamma Anna 87

Ett års väntetid på ADHD utredning... gråter av förtvivlan

Vi har väntat i tre år på att få en remiss på ADHD utredning. Nu när det äntligen är dags meddelas att väntetiden i Borås är 12 månader!!! Jag fixar fan inte att vänta mer.. vår dotter behöver hjälp och likaså vi föräldrar... Någon som vet något om hur man kan bära sig åt för att få det fortare, genom vårdgarantin eller privat.. jag gör vad som helst bara vi slipper vänta ett år... 

• Svar på tråden Ett års väntetid på ADHD utredning... gråter av förtvivlan
  • blubbblubb

Ring om vårdgarantin.

Men får man fråga varför ni väntat i 3 år på remiss. Man ska ju kunna skriva egenremiss till BUP.

• blubbblubb

Ring om vårdgarantin. Det stod på BUPs hemsida för borås (tittade nyss). Varför har ni inte skickat egenrimiss om besök tidigare.

• tundra

Ni behöver ingen nedskriven diagnos för att iaf sätta bollen i rullning.

Ni föräldrar kan ju gå en komet utbildning som är gratis via kommunen.
    De är duktiga på denna kategori av barn och strategier i vardagen.
    Be att skolan skriver ett åtgärdsprogram och ha en kontinuerlig dialog - inte bara vid problem utan med jämna mellan rum.

• oraklet från delphi

gå till bup akut avdelning

• Mamma Anna 87

visste inte att man kunde göre egenremiss förrens nyss. De på BVC och Psykologen och läkaren på barnhälsovården ville utesluta att kroppsligt först så genomgått diverse undersökningar från tropp till tå. De har tagit sin lilla tid och hon har fått genomgå operationer av andra anledningar. De har velat att hon ska va helt frisk kroppsligt innan de skickar remiss. Det är hon nu, men precis samma problematik som innan avseende ADHD. Vi har hjälp i skolan och har utbildning tack genom min mans adhd-skola. Men ska verkligen titta på de där med KOMET!!! Är mycket intresserad av läkemdelsbehanding.. och då måste man ha diagnos..

• Mineralvatten
    Mamma Anna 87 skrev 2013-08-29 16:23:24 följande:
    Vi har väntat i tre år på att få en remiss på ADHD utredning. Nu när det äntligen är dags meddelas att väntetiden i Borås är 12 månader!!! Jag fixar fan inte att vänta mer.. vår dotter behöver hjälp och likaså vi föräldrar... Någon som vet något om hur man kan bära sig åt för att få det fortare, genom vårdgarantin eller privat.. jag gör vad som helst bara vi slipper vänta ett år... 
    12 månader är en mycket vanlig väntetid.
    i sundsvall är det 3 års väntetid och man får inte ens ställa fler i kö....

visst säger vårdgarantin 3 månader men resurserna finns inte.
  • mammatill6

Ring och begär vårdgarantin. Då ska du ha en tid inom 4 veckor, men man måste hävda vårdgarantin.

• Mineralvatten
    elinaehn skrev 2013-08-29 16:33:42 följande:
    Vårdgarantikansliet? Ring!
    de gör inte sådant längre tyvärr.
    jag ringde dem för ca 1 år sen och de hade då inte sysslat med att flytta runt remisser på ca 4 år.

• Mineralvatten
    mammatill6 skrev 2013-08-31 21:56:32 följande:
    Ring och begär vårdgarantin. Då ska du ha en tid inom 4 veckor, men man måste hävda vårdgarantin.
    men om inte resurserna finns då?

• Mineralvatten
    oraklet från delphi skrev 2013-08-29 19:53:01 följande:
    bupakuten sysslar absolut inte med npf-utredningar!!!
  • Angela1

Är det akut ska man få förtur. Går hon till skolan? Har hon utvecklat självskadebeteende?

• Mineralvatten
    Angela1 skrev 2013-08-31 22:03:10 följande:
    Är det akut ska man få förtur. Går hon till skolan? Har hon utvecklat självskadebeteende?
    nej om man bedöms som ett akutfall.
    det är inte samma sak som att det är akut, för att det är akut är en känsla etc.
    att man bedöms som ett akutfall är däremot medicinskt korrekt.
  • Marre81a

Hej! Hur går det? Väntar ni fortfarande på utredning? Vi har precis börjat gå på BUP i Borås och väntar på utredning.. 1-1,5 års väntetid sa de till oss ...

• IA

Hej. Vi bor också i västra götaland och har gått på BUP med äldste sonen från 2007 tills nyligen då vi bytt till en privat psykolog. Vi har inte hunnit utvärdera detta än då det är så pass nytt, men det känns i plånboken i alla fall. Men funkar det är det värt det. Äldste sonen fick sina diagnoser 2012. Han var då 14 år. Kontakten med skolor och BUP och förståelsen från dessa har varit ett än större problem än pojkens svårigheter. Nu misstänker jag att lillebror också har ADHD men vill helst inte gå till BUP. Jag vet att det är dagis/skola som har ansvar för att göra en basutredning, men i min äldste sons fall blev detta bara aldrig av, tiden gick, år gick, skolan klaga på att han va slarvig och bråkig och sa att de inte trodde han hade ADHD då han inte hade inlärningssvårigheter eller läs och skrivsvårigheter. Jag litar inte ett dugg på skola och dagis. Beträffande min yngste son tror inte dagis han har ADHD och detta motiverar de med att han "leker med andra barn". Det verkar ju inte vara någon inom barnomsorg och skola som har kunskap om ADHD ens ju. Och BUP, ja, de utredde och satte diagnos, men sen har de inte gjort något bra. Jag har gått två cope kurser och en komet. Många bra tipps och knep och skönt att träffa andra föräldrar i liknande situation. Men i det stora hela så gillar jag inte Bup och jag vet att i skolan behövs en diagnos för att barnet, trots att lagen säger annat, ska få den hjälp och det stöd denne är i behov av. I skolan handlar det om ekonomi och en budget och att de prioriterar de som har en diagnos och i vårt fall undgick de kostnaden för basutredningen med då de hela tiden sköt på den tills jag tillslut krävde att BUP skulle göra den. Därför undrar jag ifall någon vet något alternativ till skola och BUP för att göra en utredning och hur man går tillväga, vart man vänder sig...osv... Jag vill verkligen inte gå igenom samma sak med den lille som med den store för det har verkligen varit en kamp som satt sina spår, värst är det med hans självkänsla efter alla år han blivit missbemött. Resultatet har blivit att han vantrivs i skolan och knappt är där alls och han har väldigt få vänner. Jag tror det hade kunnat vara annorlunda.

• Betula74
    oraklet från delphi skrev 2013-08-29 19:53:01 följande:
    Fullständigt fel, de gör absolut inga utredningar - detta är ine akut tillstånd som behöver inläggning. Ta kontakt med vårdgarantikansliet och den informationen borde ni fått. TS hur har det gått?
  • Ronjami

Hur kan man acceptera att vänta i 3 år frågar jag mig? Nu bor jag i Stockholm och här gäller vårdgarantin (liksom i övriga landet). Varför beställer du inte tid någon annanstans?

• Oleg

KOMET är till för att styra upp vanliga problem i samspelet mellan barn och föräldrar, hjälpa föräldrar att sätta gränser, få ett fungerande sätt att kommunicera med sitt barn, osv. Den är inte inriktad på barn med NPF-funktionshinder och liknande.

Kan man inte kontakta andra delar av VGregionen, om det nu är så otroligt lång väntetid i Borås? I Göteborg är det inte så lång väntetid.

• Maddiogora

Klart du kan tillämpa vårdgarantin , dock brukar inte detta vara särskilt bra vid utredningar som kräver mycket av barnen , då de ofta får åka långt ev bo på hotell och alla rutiner kastas omkull , resultaten blir ju inte lika tillförlitliga.

Svar på tråden Ett års väntetid på ADHD utredning... gråter av förtvivlan