Inlägg från: Anonym (Sorgligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sorgligt)

Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!

Det är sorgligt att läsa din trådstart TS. Med risk för att få FL-maffian på mig tänker jag ändå berätta hur det var för mig. Vi hade det också väldigt jobbigt med vårt ena barn. Men allt var normalt när man pratade med BVC, ringde till och med bup för rådgivning och de svarade också att mitt barns beteende lät normalt.

Men vid något tillfälle sa någon att "när inte vardagen funderar, då är det dags att söka hjälp". Jag tycker det stämmer. Det blir lätt så att när man berättar saker om sitt barn, t.ex. att det inte äter, så säger folk att det är vanligt att barn äter dåligt. När man berättar att barnet sover dåligt, så säger folk att det är vanligt att barn sover dåligt. När man berättar att barnet är så vilt att det är svårt att träffa vänner. Ja men säger folk, så där är ju barn. Och så vidare. Ingen förstår att det är helheten det handlar om, att just mitt barn har flera av de här sakerna samtidigt och som gör att situationen blir ohållbar.

Mitt barn har en diagnos. Ditt barn kanske inte har det. Men att inte kunna leva åtminstone ungefär som andra föräldrar när man har fått barn, det är faktiskt inte normalt som jag ser det.

• Anonym (Sorgligt)
    Anonym (Rewind) skrev 2013-09-03 23:22:10 följande:
    Tack för ditt inlägg. Känns som att du förstår lite hur det är.
    Jag var VÄL medveten om att det inte är lätt med barn. Och att det skulle bli jobbigt. Men hela tiden hör man att det är "värt det". Dom känslorna har inte jag.
    Sen är det så lätt att säga att "alla barn sover dåligt/äter dåligt/är vilda" men jag tror inte att de flesta barn matvägrar i över 1,5 år i sträck (vi fick oftast knappt i någon mat alls och vikten sjönk/stod still ett bra tag) och jag tror inte heller att de flesta barn vaknar 6-10 gånger per natt, VARJE natt i flera års tid och då kräver minst 15 minuter innan de somnar om.
    Jag säger inte att jag har det värst eller att inga andra barn är tuffa. Andra föräldrar med "jobbiga" barn kanske ändå tycket att det är jättemysigt och underbart med barn, men jag känner inte det. Jag känner bara att det är jobbigt och att jag är trött på allt.
    Och som jag skrev i TS så vet jag att jag är en värdelös människa för att jag inte kan känna att det är underbart att ha barn, för så får man ju som sagt inte känna.
    Fast du, det du beskriver ÄR inte det normala. Kräv att bli lyssnad på och få hjälp! Kontakta BVC, bup osv. och ge dig inte. 
  • Anonym (Sorgligt)

Finns det några stunder eller situationer där ditt barn är nöjt och det fungerar TS?

• Anonym (Sorgligt)
    Anonym (Nu) skrev 2013-09-04 00:22:24 följande:
    TS, Du verkar ha en förlossningsdepression/ en depression som du behöver få hjälp med. Prata med Bvc, berätta hur du känner. Få hjälp, må bättre, hitta livet. Gör det. Det går att få hjälp, livet kan vara bra.
    Så kan det vara. Det kan också vara så att TS är deprimerad för att hon har ett ovanligt krävande barn och inget andrum eller förståelse någonstans.
  • Anonym (Sorgligt)
    Anonym (Nu) skrev 2013-09-04 00:26:57 följande:

Vilket som. En depression behöver man få hjälp med. Och allt TS skriver pekar åt det hållet.
    Det håller jag med om men av erfarenhet vet jag att du får helt olika hjälp beroende på om du har en depression där grundorsaken ligger hos dig själv eller om det faktiskt är så att barnet har någon form av problematik.
Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!