Inlägg från: Sorbus |Visa alla inlägg
  • Sorbus

Förklara det här

Dr Mupp skrev 2013-09-01 23:43:53 följande:
    Enligt min beräkning blir frukosten 285 Kcal

Rågkusar 78+78
    Ost 28+28
    Bregott 33 
    Gurka 7

Har du mätt upp mängden Bregott?
    33 kcal är innehållet i 5 g Bregott, vilket motsvarar en tesked. Och det är faktiskt inte mycket. Att få ut en tesked ut  två halvor rågkuse som är rätt stort bröd med grov och skrovlig yta  är riktigt svårt.

Det är väldigt lätt att underskatta mängderna man får i sig, och för energitäta livsmedel som fett, och för livsmedel man äter i större mängder som tex pasta så kan det få stor betydelse för det totala energiintaget. Så eftersom ditt energintag kontra din vikt vållar dig en hel del bry så tycker jag verkligen att du ska lägga lite tid på att verkligen mäta och väga maten. Det är inget man behöver göra för alltid, men det kan ge en hel del nya insikter om man gör det under en period.

Annat som kan bidra till viktökning är om man samlar på sig mycket vätska, tex om man äter salt mat, äter vissa mediciner osv.

Men jag rekommenderar som sagt att väga och mäta ett tag eftersom du inte verkar gjort det. Och inkludera allt. Många glömmer faktiskt saker de äter utanför huvudmålen, som lite snacks som man plockar på sig i skafferiet, en skiva ost man äter när man gör mackor till barnen. Det kan låta lite fånigt men jag tror verkligen inte det händer för att man är korkad eller har dåligt minne, det är bara att man har fullt upp med så mycket så man inte registrerar det. Jag säger inte att det är så i det här fallet, bara att det är betydligt vanligare än många kanske tror.

• Sorbus
    PerG skrev 2013-09-04 22:29:12 följande:
    Ja, om man pratar generellt så finns det studier om detta där en del underskattar och en del överskattar sin energiförbrukning och sitt energiintag. Det handlar inte om att man ljuger eller medvetet försöker förvanska utan att man helt enkelt ofta är dålig på att uppskatta det hela. I t.ex. en kontrollerad studie från -92, där syftet var känt av deltagarna, så uppskattade de ändå fel, trots att de visste att de skulle kontrolleras: 
    traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning.../

"Resultaten visade att deltagarna i studien feluppskattade sitt kaloriintag med 47 % och sin fysiska aktivitet med 51 %. Deltagarna trodde med andra ord att de åt mycket mindre och rörde på sig mycket mer än vad de faktiskt gjorde. Om man använt deras  angivna värden så hade man kommit fram till att de förbrukat långt mer kalorier varje dag än vad de åt och att de borde gå ner i vikt. När man däremot gjorde faktiskt mätningar av deras energiförbrukning och energiintag så tog dock dessa ut varandra och deltagarna var därför viktstabila."

och

"Viktigt att påpeka här är att man inte gjorde några försök att dölja interventionen för deltagarna. De var alltså alla väl medvetna om att man gjorde mätningar på deras energiförbrukning och trots detta blev resultaten som de blev. Flera av deltagarna var vid intervjuer övertygade om att de hade någon unik genetisk defekt som gjorde det omöjligt för dem att gå ner i vikt." 
    Jag har läst om liknande studier. Intressant fenomen. För de flesta spelar det ju ingen roll om man inte har så bra koll på hur mycket kalorier man äter eller förbrukar så länge man mår bra och ligger på en rimlig vikt. Men gör man inte det så är det onekligen en faktor att beakta, att ens uppfattning om hur "det är" kanske inte stämmer, och att det är rätt normalt att man kan vara skev i sin bedömning. Det finns motsvarande studier på personer med låg vikt som upplever att de äter mycket, men jämfört med andra faktiskt inte gör det, samtidigt som de rör sig mer än snittet. Det har gått en serie på TV som hette "secret eaters" som jag såg några avsnitt av. Det handlar om människor som inte kan förstå varför de väger så mycket som de gör och sedan följer man dem i vardagen. När man ser dem utifrån är det väldigt uppenbart varför de väger som de gör, men samtidigt är det också helt klart att de verkligen inte ser det själva.
Svar på tråden Förklara det här