Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
Anonym (Rewind) skrev 2013-09-03 22:37:23 följande:
Tror inte det har med min negativitet att göra eftersom jag inte delar den med någon. Ingen vet vad jag känner eftersom jag kan dölja det för folk. Tränar gör jag, men det är inte lätt att hitta energi till det när man inte får sova ordentligt på över 2 år.
Vet inte vad du menar med att om man är 2 vuxna så blir det lagom trötthet? Vad är lagom trötthet?
Min man tar inga nätter. Eller jo, han har passat barnet själv kanske 10 nätter totalt sen det föddes. Annars tar jag ALLT! Varför? För att jag är lättväckt och han inte vaknar förrän barnet illvrålar/har vaknat till så mycket att det inte går att söva igen. Så att man är 2 innebär inte det automatiskt att allt blir delat på.... Har jag lärt mig såhär i efterhand.
Kan ni inte dela på det sättet att du tar nätterna men maken går upp så du får ligga ostört en stund? På vardagar ger det kanske inte så mycket - men på helgen?
Annars rekommenderar jag att du sover i ett annat rum på dina "fria" nätter och låter maken hantera uppvaket bäst han vill. Efter några nätter är han troligen betydligt mer lättväckt om han får ta hand om konsekvenserna annars
Min första unge var (och är) också en intensiv typ och just mellan 1,5 och 3 år var det verkligen förj*vligt jobbigt. Jag ifrågasatte att vi skulle klara av att hålla honom i liv och få ha förståndet i behåll ibland. På riktigt.
Det bästa vi gjorde var att gå och få individuellt familjestöd som kommunen erbjöd. Inte minst för att prata vi föräldrar och hitta gemensamma strategier. En sak jag särskilt minns som jag verkligen behövde höra var att vissa barn är det lätt att vara en bra förälder åt och andra barn är det svårt att ens vara en skaplig förälder åt. Nu när jag har ett andra barn av den första sorten förstår jag ännu bättre hur sannt det är.
All sympati och styrka ts. Det blir bättre även om det känns hopplöst ...