Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
Anonym (Rewind) skrev 2013-09-03 23:27:16 följande:
Ibland funderar jag på om det är bättre för alla om vi separerar. Då kan vi ha barnet varannan vecka och man vet att man får vila/andas ut den veckan man inte har barnet. Och så slipper vi föräldrar bråka med varandra hela tiden.
Även om man är två nu så innebär det ju ändå att barnet ALLTID är med. Visst kan en förälder gå iväg och göra något annat, men man tänker ändå hela tiden på att man ska hem igen till kaoset snart..
Jag förstår dig! Mina barn är nu 9 och 5 men jag har varit där du är. För att behålla min anomymitet (vänner här på FL) så har båda mina barn haft medicinska svårigheter deras första år. Med fösta barnet sov vi inte en hel natt på de första 2 åren (då hade vi dessa två år 4-8 uppvak varje natt) och med andra barnet sov vi inte heller hel natt första 1,5 åren. Den yngsta åt varje timme (pga av medicinska problem) hela första året. Vill inte berätta mer men jag förstår dig. Jag hade aldrig trott att de skulle vara så jobbigt att bli förälder!!
Ni kanske kunde turas om (att i perioder när det är riktigt jobbigt) sova hos någon förälder eller vän. Hotell kostar mycket men att kanske åka till en vän/förälder fredag eftermiddag till lördag kväll kanske vore ett alternativ för o få vila lite. Köpa lite god mat, se på tv i lugn o ro och sova ut på morgonen. ´Ta en promenad på förmiddagen etc. Har ni ekonomisk möjlighet kanske ni kunde ha en billig lägenhet (vet inte vart ni bor kanske är både dyrt och svårt att få tag på) då kunde en av er sova där några nätter i veckan. När vi haft de som mest tufft och jag till o med tänkt som du att nu separerar jag för o "slippa barnen" så slogs jag av just tanken att försöka hitta den billigaste ettan i vår lilla stad. Bara med de nödvändigaste. Tänk o köpa sig en pizza och bara få en kväll för sig själv. Sova ut. Vila. Läsa en tidning o shoppa dagen efter för att sen komma hem igen. Några dagar senare är det makens tur.
Idag är som sagt våra barn 9 och 5 och livet ser helt annorlunda ut. Vi kan ta med dem på vad som helst och ingen av dem har "några problem eller handikapp". Viss medicin kvarstår sen de va små men det är inget problem. Vi kan ha barnvakt, vi kan åka iväg med dem, resa, äta ute, åker o badar ja allt möjligt. Men deras första år var tuffa!!