• Anonym (Jennie73)

Underhållsbidrag?

Min man och jag separerade för 8 år sedan. Han träffade en ny men dom har inga barn. Jag har nu fått två barn med en ny man.

Mitt ex har hela tiden betalat 1500:-/barn under den här tiden. Barnen är idag 13 resp. 11 år. Han bor 50 mil ifrån oss och träffar dom allt som oftast bara på skollov. Då flyger han upp dom. Fint av honom tycker jag.

Hans inkomst är 55 000:- i månaden, min var är 20 000:-     

Vad vore mer rimligt för ett underhållsbidrag? Någon som är i en liknande situation? 

Jag ska träffa en familjejurist i nästa vecka då jag är trött på att han vissa månader inte betalar in dom 1500:- han ska heller. Tacksam för svar!     

• Svar på tråden Underhållsbidrag?
  • Anonym (A)

Hur mycket tycker du vore rimligt att han betalar?

• Anonym (...)

Infon du ger är inte tillräcklig för att kunna räkna ut ett korrekt underhåll. Hyran är väl den mest relevanta biten som utelämnats men även om du uppbär bostadsbidrag. Även övriga krediter såsom billån tas det hänsyn till och även dina nya barn spelar roll. 

Jag gjorde en enkel uträkning på det som var känt och uppskattade hans hyra till 8000 kr och din till 2500 kr då du är sambo. 

Du borde då få 1804 kr för det äldre barnet och 1398 kr för det yngre. Så 1500 kr/barn är inte helt tokigt. Men uträkningen är givetvis inte rätt när mängder av uppgifter saknas. Betänk också ifall han betalat 1500 kr under den period som barnet var under 7 år då han troligtvis inte hade behövt betala mer än 1273 kr per barn.

Underhåll är inte lätt och det tas hänsyn till mängder av saker.

Extra behov Barnomsorgsavgift Hemmavarande barn Sambos överskott Bostadsbidrag Bostnadskostnad Billån Studielån Möbellån Kapitalinkomster 
    Men mitt inlägg kan kanske vara en enkel fingervisning åtminstone.
  • Anonym (fast)

att han inte betalar vissa månader är ju en sak..
    men det allmänna underhållet är ju 1273 per barn, vilket det blir om du tar det via försäkringskassan. vad tycker du är rimligt att han ska betala, du har ju ändå en ganska rimlig inkomst själv!

• h8him

Han får alltså ut 34 000 och du 15 000.

11-åringen beräknas ha ett skäligt basbehov motsvarande 80 procent av basbeloppet och 13-åringen 95 procent av basbeloppet.

Sen kan dyrare aktiviteter, glasögon, mediciner osv tillkomma.

Så 3522 per månad för 13-åringen och 2966 för 11-åringen brukar anses vara skäliga kostnader för deras basbehov.

Totalt 6488- 2250 (barnbidrag)= 4238 kr/månad.

Han borde betala 70 % av barnens kostnader och du 30 %. Så 2966 bör han betala och du 1272 om man bara räknar på era inkomster och vad barnen förväntas kosta. 

Men, sen kan barnen ev. ha rätt till standardtillägg för att pappan har en relativt hög lön. Det är något som jag rekommenderar dig att prata med en kompetent jurist/advokat om, ifall du är beredd att driva försörjningsfrågan vidare. Standardtillägget minskar inte din andel i barnens försörjning.

• Anonym (...)
    h8him skrev 2013-09-04 09:08:07 följande:
    Han får alltså ut 34 000 och du 15 000.

11-åringen beräknas ha ett skäligt basbehov motsvarande 80 procent av basbeloppet och 13-åringen 95 procent av basbeloppet.

Sen kan dyrare aktiviteter, glasögon, mediciner osv tillkomma.

Så 3522 per månad för 13-åringen och 2966 för 11-åringen brukar anses vara skäliga kostnader för deras basbehov.

Totalt 6488- 2250 (barnbidrag)= 4238 kr/månad.

Han borde betala 70 % av barnens kostnader och du 30 %. Så 2966 bör han betala och du 1272 om man bara räknar på era inkomster och vad barnen förväntas kosta. 

Men, sen kan barnen ev. ha rätt till standardtillägg för att pappan har en relativt hög lön. Det är något som jag rekommenderar dig att prata med en kompetent jurist/advokat om, ifall du är beredd att driva försörjningsfrågan vidare. Standardtillägget minskar inte din andel i barnens försörjning.
    Då har vi räknat relativt lika. :)

Håller med om att man bör kontakta en jurist i frågan. Om du inte kan eller vill redovisa hela din samt pappans ekonomi här. Vilket du inte bör göra.

Juristen kan be om pappans inkomstuppgifter och kostnader som är relevanta. 
  • patlar

Tack för era svar! Jag har ingen riktig åsikt om vad som är ett rimligt underhåll.

Min lön på 20 000:,- 40 år gammal i en storstad är väl kanske ingen höjdare, men visst kunde det varit sämre.

Jag ska träffa en jurist i nästa veckan återkopplar hit om det är någon som är intresserad av vad uträkningen blev Glad 

• h8him
    patlar skrev 2013-09-04 14:40:39 följande:
    Tack för era svar! Jag har ingen riktig åsikt om vad som är ett rimligt underhåll.

Min lön på 20 000:,- 40 år gammal i en storstad är väl kanske ingen höjdare, men visst kunde det varit sämre.

Jag ska träffa en jurist i nästa veckan återkopplar hit om det är någon som är intresserad av vad uträkningen blev Glad 
    Nej då, men som du skriver så hade det kunnat vara värre. Sen delar du boendekostnaden med din sambo, så det blir ju billigare för dig på det sättet. Har även pappan en ny sambo/fru? Fler barn? Allt sånt spelar in när man räknar ut hur stort underhållet ska vara.
  • Anonym (Jennie73)

Nej han har inga fler barn, men är sambo. Tack igenGlad

• h8him
    Anonym (Jennie73) skrev 2013-09-04 14:49:12 följande:
    Nej han har inga fler barn, men är sambo. Tack igenGlad
    Varsågod och lycka till!
  • Anonym (vill veta)
    patlar skrev 2013-09-04 14:40:39 följande:

Jag vill gärna att du berättar vad siffrorna blev!
Svar på tråden Underhållsbidrag?