• Linnea69

Vårdbidrag ADHD

Hej,
    Jag har lämnat in ansökan om vårdbidrag för vårt barn som har ADHD. Nu har jag blivit kallad till försäkringskassan för genomgång, positivt men nervöst på sätt och vis. Man vill ju verkligen få fram hur vår vardag "ser" ut och påvisa extraarbetet vi har. Vi har ett barn i över tonåren som nyligen fått sin diagnos.

Min fråga är: Har du blivit kallad till F-kassan i samma ärende, och fått helt avslag?

Jätte tacksam för svar :)

• Svar på tråden Vårdbidrag ADHD
  • silasmamma

Alltså du skämtar va? Jag har grov adhd men ingen extra kostnad bara jobbigt för mina föräldrar men att det kostade extra? Inte jobba heltid? Varför inte? Det är ju inte så att man behöver vara hemma från jobbet? Kurser? Alltså hahaha detta är ju sjukt roligt att läsa! Bara bullshit

• CallGirl

Vi ska söka vårdbidrag för vr dotter som har adhd. Det mer arbete vi har för henne är exempelvis att få henne att göra saker, hantera hennes humör, massa kontakter för att få hennes vardag att fungera exempelvis med skolan. Det är inte oavnligt att det kan ta bortåt en timme för henne att klä på/av sig och borsta tänderna.

• CallGirl
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:22:20 följande:
    Vad har det med pengar att göra?!?
    Vårdbidraget är en typ av ersättning som man får för det merarbete man har. Sen utöver det kan även bidrag för merkostnader tillkomma. Dit kan mediciner, kostnad för besök hos läkare, slitage på kläder, extra tvätt, saker som går sönder etc. ingå.
  • Raz
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:22:20 följande:
    Vad har det med pengar att göra?!?

Pga att barnet inte kan vara så länge på tex förskolan eller fritids,är också ett skäl.

Det om något handlar om pengar,då man måste gå hem tidigare från sitt jobb och förlorar i lön. 
  • silasmamma

Är man under 20 är allt sådant gratis förutom tvätt som blir iallafall, slitage på kläder blir iallafall medicin kostar inte mycket. Eftersom denna är i övre tonåren så har saker redan gått sönder. Och en bra försäkring på barn eller hem funkar. Och slitage alltså du driver? Sånt gör "vanliga barn också och tvätt HAHAHAHA du kan inte va seriös

• silasmamma

Varför kan man inte vara längre på dagis? Skola? Det är inget fel på barnet utan bara arg och är lite desorienterad! Det finns bra resurser i skolan lägg ner

• Meilinia
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:34:36 följande:
    Varför kan man inte vara längre på dagis? Skola? Det är inget fel på barnet utan bara arg och är lite desorienterad! Det finns bra resurser i skolan lägg ner

Är du avundsjuk för att inte du får det?
  • Raz
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:34:36 följande:
    Du påstår att du själv har adhd och det kan ju förklara en hel del, men du inser väl att alla med adhd inte är lika och att använda sig själv som måttstock inte ger det rätta svaret??
Svar på tråden Vårdbidrag ADHD