Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Hur får ni era barn att göra saker de inte vill men måste?

Min son är inte explosiv på samma sätt som ditt barn, men han är väldigt bestämd med vad han vill och "köper" inte vad som helst. För oss är förberedelse och att påminna om vad som komma skall jätteviktigt. Att repetera att nu är det så och så långt kvar tills vi ska göra det och det. Nu har du halva tiden kvar osv.
    Och sen att vara konsekvent och försöka hålla sig till de ramar och regler man satt upp. Att det finns beteenden och ord man säger osv som helt enkelt inte är ok.
    Sen förstår jag att det blir snäppet värre när han är så fysisk, att det handlar om rädsla och smärta även hos er vuxna. Jag har själv försökt bära min sjuåring ner till hans rum men det är tungt och han är stark. Får han in en träff med knytnäven så gör det ONT!

Finns det någon fritidspedagog eller liknande på skolan som närvarar på morgonen när ni lämnar? Någon som ditt barn är trygg med, som kanske är så pass stark att han/hon kan hjälpa er att hantera det här fysiska? Det är det jag spontant kommer på.    

• Gladskit
    Trasan0606 skrev 2013-08-30 10:14:31 följande:
    Gladskit - han har bara gått i skolan i dryga veckan så han känner ingen riktigt bra än men de är väldigt engagerade och bra så skulle vi behöva hjälp så skulle vi få det men de kan inte följa med hem.

Att släpa in honom i klassrummet när han har utbrott hade varit förödande. Han skulle slå alla och allt i hans väg och riva ner allt han kommer åt.

Ok, ja men då kanske det är någon han kan ty sig till lite mer så småningom. Som kan ta sig an honom litegrann och som han kanske kan få stöd av.

På min sons skola finns ett par barn som behöver mer stöd än andra och där har fritidspedagogerna varit guld värda. Dagtid så går de runt och stöttar i de klasser där det behövs och sedan arbetar de ju på fritids efter skolan. Och blir det konflikter med just de här barnen inblandade under raster etc. så har de någon de kan gå till som känner dem lite extra bra.

Men det är läskigt ibland. I somras blev min son upprörd över något, jag tror det var en petitess egentligen. Hans kusin hann före fram till en gunga som han tänkt ta eller något sådant. Varpå han bara drar iväg åt motsatt håll. Vi är inte på hemmaplan utan i ett litet samhälle där vi gått iväg till en lekpark medan min syster var på BVC. Så varken jag eller han känner till området. Och jag vet att när han drar sådär så ser han sig inte om utan då är han ute efter att bestraffa, i det här fallet mig, och kommer inte självmant tillbaka. Det är en sak hemma för jag vet vart han tar sin tillflykt (oftast ute i carporten eller i en berså på vår tomt). Men det här var inte alls kul så jag fick smyga och lirka i säkert 20 min innan jag lyckades komma så pass nära att jag med en snabb spurt kunde komma ifatt. UTAN att han också började springa, för gör han det så är jag ju livrädd att han ska springa ut gatan, att det ska komma någon bil etc. 

Såna här incidenter förekommer inte ofta men när det har hänt brukar vi alltid ta upp det dagen efter eller så när vi är sams, och prata igenom vad som kunde hänt, att man inte får springa bort, springa bland bilar osv.      
  • Gladskit
    Trasan0606 skrev 2013-08-30 10:41:58 följande:
    En sån situation som din son blev upprörd över hade definitivt orsakat ett utbrott hos vår son med fast han hade inte sprungit iväg utan börjat skrika och slå på barnet och sen på den som försökte hindra honom. Det här fysiska är så jobbigt, han börjar bli stor och är väldigt stark så det gör ont.

Lyssnar han när ni pratar med honom dagen efter och minns han situationen? Vi brukar försöka prata samma dag och han lyssnar ofta, ibland får vi en reflektion men oftast inte.

Däremot är han väldigt ärlig så  när vi hämtar honom på skolan så säger han direkt om det hänt något och om det är han som gjort fel eller någon annan och det är vi glada över.
    Ja jag tycker att han lyssnar. Han vet att det finns andra och bättre sätt att hantera saker och ting när man blir arg eller ledsen. Vi försöker bekräfta att det är ok att man blir arg, det blir alla. Men att det kan hända riktigt riktigt tråkiga saker om man sticker iväg, och att det är bättre att stanna kvar och försöka lösa det tillsammans. Han vill också gärna att olyckor som händer eller saker han blir sur på, är någons fel. Tappar han ut mjölkglaset så är han ofta snabb med att säga att det inte var hans fel, varpå vi säger att jo, det var ditt fel. Du flaxade runt med armarna och mjölkglaset gick omkull. Men det GÖR INGET. Det var en olycka och det är ingen fara, vi torkar upp det bara. Att hans kusin tog hans gunga var tydligen mitt fel, ur hans sätt att tänka...
    Korgmodellen ska jag googla på!! 
  • Gladskit
    hymafr skrev 2013-08-30 10:51:01 följande:
    Man får välja sina strider och man måste lära sig att KOMMUNICERA! Man kanske tror att det inte är några problem för barnet pratar flytande utan problem, men det är inte pratet i sig utan innehållet. I början får man gå försiktigt fram, men det gäller att fråga, fråga, fråga vad barnet anser om en situation och varför det fått ett utbrott. OBS! att man inte kan fråga eller få ut något annat konstruktivt ur en explosiv eller nära förestående explosiv situation. Vänta några timmar eller nån dag och prata sen lugnt om vad som hänt. Om det finns risk för nytt utbrott pga påminnelse om situationen så backar man men tar upp samma ämne igen lite senare. Jag lovar att barnet i 99 fall av 100 har en helt rimlig förklaring (även om VI inte tycker det är rimligt så tycker barnet det och oftast är det faktiskt inte särskilt svårt att förstå att barnet haft problem med situationen).  

Det är helt sant och så försöker jag också tänka, att man får välja sina strider.
    Och att man tar en uppföljning om det som hänt när det har lugnat ner sig.
  • Gladskit
    Trasan0606 skrev 2013-08-30 12:25:34 följande:

Nu vet jag inte om du har läst allt som jag skrivit ovan men vi HAR tagit tag i detta från början. Redan efter ett halvår på förskolan fick han en egen resurs och vi har via förskolan samarbetat med barnpsykologer och sedan varit i kontakt med BUP. Vissa barn kräver mer än andra. Vår andra son är raka motsatsen.

Och ja vi lider verkligen med de barn som blivit utsatta för slag och bitattacker från vår son - vi hade hellre önskat att det var tvärtom. Det är fruktansvärt jobbigt att komma till förskolan och få höra att han bitit flera barn och ha samtal med pedagoger och föräldrar.

Du som då verkar vara så klok - vad skulle vi ha gjort? Vi kan ju inte spärra in honom i ett rum 24 timmar om dygnet. Om du har någon mirakelkur så dela gärna med dig - vi vill ha hjälp.

Håller med, detta var en typisk kommentar från någon som ser situationen utifrån utan att ha någon egen erfarenhet av att alla barn inte fungerar på samma sätt..
  • Gladskit

Vi har haft lite diskussioner om det där med regler i sommar, så jag tror vi ska sätta oss ner och skriva en liten lista över vilka regler vi har hemma. Faktiskt. Det skadar inte att det sitter uppe någonstans så att alla ser.

Svar på tråden Hur får ni era barn att göra saker de inte vill men måste?