• Anonym (Rådvill förälder)

Hittat nakenbilder på vår 16-åriga dotter!

Igår kväll när vår 16-åriga dotter lagt sig skulle min man göra en återställning av hennes laptop då den under en längre tid har strulat. Min man jobbar skift så han brukar vara uppe sent.
    När han ska säkerhetskopiera dokument, såsom skolarbeten och bilder går han in i mappar för att se att allt kommer med.
    Helt oväntat dyker det upp nakenbilder på vår dotter i en utav mapparna. Både närbilder samt foton som ska vara sexuellt frestande. Detta chockerar oss naturligtvis och vi blir både förvånade, förfärade, besvikna och ledsna. 

Vi undrar så klart vad bildernas syfte är?  Vi ser oss själva som föräldrar med en sund verklighetsuppfattning och vet hur ungdomsvärlden ser ut idag, detta är ju inte vårt första tonårsbarn! Men det här är så långt över gränsen för vad vi trodde om vår dotter. Det är så himla mycket funderingar och frågor. Vem har tagit dessa bilder? Har hon tagit dom själv (hon har ett fotostativ), har någon annan sett dessa bilder? Varför finns dom??? Vi känner oss så upprivna och ledsna!

Hon har inte hunnit komma hem från skolan ännu och vi vet varken in eller ut. Vi måste ju ta upp detta med henne men vad i hela friden ska vi säga? Vi tycker självklart att vår dotter har rätt till ett privatliv och vi vill ju att hon ska känna att vi litar på henne och att hon kan anförtro sig åt oss. Men det här är ju bara helt oacceptabelt och ingenting som vi kan förbise. 

Vad tror ni om dessa bilder och hur kan vi på bästa sätt ta upp detta med henne utan att varken kränka hennes integritet eller dalta med henne??!!

Tacksam för svar!  

• Svar på tråden Hittat nakenbilder på vår 16-åriga dotter!
  • Anonym (gh)

Hur "farliga" bilder handlar det?
    Hon kanske exprementerar med bilder på sig själv? Bilder till pojkvännen?

Anonym (gh) skrev 2013-08-30 14:27:35 följande:
    Hur "farliga" bilder handlar det?
    Hon kanske exprementerar med bilder på sig själv? Bilder till pojkvännen?
    Det är bilder i utmanande underkläder, samt bilder på nakna bröst..
    Hon har ingen pojkvän, självklart vill vi hoppas på att hon experimenterar med sin sexualitet och att det inte handlar om någonting annat, men oavsett så måste vi ju ta upp detta med henne? 
  • Anonym (gh)
    Anonym (Rådvill förälder) skrev 2013-08-30 14:30:57 följande:
    Det är bilder i utmanande underkläder, samt bilder på nakna bröst..
    Hon har ingen pojkvän, självklart vill vi hoppas på att hon experimenterar med sin sexualitet och att det inte handlar om någonting annat, men oavsett så måste vi ju ta upp detta med henne? 

ja ni måste ta upp det med henne. Gör klart att ni inte snokat. prata om farorna med att bilder, att de kan hamna i fel händer, spridas mm mm mm. För det är ju det som är faran, inte att hon tar bilderna.
  • Anonym (perku74)

Föräldrar idag förstör ju sina barn. Det är ni som har tillåtit det här hända. Föräldrar har ju inga tyglar idag. Hon kan ta nakenbilder utan att bli stoppad. Ni borde skämmas för att ni är så misslyckade föräldrar.

• Anonym (gh)
    Anonym (perku74) skrev 2013-08-30 14:37:47 följande:
    Föräldrar idag förstör ju sina barn. Det är ni som har tillåtit det här hända. Föräldrar har ju inga tyglar idag. Hon kan ta nakenbilder utan att bli stoppad. Ni borde skämmas för att ni är så misslyckade föräldrar.

Men skräp dig!
    Hur tänker du att man ska kunna stoppa det? 
  • Klotjohan

Man ser väl på bildfilen när den togs och med vilken kamera. förmodligen har hon tagit dom själv. 

• Sebastian72

Eller så tar ni det lugnt. I den åldern testar man, leker, vaknar upp i en ny kropp. 

Det är ju inte så att ni hittat henne på nätet. 

Fråga försiktigt. Känn er fram. 

• Anonym (perku74)

För det första behöver inte varenda liten snorunge en egen laptop. Sen kanske man ska se till att umgås med sina barn istället för att ge dom så mycket fritid att dom börjar fota sig själva i nätstring.

Klotjohan skrev 2013-08-30 14:41:03 följande:
    Man ser väl på bildfilen när den togs och med vilken kamera. förmodligen har hon tagit dom själv. 
    Bilderna är tagna med både iphone och hennes egen kamera.. Och vid olika datum och olika tidpunkter på dygnet
  • P30

Menar ni att ni aldrig tagit nakenbilder på er själva?

Och skäms ni inte för att rota i hennes dator?

Jag arbetar bland annat med backuptagning och vet mycket väl att om man hanterar en annan persons dator med respekt så går man inte igenom bilder och dokument, man väljer mappar som skall kopieras.

Det är alltså uppenbarligen så att din man gick igenom hennes dator efter bildfiler och hittade detta... Ibland blir jag så less på hur folk behandlar sina barn. Det är väl klart att man pratar med dem om hur smart det är att ha nakenbilder på sin hårddisk, eller att man inte lägger upp sådant på nätet.

Jag tycker det känns extremt mycket värre än att ha dyrkat upp hennes dagbok och sedan diskutera den med henne. Men sånt är väl förmodligen också ok.

Men - det är ju ert liv och ert barn. Lycka till med hur ni skall ha en fortsatt bra relation med dottern. Hade det varit jag som var er dotter hade jag sagt upp kontakten och flyttat. Bums. 

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
Svar på tråden Hittat nakenbilder på vår 16-åriga dotter!