Tonårsföräldrar, hur mycket hjälper era barn till?
Jag kräver nog alldeles för lite men hur mycket hjälper era tonåringar till och hur högt bör man sätta ribban?
Jag kräver nog alldeles för lite men hur mycket hjälper era tonåringar till och hur högt bör man sätta ribban?
Har de aldrig hjälp till innan så är det ju inte konstigt att de inte gör något nu. Våra barn har hjälpt till från början, sen har det trappats upp med åldern. I perioder har de båda varit mindre sugna på att hjälpa till.. Kräver inte jättemycke. De ska plocka undan efter sig o i sina rum, den äldre (12 år) ska hjälpa till att plocka ur diskmaskinen, hänga tvätt o liknande då o då. Hjälpa till med maten, duka o liknande har de gjort sen de var riktigt små. 12 åringen lagar ibland mat till hela familjen.
Jag tycker du kan börja med att kräva att de ska börja ta hand om sin egen smutstätt, i alla fall lägga den i tvättkorgen. Om de inte gör det så kommer de till sist inte har några rena kläder kvar, vilket gör att du inte behöver tjata om detta. Om de inte redan gör detta, kan de börja med att hjälpa till med dukningen vid måltider. För att peppa dem kan du säga att om de lagar kvällsmaten en kväll i veckan får de välja själva vad ni ska äta då.
Vår tonåring är behjälplig (för det mesta bör jag nog tillägga) vid behov.
Tvätten brukar hamna i tvättkorgen, men när jag ska tvätta så kör jag ett varv, för vi är lila bra på att samla tvätten i sovrummen allihopa.
Fast jag glömde, nu är det tonåringen som har de längsta dagarna, han är hemma sist av oss och har dessutom läxor.
Mina tonåringar bäddar rent i sina sängar och får själva lägga smutskläder osv. i smutstvätten. En dammsuger övervåning och den andre undervåningen. Alla barn ställer in in i diskmaskinen (11-16) och dukar fram osv.
Det är dock jag som tvättar och sorterar rentvätt samt skurar och dammar mm. Klipper gräs och trimmar har dom gjort då och då men oftast vill jag göra det på mitt sätt så då får jag ju skylla mig själv
Jag har scheman. Då inget prat om att snälla hjälp till har fungerat. Styrt beroende på ålder så klart. Men typ så här ser det ut.
Rullande veckoschema på att ta hand om köket:
(diska för hand, fylla och tömma diskmaskinen, slänga sopor)
Rullande veckoschema för att ta hand om katten:
(ge mat, vatten, tömma kisslådan, dammsuga toan när kisselådan tömts)
Rullande veckoschem för att laga mat 2 ggr/vecka där jag är behjälplig.
Åldrar 9, 14, 16. Där 9 åringen hjälper till med katten och att laga mat 1 ggr/v tillsammans med mig.
Så klart möter man alltid motstånd med nya saker och förändringar men ganska snabbt fungerade detta.
Går ut med hunden 2 ggr / dag och alla turer på helgen.
Tvättar sina egna kläder.
Städar sitt eget rum , NOGA !
Dammsuger hela hemmet inkl torka listor och dammar fönsterbräde.
Hjälper till med matlagning varje dag
Tvättar bilen invändigt 1 ggr/v
Klipper gräset 3 ggr/v under säsong.
Skottar snö när det behövs.
Han är 16 år och har hjälp till sedan han var 5 år.
Inte ett pillejota.
Hon plockar upp i sitt rum ibland...