• Anonym (Rådvill förälder)

Hittat nakenbilder på vår 16-åriga dotter!

Igår kväll när vår 16-åriga dotter lagt sig skulle min man göra en återställning av hennes laptop då den under en längre tid har strulat. Min man jobbar skift så han brukar vara uppe sent.
    När han ska säkerhetskopiera dokument, såsom skolarbeten och bilder går han in i mappar för att se att allt kommer med.
    Helt oväntat dyker det upp nakenbilder på vår dotter i en utav mapparna. Både närbilder samt foton som ska vara sexuellt frestande. Detta chockerar oss naturligtvis och vi blir både förvånade, förfärade, besvikna och ledsna. 

Vi undrar så klart vad bildernas syfte är?  Vi ser oss själva som föräldrar med en sund verklighetsuppfattning och vet hur ungdomsvärlden ser ut idag, detta är ju inte vårt första tonårsbarn! Men det här är så långt över gränsen för vad vi trodde om vår dotter. Det är så himla mycket funderingar och frågor. Vem har tagit dessa bilder? Har hon tagit dom själv (hon har ett fotostativ), har någon annan sett dessa bilder? Varför finns dom??? Vi känner oss så upprivna och ledsna!

Hon har inte hunnit komma hem från skolan ännu och vi vet varken in eller ut. Vi måste ju ta upp detta med henne men vad i hela friden ska vi säga? Vi tycker självklart att vår dotter har rätt till ett privatliv och vi vill ju att hon ska känna att vi litar på henne och att hon kan anförtro sig åt oss. Men det här är ju bara helt oacceptabelt och ingenting som vi kan förbise. 

Vad tror ni om dessa bilder och hur kan vi på bästa sätt ta upp detta med henne utan att varken kränka hennes integritet eller dalta med henne??!!

Tacksam för svar!  

• Svar på tråden Hittat nakenbilder på vår 16-åriga dotter!
  • Julia1245
    Anonym (Rådvill förälder) skrev 2013-08-30 15:59:34 följande:
    Detta låter som ett klokt sätt att agera. Det viktigaste är självklart att relationen ska hålla, och vi kommer absolut inte säga att vi hittat dessa bilder. Hon har kommit hem nu, men vi har ännu inte sagt något, allt är som vanligt. Vore det inte en bra idé att vänta någon vecka, för att sedan glida in på detta på ett snyggt sätt. Utan att göra det uppenbart för henne att vi sett bilderna? Tankarna bara stannar när man hittar något som detta..   

Du uttrycker dig så dramatiskt, ni har inte hittat en bild där hon flår en katt levande, hon har tagit utmanande bilder på sig själv i underkläder. Det gör väldigt många, både tjejer och killar, i alla åldrar, och det handlar om att utvecklas och lära känna sig själv men även om att alla är produkter av ett samhälle där snygga kroppar hyllas och människor görs till objekt. Att hon tar nakenbilder är helt normalt, och dessa låter dessutom rätt milda. Vad är väl lite tuttar? När jag är glad och självsäker kan jag också ta någon bild, t ex när jag håller på att klä på mig och bara står i underkläder, genom att ställa mig framför spegeln, posera och ta bilder för att sedan titta på dem, tänka "fan vad snygg jag är" och efter ett tag radera dem. Det handlar inte om att jag kommer hamna på nätet, utan om att jag är extra ytlig och uppe i det blå just då. Inget fel med det. (Jag är en intelligent kvinna trots det.) Glöm vad ni har sett, vänta ett tag och försök sedan föra ett normalt samtal om att man bör akta sig för att skicka sådana bilder till främlingar, speciellt om hon själv inte riktigt vill. Men ta inte i för mycket, man ska heller inte göra en stor grej av det. Det finns massor av unga tjejer som tagit livet av sig när sådana bilder har läckt på nätet, för att de aldrig getts styrka att gå med huvudet högt och inte skämmas. Vi lär oss att man ska skämmas och att man i princip är en hora om sådana bilder kommer ut och DET är sjukt. Sexualitet är ingenting att skämmas över, oavsett hur man väljer att uttrycka den. Så bidra inte till den synen, är du snäll.
  • Julia1245

Kan tillägga, eftersom jag bara nämnde underklädesbilderna, att jag tycker så oavsett hur bilderna ser ut. Jag har inte missat att TS dotter tagit bilder på sina nakna bröst.

• Indianica

När jag var tonåring på 90-talet brukade jag och en tjejkompis ta utmanande bilder av varandra som vi sedan framkallade och som vi sedan fnissande tittade på och vissa var vi nöjda med, vi var skitsnygga tyckte vi, men jag skulle aldrig i livet ha visat dem för någon annan. Det var en slags vuxnare lek helt enkelt. Jag tycker inte du ska berätta öht att ni sett bilderna, det blir bara pinsamt för henne, berätta däremot att man aldrig ska lägga upp bilder på en sajt typ snyggast. se eller skicka dem till någon. Den diskussionen kan du ta utan att knysta något om att du sett hennes bilder!

• MikNis
    Julia1245 skrev 2013-08-30 18:51:45 följande:
    Du uttrycker dig så dramatiskt, ni har inte hittat en bild där hon flår en katt levande, hon har tagit utmanande bilder på sig själv i underkläder. Det gör väldigt många, både tjejer och killar, i alla åldrar, och det handlar om att utvecklas och lära känna sig själv men även om att alla är produkter av ett samhälle där snygga kroppar hyllas och människor görs till objekt. Att hon tar nakenbilder är helt normalt, och dessa låter dessutom rätt milda. Vad är väl lite tuttar? När jag är glad och självsäker kan jag också ta någon bild, t ex när jag håller på att klä på mig och bara står i underkläder, genom att ställa mig framför spegeln, posera och ta bilder för att sedan titta på dem, tänka "fan vad snygg jag är" och efter ett tag radera dem. Det handlar inte om att jag kommer hamna på nätet, utan om att jag är extra ytlig och uppe i det blå just då. Inget fel med det. (Jag är en intelligent kvinna trots det.) Glöm vad ni har sett, vänta ett tag och försök sedan föra ett normalt samtal om att man bör akta sig för att skicka sådana bilder till främlingar, speciellt om hon själv inte riktigt vill. Men ta inte i för mycket, man ska heller inte göra en stor grej av det. Det finns massor av unga tjejer som tagit livet av sig när sådana bilder har läckt på nätet, för att de aldrig getts styrka att gå med huvudet högt och inte skämmas. Vi lär oss att man ska skämmas och att man i princip är en hora om sådana bilder kommer ut och DET är sjukt. Sexualitet är ingenting att skämmas över, oavsett hur man väljer att uttrycka den. Så bidra inte till den synen, är du snäll.

Det är högre straffvärde på nakenbilder av mindreåriga än att skildra djurplågeri.
  • Sebastian72
    MikNis skrev 2013-08-30 19:45:27 följande:

Det är högre straffvärde på nakenbilder av mindreåriga än att skildra djurplågeri.
    Inte om den minderåriga tagit och sparat dom själv:).

Det är högre straffvärde på datorintrång än att skildra djurplågeri. 
  • Michelle 341
    Sebastian72 skrev 2013-08-30 19:51:22 följande:

• Michelle 341

Jag är övertygad om att dottern kommer tycka det är JÄTTEpinsamt om ni tar upp det, snälla skona henne från det. Jag hade förstått er reaktion om hon var 11 eller 12 men hon är två år från att bli myndig. Låt henne vara, nästan alla tonårstjejer har tagit utmanande bilder på sig själv, oftast är det en tjejkompis som tar dem. Det är ingen ko på iset och ni behöver inte informera henne om risken med att lägga upp dem på nätet, det är hon säkerligen medveten om och tar hon den risken ändå så är det upp till henne och inte till er. Nä, kasta det nu bakom axeln pch låt det vara, för tillfället i alla fall. Men ha ögon och öron öppna så det inte föresgår andra saker som inte är lika harmlöst som porriga foton.

• Orcha
    Sebastian72 skrev 2013-08-30 19:51:22 följande:

Ja. Och den som olovandes tagit sig och öppnat upp mappar har per definition begått en överträdelse.
    Tjejen är 16 år, inte 9, och torde därför ha rätt till såväl sitt sexualliv som privatliv.
    Back off, morsan och farsan. Gör inte bort er mer nu.
    Make love, not english quotes...
  • Sebastian72
    Orcha skrev 2013-08-30 20:13:36 följande:

Ja. Och den som olovandes tagit sig och öppnat upp mappar har per definition begått en överträdelse.
    Tjejen är 16 år, inte 9, och torde därför ha rätt till såväl sitt sexualliv som privatliv.
    Back off, morsan och farsan. Gör inte bort er mer nu.
    Bra så. Färdigsnackat tycker jag.
  • Fenina
    Anonym (Rådvill förälder) skrev 2013-08-30 16:31:02 följande:

Det är ju ändå hennes privata dator, tänker att hon därför kanske inte raderat? Ingen annan brukar ju använda hennes dator, mer än vi, enstaka gånger då hon suttit bredvid.
    Har hon inte raderat, så har hon gjort det för att hon litar på att ni inte går i hennes grejer. Bara en tanke. 
Svar på tråden Hittat nakenbilder på vår 16-åriga dotter!