Inlägg från: Familjen L |Visa alla inlägg
  • Familjen L

Hur är det att bli igångsatt?

Jag är rätt positiv till mina andra förlossning, som jag blev igångsatt med. Jag var i v.42+0 och sonen visade inga som helst tecken på att vilja komma ut. Så jag och min man var till överburenhetskontroll runt 13 tiden, den 21/2-11.

Läkaren som gjorde det slutgiltiga beskedet kända hur öppen jag var osv. JAg var öppen 3cm och töjbar till 4cm. Hon drog och grejsade. Hon ringde ner till förlossningen och det fanns plats. Så vi var på förlossningen runt 17, men jag fick mat innan allt började. Jag hade inte mycket till värkar. Lite molande mensvärk, inget som gjorde ont, så på så sätt kändes det konstigt att vara på förlossningen.

17.30 tob bm hål på fosterhinnan. Så det var den igångsättningen jag fick. Så på så sätt är jag lättad över att få en relativt enkel igångsättning. En hinntagning liksom. Värkarna kom rätt fort efter att vattnet gått. 22.30 föddes sonen, 5 timmar efter hinntagning.

Men det är nu som jag blir ledsen i ögat över förlossningen. Sonen föddes med navelsträng både runt hals och kropp, rätt hårt lindad om sig. Han avnavlades rätt fort och in i akutrummet med bm och min man. Jag blev ensam kvar med uska, som inte direkt svarade på vad som hände.

Men förutom att jag blev som ignorerad eller vad man ska säga, så gick förlossningen riktigt bra. Så jag är nöjd till det stora hela.

Svar på tråden Hur är det att bli igångsatt?