junior på G skrev 2013-09-04 22:53:24 följande:
Ok, hur mycket tränar du? Man kan inte hålla på att gå på sparlåga om man tränar mycket. Ger du inte kroppen mat signalerar den till hjärnan att binda de resurser som finns i kroppen hårdare och ingenting händer. Man kan inte tänka att ok nu ska jag träna 2h 3ggr/vecka på 1500kcal visst i början händer det saker men sen då.. Efter ett par månader när det inte händer något.. Då går vi ner på 1300kcal och tränar 2h 4ggr/vecka, det rör på sig en aning för att sedan stanna av igen, osv osv.. Att äta på assiett låter i minsta laget, det är inte maten (om man inte överäter) det är allt annat som man inte erkänner, tårtbiten till kaffet på em fikan, chokladbiten i bilen efter handlingen, glassen framför tvn, fredagsmyset med stor godisskål, chips och öl/läsk sen är det lördagsgodis, helgmys och söndagsfika.. (Säger inte att det är det du gör) kolla istället hur mycket du skulle behöva äta för den mängd träning du gör.
Jag löptränar 3 ggr i veckan enligt c25k. Det är inte mycket, det vet jag, men det ökar för varje vecka som går. Förutom det så har jag var vardagsmotionen iform av promenader. Eftersom jag inte har bil så går eller cyklar jag överallt. Enligt en beräkning jag gjorde på iforms hemsida så ska ett träningspass på min runda bränna 300 Kcal (vid promendad, så det blir lite högre eftersom jag springer vissa sträckor av det). Jag vet inte om det stämmer, tycker det låter högt.
Och återigen så utgår alla att jag glömmer att jag äter en massa skit. Det verkar vara helt omöjligt för folk att förstå att de finns tjockisar som inte trycker i sig chips, godis, bullar, läsk mm.
Att man skulle gå upp i vikt av att äta för lite tror jag inte på. För om det stämde skulle anorektiker vara feta.
Uppenbart äter jag för mycket, men hur lite ska man äta egentligen? Jag äter mindre än mina barn. Den enda i familjen som äter mindre än mig (och det är inte med mycket) är min matvägrande 3,5 åring.