• Anonym (Jennie73)

Underhållsbidrag?

Min man och jag separerade för 8 år sedan. Han träffade en ny men dom har inga barn. Jag har nu fått två barn med en ny man.

Mitt ex har hela tiden betalat 1500:-/barn under den här tiden. Barnen är idag 13 resp. 11 år. Han bor 50 mil ifrån oss och träffar dom allt som oftast bara på skollov. Då flyger han upp dom. Fint av honom tycker jag.

Hans inkomst är 55 000:- i månaden, min var är 20 000:-     

Vad vore mer rimligt för ett underhållsbidrag? Någon som är i en liknande situation? 

Jag ska träffa en familjejurist i nästa vecka då jag är trött på att han vissa månader inte betalar in dom 1500:- han ska heller. Tacksam för svar!     

• Svar på tråden Underhållsbidrag?
  • Anonym (Jennie73)

Nej han har inga fler barn, men är sambo. Tack igenGlad

• Anonym (Jennie73)

Hej igen

Idag var jag till en jurist som räknade ut att med sk standardtillägg skulle mina barn ha rätt till ca 3900:- för den stora dotter (13 år) och 3500:- för den yngre (10 år). Detta för att mitt överskott blev så mycket mindre pga att jag får göra förbehåll pga att jag har 2 barn till hemma. Nu får vi se om vi kan mötas någonstans på vägen utan för mycket osämja, hoppas det.

• Anonym (Jennie73)

Standardtillägg är praxis och var ytterligare % (minns ej hur många) av basbelopp när man har ett större överskott än ca 6800:-. I hans fall var överskottet 21 000:-. Det är för att barnen skall kunna få ha samma standard som ifall vi fortfarande hade varit gifta. Handlar inte om barnens schablon behov alltså.
    Nu är ju inte detta klubbat men det här var beräkningen. Jag har själv sökt mycket på nätet hur jurister räknar men inte hittat något, ville dela med,mig inte sticka någon i ögonen.  

• Anonym (Jennie73)

Fast det är ju för sina barn han betalar, inte för mig. Och det tycker jag är rimligt.Glad

Svar på tråden Underhållsbidrag?