• Anonym (Katrin)

Vem betalar för föräldraledigheten och hur funkar allt för mig?

Jag har en säsongsanställning som sträcker sig 5 månader om året. Resten av året har jag andra strö/extrajobb.
    Min säsongsanställning är på ett litet företag med knappa resurser.
    Nu vill jag och min sambo skaffa barn och jag undrar hur detta med föräldraledigheten löser sig för mig..
    Vem betalar min föräldrapenning? Är det den arbetsgivaren jag arbetar hos när jag väl får bernet eller är det staten? Eller kanske båda??

• Svar på tråden Vem betalar för föräldraledigheten och hur funkar allt för mig?
  • Nyfiken gul

föräldrepenning betalas ut av försäkringskassan, som räknar ut din årsinkomst och baserar pengarna på den.  Föröldrapenningen är 80% av din totala årsinkomst. 

din arbetsgivare betalar ingenting till dig.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Katrin)

Tack :)
    skönt att det är staten som betalar.( fattar inte varför en del är så rädda att anställa gravida då.. :/)

det är alltså 80% av min inkomst ett år tillbaka?
    någon som vet om man i den inkomsten kan räkna med någon månads a-kassa?

• Whitetrash86
    Anonym (Katrin) skrev 2013-08-31 17:38:55 följande:
    Tack :)
    skönt att det är staten som betalar.( fattar inte varför en del är så rädda att anställa gravida då.. :/)

det är alltså 80% av min inkomst ett år tillbaka?
    någon som vet om man i den inkomsten kan räkna med någon månads a-kassa?
    Eftersom det inte tar många månader innan man måste anställa en vikarie som ska jobba i dryga 1 år ibland mer..

A-kassa är inte en arbetsrelaterad inkomst och därför räknas inte den 
  • Anonym (gj)

[quote=70956769][quote-nick]Anonym (Katrin) skrev 2013-08-31 17:38:55 följande:[/quote-nick]Tack :)

skönt att det är staten som betalar.( fattar inte varför en del är så rädda att anställa gravida då.. :/) /quote]

Tja, dyrt att lära upp och anställa en vikarie.

• EJai
    Tack :) skönt att det är staten som betalar.( fattar inte varför en del är så rädda att anställa gravida då.. :/) det är alltså 80% av min inkomst ett år tillbaka? någon som vet om man i den inkomsten kan räkna med någon månads a-kassa?

Om du tar ut 7 dgr i veckan så får du 80% annars blir det något lägre.
  • Anonym (A)
    Tack :) skönt att det är staten som betalar.( fattar inte varför en del är så rädda att anställa gravida då.. :/) det är alltså 80% av min inkomst ett år tillbaka? någon som vet om man i den inkomsten kan räkna med någon månads a-kassa?

För att den gravida försvinner. På mitt jobb tex så är det en som ska gå i pension och hans ersättare har anställts några månader innan han slutar för det behövs en ordentlig överlämning. Nu blev den tjejen gravid någon månad innan hon började så i princip det första som händer när den första går i pension är att då måste en vikarie gå dubbelt med henne för att lära sig allt inför föräldravikariatet. Det kostar ju såklart en hel del pengar.
  • Anonym (Katrin)

mmkay :)

• Anonym (Katrin)

Jag har ett fysiskt krävande jobb, vad händer om jag pga graviditeten inte kan jobba fram till barnet föds?

Hur lång tid får man vara föräldraledig?
    Man har väl ett vist antal betalda föräldralediga dagar att plocka ut, men över hur lång tid?

• sasso78
    Anonym (Katrin) skrev 2013-08-31 18:57:19 följande:
    Jag har ett fysiskt krävande jobb, vad händer om jag pga graviditeten inte kan jobba fram till barnet föds?

Hur lång tid får man vara föräldraledig?
    Man har väl ett vist antal betalda föräldralediga dagar att plocka ut, men över hur lång tid?
    Om inte arbetsgivaren kan omplacera dig till andra arbetsuppgifter kan du söka graviditetspenning hos försäkringskassan. Du kan få graviditetspenning 60 dagar innan beräknad förlossning.

Ni har totalt 480 dagar att ta ut. Hur ni delar dem är upp till er men jag tror att minst 60 dagar måste den ena ta, annars får ni dela hur ni vill.
    Hur länge du är föräldraledig är upp till dig och arbetsgivaren.
    Ni kan spara dagarna fram tills barnet är 8 år eller sluta 1a klass.
  • sasso78
    sasso78 skrev 2013-08-31 19:03:38 följande:
    Om inte arbetsgivaren kan omplacera dig till andra arbetsuppgifter kan du söka graviditetspenning hos försäkringskassan. Du kan få graviditetspenning 60 dagar innan beräknad förlossning.

Ni har totalt 480 dagar att ta ut. Hur ni delar dem är upp till er men jag tror att minst 60 dagar måste den ena ta, annars får ni dela hur ni vill.
    Hur länge du är föräldraledig är upp till dig och arbetsgivaren.
    Ni kan spara dagarna fram tills barnet är 8 år eller sluta 1a klass.

Sorry, Om arbetsgivaren INTE kan omplacera.... ska det stå naturligtvis.
  • Anonym (Katrin)

tack :)

• Tygtiiger

TS - ta och skriv ner alla dina frågor på ett papper, ring till försäkringskassan och ta det hela med någon som kan svara just utifrån din situation. Om du har haft glapp i dina anställningar kan det påverka din ersättning och likaså kan en graviditetspenning påverka hur mycket du får i föräldrapenning. Det är rörigare att beräkna utifrån flera ströjobb och korta anställningar jämfört med en tvåårig heltidsanställning.

Mycket information kan du få på fk:s egen hemsida också.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Alexi

du måste ju börja med att se om du ens har stadigvarande arbete nog för att få en SGI. Det avgör om du får föräldrapenning baserat på din inkomst eller lägstanivå, stor skillnad ekonomiskt.

Svar på tråden Vem betalar för föräldraledigheten och hur funkar allt för mig?