• Fool

läka efter otrohet

Med Lem skrev 2013-09-02 16:38:09 följande:
    En annan sak ni måste fundera över är just 100% tillit. Det är aldrig realistiskt. På ett sätt har ni inte bara blivit svikna utan också tagit ett av de sista stegen till att bli vuxna. Man är pålitlig efter bästa förmåga, inte mer. Perfekta människor är förfärligt tråkiga, verkliga människor blir man ofta besviken på. Välj själv.
    Skulle vilja omformulera detta till att 100% tillit inte är fel men att man oxå får vara beredd på att bli besviken.
    Jag tror inte det är fel att våga lita till 100% på den man väljer att leva med , däremot är det kanske orealistiskt att tro att den personen är helt perfekt och aldrig kan fela. Att människor kan förändras med tiden eller klanta sig är kanske ett mer realistiskt sätt att se på förhållanden , MEN det innebär inte att man måste leva med personens brister , när personen har klantat sig så är det upp till var och en att avgöra om man vill eller inte vill fortsätta dela sitt liv med personen och hans / hennes brister. 
  • Fool
    Anonym (100% ?) skrev 2013-09-10 00:44:59 följande:
    Ja det är en svår en. Min sambo sa att jag kan lita på honom till 100% efter otroheten.. Att han vågar säga så, när han redan en gång varit otrogen. Jag känner att har man varit otrogen en gång kan man ju vara det igen. Skulle varit kul med nån statistik på hur många som hållit sig trogna sin andra hälft, efter en otrohet...

Tror DeRobespierre (du får ursäkta mig om jag har fel "robban")  postade lite statistik kring detta för ett tag sen och om jag inte minns fel så var statistiken ganska dyster , det är ganska vanligt att man fortsätter vara otrogen inom samma förhållande , men däremot inte lika vanligt i nya förhållanden. Detsamma gäller statistiken kring hur många par som klarar en otrohet i det långa loppet , jag tror den statisiken oxå var rätt dyster

Jag tror att anledningen till detta är att många lägger locket på vid otrohetskriser , eller att den som bedragit ljuger sig ur knipan , på så sätt blir problemen (i förhållandet eller personliga) som lade grunden för otrohet olösta och historien kan lätt repeteras när krutröken lagt sig och den bedragne släpper guarden. Dessutom blir det många ggr en ganska otrevlig stämning hemma efter en avslöjad otrohet , många jobbiga frågor att svara på , skuld och skam , obefintligt sexliv på lång tid , något som jag tror gör att många "flyr" realiteten och fortsätter vänstra.
  • Fool
    Anonym (100% ?) skrev 2013-09-10 12:52:42 följande:

-det är ganska vanligt att man fortsätter vara otrogen inom samma förhållande , men däremot inte lika vanligt i nya förhållanden-

Lite trög idag, men du menar att den som varit otrogen i ett förhållande, inte fortsätter vara det i sitt nya förhållande? Det låter ju inte så dystert.. Då ska man alltså träffa någon ny som har haft en sambo som har haft en sambo som varit otrogen?;)

Jo vi har lagt locket på kan man ju säga. Ibland vill jag veta mer och sen inte. Jag vet ju egentligen inte hur jag kommer reagera och om jag kommer må bättre, det är ju ändå det som är tanken, att jag ska må bättre, efter en rensning.

Varför jag egentligen vill att min sambo ska prata om detta och svara på mina frågor är att han har kommit lindrigt undan, och jag vill inte att han ska komma undan så lätt, och livet bara går vidare som om inget har hänt. På sätt och vis, vill jag det också, för vem orkar egentligen älta?

Jag undrar, precis som TS om mitt liv skulle bli bättre utan honom? Så som TS skriver så mår hon ju fortfarande uppenbarligen inte bra efter 1,5 år, och hon går och tänker på detta. Jag tänker också så, att om man hämnar där efter 1,5 år, då är det kanske inte värt det.

Man kan ju inte slänga bort sitt liv på att må dåligt, men det är svårt, görsvårt!!       
    Dystert för det som försöker lappa ihop förhållandet , odystert för de som väljer att avsluta förhållandet Flört

Jag känner igen känslan av orättvisa och att personen kommer lindrigt unadn , etc.. men jag tror frågorna som poppar upp , jakten på detaljer är ganska naturliga , ens paryner har helts plötsligt visat sig inte vara den man trodde personen var , allt man vet om personen behöver omvärderas för att kunna göra sin en ny bild av personen som inkluderar brister och sen kunna avgöra om detta är någon man vill dela sitt liv med eller ej. En ganska tung process som tar tid.

Dessutom behöver man fakta för att kunna förhålla sig till hr passt "allvarlig" tsjälva sveket var , för att kunna avgöra vad man vill göra av det , om detta är något man kan tänka sig förlåta eller ej.
  • Fool
    Haskel skrev 2013-09-12 21:17:09 följande:
    När jag läser dessa trådar om otrohet, slås jag ofta en sak. Vilka oerhört höga krav vi ställer på våra partners. Inte bara krav på trohet, utan krav på kärlek. Enligt mig kan man vara otrogen, och ändå älska sin partner över allt annat. Kärlek och trohet är inte samma sak. Många tycks ställa kravet på sin partner att den ska vara trogen, vilket underförstått, tycks menas att denne ska/måste älska en.
    I mina ögon sett kan man önska och även eventuellt kräva trohet. Kärlek är enbart en gåva, som inte har någon med handling att göra. Kärlek kan man inte kräva.
    Även om man nu har lovat trohet, så kan det hända att man bryter det av en eller annan orsak. Anledningarna är många, men otrohet är ett svek och en lögn. Men alla sviker och ljuger vi ibland, varför gör vi det? 
    Det märkliga är att nästan alla som ljugit eller svikt, oavsett det gäller otrohet eller något helt annat, inte haft för avsikt att skada någon. I stort sett ingen, vet heller riktigt varför de ljög eller svek, "det bara blev så". 
    Otrohet, lögner och svek, är enligt mig fel och dumt, dock är det mänskliga misstag.

Personligen är jag hellre gift med en MÄNNISKA som ibland gör misstag, än en ROBOT som är felfri. Felfria människor förekommer inte. (knappast robotar heller)

Enligt mig har allting ett +, 0, och ett -. Att en otrohet ses som ett minus, är nog alla överens om. Men vad betyder alla dagar under alla år av trohet. Enligt de flesta bedragna låter det ofta som om personen ifråga tidigare varit en nolla. Jag hör ytterst få högakta sin partner för alla dagar av trohet, han/hon bjuder på.

En "hård" fråga till er som blivit bedragna: Var det verkligen något positivt (ett +) att vara er trogna? Eller var trohet enbart en självklarhet, dvs trohet var enbart neutralt ( en 0:a)?

Hur mår du själv om du inte uppskattas och inte syns eller hörs, dvs om du är helt neutral (en 0:a)? Vad gör du om du behandlas som en 0:a, håller du dig tyst, flyr du, eller försöker du synas/höras?

Nja , fast det stora problemet , det som gör mest skada vid en otrohet är det faktum att ens partber har svikit och ljugit och inte sexet i sig , på det du skriver så låter det som att en person begår ett litet pyttemisstag och automatiskt ångrar sig , men verklogheten ser tyvärr klart krassare ut , En otrohet är inte alltid ett litet misstag , det kan lika gära hålla på i flera år , ibland med olika personer , vilked då betyder en väldig massa lögner och ett väldigt stort svek , samt ingen ånger. 

De flesta har en positiv bild av sin partner som en ärlig människa , just ärligheten är en väldigt viktig komponen för att man ska kunna lita på personen , få litar på en person som de vet är oärlig , ännu färre skulle välja att dela sitt liv med en människa som de vet sviker och ljuger. När otroheten avslöjas så spricker även bilden man har av sin partner , personen var inte så ärlig som man trodde och man måste göra sig en ny bild av personen , med det förvinner oxå tilliten till personen , man vet nu att personen är kapabel att svika och ljuga vilket gör det mycketr svårare att lita på personen och väcler frågor om man öht kan dela sitt liv med personen. Kommer man någonsin kunna lita på personen igen ?...

Detta förvärrras ytterligare av att den som blir påkommen med att vara otrogen ofast ljuger och slingrar sig in i det sista , vilket gör att bilden av personen som en lögnare och opålitlig person förstärks och tilliten försvagas ännu mer , för varje liten lögn personen kläcker ur sig så förvinner tilliten ännu ett snäpp , tills det iunte finns något kvar. Om personen däremot är ärlig med sitt "misstag" redan från början så ökar chanserna för att den bedragne ska kunna se det som ett mänskligt misstag samt återfå sin tillit för sin partner.  

Sveket och lögnerna färgar även minnerna / upplevelserna man haft tillsammans , iom att personen inte visat sig vara den man trodde han / hon var och man tvingas omvärdera bilden av personen så omvärderar man oxå det man upplevt med personen , inte ovanligt att man undrar om personen tänkte på mig eller någon annan på den där fina resan till maldiverna , iom att tilliten oxå är borta så undrar man hur många ggr detta skett förut ? Var det bara den här gången eller har han / hon legat runt under hela förhållandet ? Att personen försäkrar en att det inte var så hjälper inte mycket , förtroendet är borta och allt personen säger tvivlar man på eftersom personen bevilsigen ljugut förut , barför skulle man lita på vad personen säger denna gång ?

Jämförelsen med en robot håller inte , finns ju massor med människor (icke robotar) som inte är otrogna , så de flesta önskar nog sig att leva med en människa som inte är otrogen , de flesta kan nog acceptera att människor inte är perfekta och gör misstag , men skillnaden ligger nog i att misstag som görs öppet ändå har en gnutta ärlighet i sig som inte påverkar förtroendet lika mycket som ett svek gör , ett svek gör väldigt ont just för att det kommer från någon man litade på , någon som stod en allra närmast , ju närmare personen står en desto ondare gör det , om samma misstag kom från någon man inte brydde sig om så skulle det inte göra lika ont.. är du med ?

Som svar på din fråga , NEJ jag ångrar inte en sekund att jag var trogen , min självbild och integritet hänger inte på min partner , den hänger ihop med vem JAG vill vara , vem JAG trivs bäst med att vara , och jag vill inte vara en människa som sviker och ljuger för människor som litar på och älskar mig , det skulle göra mig till en person ( i kmina egna ögon) som jag INTE vill vara

På din sista fråga , ang hur man mår , så skulle jag välja "försöker synas/höras" som i att prata med min partner om problemen....se om man kan lösa det.
  • Fool
    Haskel skrev 2013-09-13 11:25:27 följande:
    Självklart kan otrohet se olika ut. Vissa är det en gång, sedan aldrig mer. Andras är notoriskt otrogna, utan helt utan ånger. Utan att skriva en roman, kan jag inte förklara otrohetens alla orsaker och baksidor.

En lögn eller svek, oavsett storlek/grad, "ruckar" alltid på förtroendet. Ju större svek och lögn, ju mer sviktar förtroendet. Man kan däremot ifrågasätta om det är "vettigt" och genomtänkt att helt kasta bort, kanske 10år, av trygghet och förtroende, pga ett enda svek. Dvs du har vid tusentals tillfällen, bevisligen kunnat lita på din partner, betyder verkligen dessa tusentals tillfällen av förtroende ingenting? 

Du har rätt i att en otrohet inte bara är en lögn, oftast går det dagar av smålögner innan det erkänns.
    Försök dock att sätta dig in i situationen att du varit otrogen, och ångrat dig. Din partner finner ett sms i din mobil, där det står, exempelvis "kram". Skulle du genast falla ner på knä och gråtandes be om förlåtelse för din otrohet? Det mest sannolika är att du hittat på att du "skojat" med någon kompis eller liknande. "Räddas det som räddas kan".

Jämförelsen med robotar handlar givetvis inte enbart om otrohet. Jag försöker enbart belysa det faktum att ingen människa är perfekt. Otrohet är inte det enda misstag vi människor begår.

Varför skulle du ångrat att du varit trogen? Jag har inte ifrågasatt eller sett ner på människor som är trogna. 

Självklart är det bäst att prata, verkligheten är dock att alla inte lyssnar och inser problemen. Inget hörs/syns bättre än en otrohet, det vet även du. Även du, min vän, betraktas hellre som ett "verkligt" svin, än något som inte finns, det kan jag garantera. 

Jag kan förstå logiken i det du menar... varför slänga bort 10 års förhållande på ETT misstag... problemet är bara att dels så VET man ju inte med säkerhet att det bara var ETT misstag , det är ju det som är det stora problemet med ett sprucker förtroende , iom att personen faktiskt har svikit och ljugit så VET man ju inte om man kan lita på det personen säger , jag menar personen har ju även sagt att han / hon INTE skulle vara otrogen men gjorde det ändå , så hur kan man då lita på det han / hon nu säger ?

Det är just detta som gör det så förödande när den som bedragit dessutom sätter igång och ljuger om sin otrohet , det gör det mer och mer tydligt för en att det inte går inte att tro på ett ord som personen säger.

Dessutom är känslor inte rationella , precis som en människa inte tänker rationellt när han hon bedrar sin partner så tänker inte den som blivit bedragen rationellt när han / hon är väldigt sårad , förnedrad , arg , besviken , etc...

Jag tror inte heller det går att jämföra otrohet rakt av med andra slags misstag , sådär som att råka ha sönder bilen , eller blanda färger i tvätten , osv... därför att de misstagen är något som inte slår direkt på förhållandet , när en person väljer att vara otrogen så väljer ju personen oxå medvetet att sätta förhållandet på spel , alltså kan man då börja fråga sig hur mycket förhållandet betyder för personen om han / hon då så lätt kunde sätta det på spel för lite sex , bekräftelse , etc...? Dessutom är nog de allra flesta ganska medvetna om vad en otrohet gör mot ens partner om den kommer fram , och då kan man oxå fråga sig , varför personen medvetet valde att riskera att såra och förnedra sin partner på det sättet ? Och då kan man oxå börja tvivla på om ens partner verkligen har rätt känslor för en eller ej.   
  • Fool
    Haskel skrev 2013-09-13 12:42:49 följande:
    Sanning är sanning, sannolikhet är något annat. En otrohet är ju ett svek och en lögn, dock hundra procent sanning för den som drabbas.
    Sannolikhet för att inte kunna lita på sin parter, bör ju ändå betraktas som väldigt liten. Om man jämför hur många gånger man kunnat lita på sin partner, i förhållande till hur många gånger han/hon svikit. (om vi fortsatt pratar om en otrohets i förhållande till 10 års lyckligt äktenskap).

Det jag vill komma till är just det du säger, KÄNSLOR ÄR INTE RATIONELLA.  Varken den otrognes eller den bedragnes.
    En otrohet kan inte rättfärdigas av orationella känslor, dock kan det många gånger vara en förklaring.
    På samma sätt som en bedragens handlingar och tankar förklaras, och många gånger rättfärdigas, av känslor. 

Misstag kan faktiskt många gånger jämföras med otrohet.
    Ta exemplet med att ha sönder bilen. Låt säga att du lovar åka hem direkt efter jobbet. På vägen hem kommer du på att du måste hämta en sak hos en bekant. (Din partner gillar dock ditt umgänge med denne, då hon finner honom väldigt dryg och "dum"). Eftersom du bara skulle hämta en sak, struntar du i att säga det till din partner, då det oftast missförstås och blir bråk, när du nämner denna bekanta. På hans parkering, har dock någon råkat backa in i din bil. Den ansvarige tycks dock ha åkt sin väg.
    Dock ringer nu din partner och ber dig stanna och köpa en liter mjölk. När du kommer hem förklarar du självklart att skadan uppkommit på affärens parkering, "det spelar ju ingen roll vart det hände", tänker du.
    Två dagar senare råkar dock din partner öppna ett brev, där någon ber om ursäkt och lämnar försäkringsuppgifter för skadan han/hon åsamkat på din bil den "23/8 kl 18:00 på Torsgatan11" (din bekantas adress).
    Hur ska du nu förklara detta "lilla" misstag, och visa att hon alltid kan lita på dig?

Fast delvist så är det ju rationellt , ens partner har ju bevisligen svikit och ljugit ?

Det är väl det som är det paradoxala , det finns rationellt tänk åt båda hållen , det ena säger att det inte är värt att fimpa ett långt förhållande pga av ett misstag , det andra säger att ens partner bevisat ganska tydligt att han / hon inte är att lita på... lägg på väldigt starka känslor på detta så är det kanske inte så konstig att folk blir väldigt förvirrade och att det tar väldigt lång tid att öht komma fram till ett beslut.

Men de flesta ger faktiskt sin partner en andra chans , endast 22% lämnar rakt av , dermot är det inget som säger att det var rätt beslut , det är alltid en risk man tar och kan bli bra eller så kan det resultera i att man blir mer såra och förnedrad. Dessutom är det inte alltid säkert att man lyckas återfå sitt förtroende för sin partner trotts att man vill det , förtroende är  lätt att rasera men väldigt svårt att bygga upp. Sen kan det många ggr vara så att den nya bild som franträder av ens partner är en bild man helt enkelt inte gillar eller kan tänka sig leva med , dvs ett rationellt beslut. Oavsett vad så tror jag det är klokt att inte ta några förhastade beslut åt något håll och ge det hela tid att lägga sig lite innan man tar något beslut , blir nog klart mer rationella bveslut då
Svar på tråden läka efter otrohet