• giftfri

    Microsoft/USA lurade av finnarna på Nokias mobildel!

    Historien upprepar sig, ännu ett företag som Jänkarna kört i botten, köpt upp och som snart är borta.., fast det är säkert inget som någon är det minsta förvånade över., inte jag iaf.

    Det är precis så här det brukar se ut när ett välskött företag luras att bli en del av ett USA-företag, dom köper upp företaget och tar över alla (patent)rättigheter, kvar i Finland blir i framtiden ett tomt och värdelöst skal, som säkert är borta om några år.

     http://www.di.se/artiklar/2013/9/3/proffsens-dom-skamlost-billigt/ 


    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Svar på tråden Microsoft/USA lurade av finnarna på Nokias mobildel!
  • giftfri
    Hannah76 skrev 2013-09-03 12:18:48 följande:
    Nokias mobildel var ju inte direkt lysande...?

    Det är inte mobilerna/telefonerna MS vill åt, det är rättigheterna, patenten, mobilerna skiter dom i, dom kan finnarna behålla för i dom finns inga pengar att hämta.
    Testade själv några Lumia 8xx, men precis som många andra så kan jag bara hålla med om, hyfsade mobiler men nästan heltobrukbar då den/dom har en riktigt usel drifttid.., å jag ser bara nackdelar med ett låst operativ.., låt Jänkarna leka med MS nallar, övriga Världen väljer istället nåt med Android om det är en smartphone.
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • giftfri

    Tvivlar på att det blir nåt, har på känn att MS lagt beslag på allt av värde, å att varje försök som kan återkopplas till gamla Nokia, låt säga de närmaste 10 åren, kommer att mötas med en stämning från MS/USA.., så brukar det vara.., så lärdomen är att ALDRIG ge sig i lag med jänkarna, det slutar alltid på det här sättet.., helt medvetet å planerat från MS/USA om ni frågar mig..

    Men kan dom hitta en nisch som inte MS/USA kan komma åt dom på,, så kanske kanske kanske det kan bli nåt.., tiden får utvisa det..
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Missermajser
    giftfri skrev 2013-09-09 20:23:06 följande:

    Tvivlar på att det blir nåt, har på känn att MS lagt beslag på allt av värde, å att varje försök som kan återkopplas till gamla Nokia, låt säga de närmaste 10 åren, kommer att mötas med en stämning från MS/USA.., så brukar det vara.., så lärdomen är att ALDRIG ge sig i lag med jänkarna, det slutar alltid på det här sättet.., helt medvetet å planerat från MS/USA om ni frågar mig..

    Men kan dom hitta en nisch som inte MS/USA kan komma åt dom på,, så kanske kanske kanske det kan bli nåt.., tiden får utvisa det..
    Du har nog tyvärr rätt men lite hoppas jag på den där nischen...

    Jag tyckte dess utom väldigt mycket om meego som faktiskt var en riktigt snabb och smidig. Jag tror den kunde blivit lika vass som android om den fått mer resurser. 
     
     
  • giftfri
    Missermajser skrev 2013-09-09 20:54:18 följande:
    Du har nog tyvärr rätt men lite hoppas jag på den där nischen...

    Jag tyckte dess utom väldigt mycket om meego som faktiskt var en riktigt snabb och smidig. Jag tror den kunde blivit lika vass som android om den fått mer resurser. 
     
     

    Det jag aldrig kommer att förstå, är hur finnarna kunde ge sig i lag med MS/USA.., att vi svenskar gjorde det misstaget å t.o.m upprepade det förstår jag, vi verkar gå på allt USA inbillar oss.., men finnarna.., nää inte en chans nån hade kunnat få mig att tro på det.., men där ser man hur lätt pengar förvrider skallen på folk..
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Missermajser
    giftfri skrev 2013-09-09 21:05:11 följande:

    Det jag aldrig kommer att förstå, är hur finnarna kunde ge sig i lag med MS/USA.., att vi svenskar gjorde det misstaget å t.o.m upprepade det förstår jag, vi verkar gå på allt USA inbillar oss.., men finnarna.., nää inte en chans nån hade kunnat få mig att tro på det.., men där ser man hur lätt pengar förvrider skallen på folk..
    Jo men sen får vi ju inte glömma att den utvecklingen som USA har finns i EU länderna med.
    Man märker ju hur marknad efter marknad rensas från aktörer och alternativen blir färre och färre. Det handlar inte bara om elektronik utan ALLT.
    När de slagit ut alla konkurrenter och äger hela marknaden ner till minsta distributionskedja så kan man ju undra om de ens behöver ägna något större intresse för konsumentens behov. Dom äger väl mer eller mindre redan oss konsumenter och längre fram gör dom det fullt ut. 
  • giftfri

    Jo visst, å nästa större välmående svenska företag som verkar försvinna är Scania, just nu plundrar VW:s ägare Scania på allt av värde å flyttar över det till MAN.
    Det lär antagligen betyda att Scania försvinner inom 10 år, möjligen kan Kina bli "räddningen" även för Scania.., kineserna behöver fortfarande precis som indierna, fler inarbetade märken i sina stall.
       


    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Velouria

    Jag hatar också den här utvecklingen. Allt försvinner från Sverige bort till andra länder och företag, men det är ju de som säljer ut Sverige som vi måste skylla på. De som tar ifrån Sverige är ju knappt klanderbara för de kör sitt race. Tyvärr så när det kommer till pengar så är folk villiga att sälja precis allt Vad kan man göra åt detta med att svenska företag säljs bort...?


    Mother cake
  • giftfri

    Det är på gott å ont, men ska vi "överleva" i Sverige så måste vi söka oss nya verksamheter att tjäna pengar på, då det inte går att konkurrera med länder som har längre kostnader, då kvalité inte längre är förbehållet I-länderna.
     
    En hypermodern högkvalitativ tillverkningsindustri sätts idag alltid upp så att den enkelt kan flyttas..
    Så vi i Sverige ska/måste satsa på icke flyttbara verksamheter, eller verksamheter som inte är beroende av närhet till ett specifikt område eller människor.

    Forskning å utveckling, turism, gruv å skogsindustri är exempel på den sortens verksamhet, men det finns massor med andra verksamheter som vi kan ägna oss åt i Sverige..


    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Velouria
    giftfri skrev 2013-09-10 11:35:26 följande:
    Det är på gott å ont, men ska vi "överleva" i Sverige så måste vi söka oss nya verksamheter att tjäna pengar på, då det inte går att konkurrera med länder som har längre kostnader, då kvalité inte längre är förbehållet I-länderna.
     
    En hypermodern högkvalitativ tillverkningsindustri sätts idag alltid upp så att den enkelt kan flyttas..
    Så vi i Sverige ska/måste satsa på icke flyttbara verksamheter, eller verksamheter som inte är beroende av närhet till ett specifikt område eller människor.

    Forskning å utveckling, turism, gruv å skogsindustri är exempel på den sortens verksamhet, men det finns massor med andra verksamheter som vi kan ägna oss åt i Sverige..
    Menar du verkligen "längre" kostnader, eller menade du egentligen "lägre" kostnader?

    Ja, jo...Dessa verksamheter har ju alltid funnits i Sverige, men jag tror inte att de är lika stora och lika lönsamma för Sverige som de flyttbara verksamheterna. Eller? Jag blir bara skitarg när jag tänker på hur man har sålt Sverige till andra länder... 
    Mother cake
  • giftfri
    Velouria skrev 2013-09-10 12:28:09 följande:
    Menar du verkligen "längre" kostnader, eller menade du egentligen "lägre" kostnader?

    Ja, jo...Dessa verksamheter har ju alltid funnits i Sverige, men jag tror inte att de är lika stora och lika lönsamma för Sverige som de flyttbara verksamheterna. Eller? Jag blir bara skitarg när jag tänker på hur man har sålt Sverige till andra länder... 

    Ha ha ha, lägre kostnader ska det vara..

    Jag tror mycket av de flyttbara verksamheterna har spelat ut sin roill i Sverige, världens ekonomiska centrum har nu flyttats från Västvärlden till Asien å därifrån pågår har redan en flytt startat till Afrika.
    Så har du kontakter i Afrika, så är det hög tid att odla dom nu.., för det kommer att gå undan i Afrika de närmsta 10 åren.., långt snabbare än det vi tyckte var blixtsnabb utveckling i Asien..
    Ärligt talat tror jag fortfarande inte svensken i allmänhet förstår hur otroligt långt vi i Sverige/västvärlden har halkat efter Asien.
    Vi matas ju fortfarande mest med eländes elände från Asien, så det som finns på näthinnan är väldigt missvisande.., detsamma lär det bli för Afrika med..

    Jag/Vi har kontakter/vänner både i Asien å Afrika, bl.a Indien, Kina, Sydkorea, Pakistan, Kenya, Senegal å Gambia så det blir en hel del kul å informativt informationsutbyte.. 
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Velouria
    giftfri skrev 2013-09-10 13:23:15 följande:

    Ha ha ha, lägre kostnader ska det vara..

    Jag tror mycket av de flyttbara verksamheterna har spelat ut sin roill i Sverige, världens ekonomiska centrum har nu flyttats från Västvärlden till Asien å därifrån pågår har redan en flytt startat till Afrika.
    Så har du kontakter i Afrika, så är det hög tid att odla dom nu.., för det kommer att gå undan i Afrika de närmsta 10 åren.., långt snabbare än det vi tyckte var blixtsnabb utveckling i Asien..
    Ärligt talat tror jag fortfarande inte svensken i allmänhet förstår hur otroligt långt vi i Sverige/västvärlden har halkat efter Asien.
    Vi matas ju fortfarande mest med eländes elände från Asien, så det som finns på näthinnan är väldigt missvisande.., detsamma lär det bli för Afrika med..

    Jag/Vi har kontakter/vänner både i Asien å Afrika, bl.a Indien, Kina, Sydkorea, Pakistan, Kenya, Senegal å Gambia så det blir en hel del kul å informativt informationsutbyte.. 
    Mother cake
  • giftfri
    Velouria skrev 2013-09-10 14:37:51 följande:
    Jag/vi har kontakt med en familj från Pakistan, dom har en grabb som går på universitet å läser till nåt slags byggnadsingenjör., minns inte riktigt..
    Iaf har han tänkt att studera vidar i Sverige på endera KTH eller Chalmers.., men nu tvekar han..

    Orsaken är alla upplopp å raskravaller som vi harrunt om i hela Sverige å som han sett på Tv om. 
    Så han tycker nu att Sverige verkar vara för farligt att bo å leva i!
    Han/dom bad oss t.o.m vara försiktiga när vi var ute, så att vi inte blev skadade eller råkade illa ut!

    Å det får vi höra från en familj i Pakistan!!!
    Det land vi mer eller mindre dagligen blir matade med om bombattacker å terroristdåd å aldrig en enda possitiv nyhet!
    Ja så kan det bli när media skruvar till det så att det ska bli Tv-mässigt bra nyheter..
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
Svar på tråden Microsoft/USA lurade av finnarna på Nokias mobildel!