• Gabi

Kalas för 6 åring!

Hej jag skulle vara så tacksam med råd och tips inför ett 6 års kalas! Känner mig lite orolig och nervös! Har bara haft en barnkalas innan som i och för sig blev väldigt lyckat
    När det gäller mat så tycker jag att alla har typ samma, korv och bröd, hamburg etc typ! Har ni några roliga idéer? Idéer på lekar när det gäller att öppna paket? Flaskan är ju vanlig, sist hade jag lappar med barnens namn på så fick min flicka dra en lapp och det barnet med det namnet fick lämna sin paket! Och godispåsat, typ alla barn som min dotter varit på kalas hos har haft skattjakt, uttjatat tycker jag nu, fiskdamm tycker jag är för lite mi fre barn! Vad kan man hitta på? Sedan kanske man ska ha något där i mellan? Tack på förhand

• Svar på tråden Kalas för 6 åring!
  • Salt Groda

Plockmat kan vara olika sorters grönsaker och frukt, kanske med tandpetare i. Gurkstavar, cocktailtomater, melonbitar, jordgubbar etc.
    Köttbullar, prinskorvar, små kex, ostkuber i olika skålar.
    Mackorna - gör dubbelmackor med olika fyllning, tex ost och skinka, jordnötssmör och sylt, kycklingröra eller vad man nu gillar.

• Gabi
    FruTrött skrev 2013-09-04 09:45:43 följande:
    Du kanske själv kan stå för temagrejerna? Ex köpa masker/hattar/andra smågrejer, fixa ansiktsmålning mm.

Ska ni vara ute eller inne?
    Ja precis

Om vi ska vara inne eller ute beror på vädret
  • Gabi
    Salt Groda skrev 2013-09-04 09:46:22 följande:
    Plockmat kan vara olika sorters grönsaker och frukt, kanske med tandpetare i. Gurkstavar, cocktailtomater, melonbitar, jordgubbar etc.
    Köttbullar, prinskorvar, små kex, ostkuber i olika skålar.
    Mackorna - gör dubbelmackor med olika fyllning, tex ost och skinka, jordnötssmör och sylt, kycklingröra eller vad man nu gillar.
    Tack
  • Salt Groda

Råkade skicka...
    Sen skär man bort kanterna på mackorna och skär dem i trekanter. Eller så använder man pepparkaksformar och skär ut mackorna i olika formar, hjärtan eller stjärnor tex.
    Man kan också köpa långa baguetter och fylla med något gott, och sen skära i mindre bitar.
    En pinata är en figur gjord av papier maché som man fyller med godis och/eller små saker och hänger upp i ett träd. Sen låter man barnen turas om att slå på den med en pinne tills den spricker och allt ramlar ut. Godisregn!! Vet inte om det är svårt att köpa pinatas i Sverige dock.

• FruTrött

Ett tips är att ha en plan B för de barn som inte gillar det som resten gör! Det är alltid någon som inte vill klä ut sig eller vara med på lekar eller dansa osv. Då kan t.ex. de barnen få hjälpa en vuxen att duka fram plockmaten eller förbereda och hjälpa till med lekar. Det är alltid bra att ha tänkt ut lite barnanpassade uppgifter innan kalaset börjar.

En lek som jag inte själv har provat men som jag har tänkt använda någon gång på ett kalas är att barnen sitter i ett rum. En vuxen kommer in och visar upp sig, går sedan ut och ändrar något i sitt utseende, in till barnen igen. Barnen ska gissa vad som har ändrats.
    Det är ju en lek som går att anpassa väldigt mycket efter barnens ålder, och reglerna går att fixa till hur man vill med t.ex. lag, tid mm.

• Gabi
    Salt Groda skrev 2013-09-04 09:51:27 följande:
    Råkade skicka...
    Sen skär man bort kanterna på mackorna och skär dem i trekanter. Eller så använder man pepparkaksformar och skär ut mackorna i olika formar, hjärtan eller stjärnor tex.
    Man kan också köpa långa baguetter och fylla med något gott, och sen skära i mindre bitar.
    En pinata är en figur gjord av papier maché som man fyller med godis och/eller små saker och hänger upp i ett träd. Sen låter man barnen turas om att slå på den med en pinne tills den spricker och allt ramlar ut. Godisregn!! Vet inte om det är svårt att köpa pinatas i Sverige dock.
    Tack för tips
  • Gabi
    FruTrött skrev 2013-09-04 09:57:36 följande:
    Ett tips är att ha en plan B för de barn som inte gillar det som resten gör! Det är alltid någon som inte vill klä ut sig eller vara med på lekar eller dansa osv. Då kan t.ex. de barnen få hjälpa en vuxen att duka fram plockmaten eller förbereda och hjälpa till med lekar. Det är alltid bra att ha tänkt ut lite barnanpassade uppgifter innan kalaset börjar.

En lek som jag inte själv har provat men som jag har tänkt använda någon gång på ett kalas är att barnen sitter i ett rum. En vuxen kommer in och visar upp sig, går sedan ut och ändrar något i sitt utseende, in till barnen igen. Barnen ska gissa vad som har ändrats.
    Det är ju en lek som går att anpassa väldigt mycket efter barnens ålder, och reglerna går att fixa till hur man vill med t.ex. lag, tid mm.
    Ja det var ju bra att tänka på.

Åh vilken rolig lek Hur skulle man kunna göra, det är ju inte kul att bara komma in och ut och de ska gissa, kan man göra en laglek, eller på något sätt en tävling?
  • Mineralvatten

Tacos kan vara ett alternativ? jag minns att jag hade det ett år och när jag gick på lågstadiet (då är man iof äldre än ditt barn) så hade jag disco i vardagsrummet =).

• Gabi
    Mineralvatten skrev 2013-09-04 10:26:01 följande:
    Tacos kan vara ett alternativ? jag minns att jag hade det ett år och när jag gick på lågstadiet (då är man iof äldre än ditt barn) så hade jag disco i vardagsrummet =).
    Tyckte tacos skulle vara trevligt men det blir nog ett väldigt jobb va? tänker på alla grönsaker
  • Mineralvatten
    Gabi skrev 2013-09-04 10:27:35 följande:
    Tyckte tacos skulle vara trevligt men det blir nog ett väldigt jobb va? tänker på alla grönsaker
    jo det är sant, men det kanske man kan skära upp innan och förvara på färdiga fat i kylen med plastfiolie över?

Svar på tråden Kalas för 6 åring!