• Linnea69

Vårdbidrag ADHD

Hej,
    Jag har lämnat in ansökan om vårdbidrag för vårt barn som har ADHD. Nu har jag blivit kallad till försäkringskassan för genomgång, positivt men nervöst på sätt och vis. Man vill ju verkligen få fram hur vår vardag "ser" ut och påvisa extraarbetet vi har. Vi har ett barn i över tonåren som nyligen fått sin diagnos.

Min fråga är: Har du blivit kallad till F-kassan i samma ärende, och fått helt avslag?

Jätte tacksam för svar :)

• Svar på tråden Vårdbidrag ADHD
  • MtillMoJ

Men det är inte gratis att ta sig till och från läkare. Kanske parkeringsavgift beroende på vart i landet man bor.

• silasmamma

Absolut jag fick min diagnos när jag var 5 år och då hade man ännu dåligare med pengar men dom behövde inte gå ner i arbete och jag kostade som ett "vanligt" barn förutom medicin som kostade 400kr var tredje månad. Parkeringsavgift? Ja allt för att folk ska få pengar gör man bara detta

• silasmamma

Haha nej inte ett dugg avundsjuk! Varför skulle jag det? Jag är 25 år nu så jag behöver inte dom pengarna och mina föräldrar behövde inte dom pengarna heller

• Meilinia
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:42:17 följande:
    Haha nej inte ett dugg avundsjuk! Varför skulle jag det? Jag är 25 år nu så jag behöver inte dom pengarna och mina föräldrar behövde inte dom pengarna heller

Men vad gnäller du om då?
  • silasmamma

Sorgligt att folk vill ha pengar på ett adhd barn dom inte behövs. Utnyttja sitt barn på det sättet usch

• Raz
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:46:19 följande:
    Sorgligt att folk vill ha pengar på ett adhd barn dom inte behövs. Utnyttja sitt barn på det sättet usch
    Vem utnyttjar sitt barn?
  • Blgebo
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:42:17 följande:
    En bra försäkring hjälper tyvärr inte. 
    Försäkringsbolagen har en åldergräns för när de tänker ersätta tapeter osv. Jag pratade med Trygghansa, och deras gräns för när de ersätter tapeter som ett barn målat på, är om barnet är under fyra år.  
    Jag har en snart åttaårig son, han förstör möbler, tapeter, golv, kläder, hittar på div. hyss, och hans medicin kostar mer än din. Dessutom kan jag inte jobba heltid, för han klarar inte av långa dagar och den mängden personal har inte skolan råd med. Han är inte det enda barnet med diagnos.
    Jag får ofta gå tidigare från jobbet för att hämta honom för att skolan inte kan garantera hans eller andra barns säkerhet. Det är merarbete. Att må dåligt, vara fysiskt och psykiskt utmattad, ha fler sjukdagar än andra vuxna pga. att man har krävande barn kostar även det pengar. 
    Du resonerar som en person med ADHD, och inser förmodligen inte problemet, och graden av merarbete det innebär. 

• silasmamma

Ingen idé att motargumentera med folk som verkligen är pengakåta. Tack för mig och lycka till

• Blgebo
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:46:19 följande:
    Öh....utnyttja sitt barn? 
    Nej, det är snarare så att pengarna går till barnet. För att kunna ersätta söndertuggade leksaker, trasiga kläder, för att kunna ta ledigt och vara med i skolan så barnet kan vara med på friluftsdagar, fritidsaktiviteter osv.
    Man kan inte tjäna pengar på att ha barn. Man skaffar inte barn för att tjäna pengar, då har man nog inte riktigt tänkt på vad barn kostar...  
  • Meilinia
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:50:09 följande:
    Ingen idé att motargumentera med folk som verkligen är pengakåta. Tack för mig och lycka till

Varför har du aktivitetsersättning? Du borde väl kunna jobba som alla andra.
Svar på tråden Vårdbidrag ADHD