Inlägg från: yallayalla |Visa alla inlägg
  • yallayalla

Hur mycket smakportioner är okej att ge?

Jag började lite smått med smakportioner för en vecka sedan, min lilla kille var då 3,5 månad. Mindre än en tesked med potatis puré. Han tyckte det är kul och spännande och nu efter en vecka är han jätte ivrig. Igår fick han majsgröt (gjorde 0,5dl) efter några skedar när jag tänkte sluta mata han blev han jätte sur. Försökte ge ersättning men han vägrade. Testade med lite gröt och han blev jätte nöjd. Samma idag med morgon gröten och potatis/morots puré på eftermiddagen jag gjort själv. Han har inte fått ont i magen eller blivit förstoppad av maten. Om några dagar är han 4 månader. Är det okej att "häva" i han tills han är nöjd eller ska jag låta han bli sur och vägra nappflaskan?

• Svar på tråden Hur mycket smakportioner är okej att ge?
  • yallayalla

Det var bvc som sa att vi kunde börja runt 4 månader. Har tre vänner som helammat i 6 månader och när dom börjat med mat så vill inte barnet äta annat än bm. Frågan var iof inte om det är okej att börja :) Alla barn är ju olika. Våran kille spyr fruktansvärt mycket och det var mycket därför vi börjar med smakportioner.

• yallayalla

Menar bokstavligen inte att häva i han mat eller ersätta ett helt mål. Eller gå över helt till fast föda :) Efter en vecka får han inte mer mosad potatis med ersättning i som motsvarar en 5 krona. Han visade stor intresse redan första gången och då känns det lika bra att fortsätta! ? Bvc som rekommendera att börja vid 4mån om han gillar det vilket han uppenbarligen gör. Min 10 åriga dotter var inte alls intresserad vid 4mån så hon började äta med denna aptiten mycket senare. Får väl ringa bvc imorgon istället :)

• yallayalla

Stress och stress, han fontän kräks efter varje måltid vilket jag läst att fastföda kan minska. Vad är det för skador? Skicka gärna länka så jag kan läsa lite?

• yallayalla

Fast på sidan står det att man senast ska börja vid 6 månader.. Jag får lita på min magkänsla och fortsätta i lugnt tempo..

Svar på tråden Hur mycket smakportioner är okej att ge?