Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Hur mycket smakportioner är okej att ge?

Nej att "häva i" en 3,5-månders mat innan det ens är rekommenderat att börja med smakportioner låter som väldigt dålig idé. Varför sån brådska?

Från 4 månader kan man ge små smaksensationer som består av en slick eller ett kryddmått av någon mat som ni själva äter. Men du bör amma/ge ersättning i samma omfattning.
    Från 6 månader kan du ge smakportioner, som består av någon tesked som du ökar på successivt.
    Någon gång mellan 8-10 månader kan du börja byta ut något mål.

• Natulcien
    yallayalla skrev 2013-09-03 21:12:27 följande:
    Det var bvc som sa att vi kunde börja runt 4 månader. Har tre vänner som helammat i 6 månader och när dom börjat med mat så vill inte barnet äta annat än bm. Frågan var iof inte om det är okej att börja :) Alla barn är ju olika. Våran kille spyr fruktansvärt mycket och det var mycket därför vi börjar med smakportioner.
    Vi helammade också i 6 månader, och det var inga som helst problem att införa fast föda. Vi har en väldigt matglad liten kille. Det är en myt att man ska börja när bebisen "visar intresse".
  • Natulcien
    Loppsan skrev 2013-09-03 21:21:12 följande:
    Bebisar är människor, om än med outvecklade tarmar osv. Äter barnet med nöje och vill ha mer- varför inte om barnet mår bra av det? Jag vet inte vad det är som skulle vara så hemskt med att ge mer eller tidigare än rekommenderat. Om barnet skulle tappa intresset för mjölk/ersättning, ja då är det väl bara att ge det mat. Människor har aldrig dött av att äta mat. Ja möjligen om man sätter i halsen då...
    Du skrev svaret själv...
  • Natulcien
    yallayalla skrev 2013-09-03 21:30:49 följande:
    Menar bokstavligen inte att häva i han mat eller ersätta ett helt mål. Eller gå över helt till fast föda :) Efter en vecka får han inte mer mosad potatis med ersättning i som motsvarar en 5 krona. Han visade stor intresse redan första gången och då känns det lika bra att fortsätta! ? Bvc som rekommendera att börja vid 4mån om han gillar det vilket han uppenbarligen gör. Min 10 åriga dotter var inte alls intresserad vid 4mån så hon började äta med denna aptiten mycket senare. Får väl ringa bvc imorgon istället :)
    Vår BVC-sköterska rekommenderade oss också att börja med smakportioner vid 4 månaders ålder. Men jag hade läst på och insåg att hon tyvärr var helt okunnig och babblade goja. Det verkar er sköterska också göra, dessvärre.
    Vi valde att vänta ytterligare två månader.
    Varför stressa om man riskerar magproblem på köpet? Sådana problem visar sig ju inte alltid med en gång, utan kan komma långt senare.

• Natulcien
    yallayalla skrev 2013-09-03 21:43:35 följande:
    Stress och stress, han fontän kräks efter varje måltid vilket jag läst att fastföda kan minska. Vad är det för skador? Skicka gärna länka så jag kan läsa lite?
    Du kan läsa om detta på Livsmedelsverkets hemsida. Bättre info. där än på BVC.
  • Natulcien
    mammalovis skrev 2013-09-03 22:09:56 följande:

Natulcien: Vilka magproblem får de senare? Vore bra att veta då min tös började med smakportioner vid 4 månader i långsam takt, då det rekommenderas för 2,5 år sedan. Även vid 8 månader åt hon ca hälften av vad andra bebisar vräkte i sig, d v s en hel stor burk plus en efterrättsburk.

Jag skrev aldrig att de får magproblem av tidig matintroduktion. Jag skrev att de kan få det. Viss skillnad.
    Och främst är det ju förstoppningsproblematik, så som jag har förstått det.

Jag fick själv fast föda vid 4 månader när jag var bebis för...många år sen. Och jag har aldrig problem med min mage. Så visst kan man klara av det. Min sambo fick fast föda redan vid 3 månader och har alltid dragits med enorma problem med magen; stressmage, magkatarrer, uppblåst buk etc. Inte säkert att det härrör från bebistiden, men det kan ju göra det.
    Jag tycker bara att det är onödigt att ta risken. Men det får ju alla bedöma själva...vilka risker de vill ta med sina barn.

Svar på tråden Hur mycket smakportioner är okej att ge?