• h8him

Underhållsbidrag?

Han får alltså ut 34 000 och du 15 000.

11-åringen beräknas ha ett skäligt basbehov motsvarande 80 procent av basbeloppet och 13-åringen 95 procent av basbeloppet.

Sen kan dyrare aktiviteter, glasögon, mediciner osv tillkomma.

Så 3522 per månad för 13-åringen och 2966 för 11-åringen brukar anses vara skäliga kostnader för deras basbehov.

Totalt 6488- 2250 (barnbidrag)= 4238 kr/månad.

Han borde betala 70 % av barnens kostnader och du 30 %. Så 2966 bör han betala och du 1272 om man bara räknar på era inkomster och vad barnen förväntas kosta. 

Men, sen kan barnen ev. ha rätt till standardtillägg för att pappan har en relativt hög lön. Det är något som jag rekommenderar dig att prata med en kompetent jurist/advokat om, ifall du är beredd att driva försörjningsfrågan vidare. Standardtillägget minskar inte din andel i barnens försörjning.

• h8him
    patlar skrev 2013-09-04 14:40:39 följande:
    Tack för era svar! Jag har ingen riktig åsikt om vad som är ett rimligt underhåll.

Min lön på 20 000:,- 40 år gammal i en storstad är väl kanske ingen höjdare, men visst kunde det varit sämre.

Jag ska träffa en jurist i nästa veckan återkopplar hit om det är någon som är intresserad av vad uträkningen blev Glad 
    Nej då, men som du skriver så hade det kunnat vara värre. Sen delar du boendekostnaden med din sambo, så det blir ju billigare för dig på det sättet. Har även pappan en ny sambo/fru? Fler barn? Allt sånt spelar in när man räknar ut hur stort underhållet ska vara.
  • h8him
    Anonym (Jennie73) skrev 2013-09-04 14:49:12 följande:
    Nej han har inga fler barn, men är sambo. Tack igenGlad
    Varsågod och lycka till!
  • h8him
    Anonym (vill veta) skrev 2013-09-04 15:21:20 följande:
    Jag vill gärna att du berättar vad siffrorna blev!
    Vad siffrorna blir beror på vad Ts och pappan har för kostnader för boenden, kostnader för andra barn, vad barnen beräknas kosta när allt är medräknat. Så även om Ts jurist skulle säga att hon kan yrka på 2800 kronor per barn och månad, så säger det inget om hur det är för andra i liknande situation.
  • h8him
    Anonym (AA) skrev 2013-09-10 18:49:39 följande:
    Tingsrätten gav vår son standardtillägg. Jag får efter domen 2400 kr/månad i underhåll för en pojke på 13 år.
    Vad kostar han per månad?
  • h8him
    Anonym (AA) skrev 2013-09-10 23:51:34 följande:

Har för mig att de räknade schablon ca 3.600 - 1050 i barnbidrag. + extra kostnader (hockey, glasögon mm ca 500 kr) = ca 3.000 kr. Sedan delade de summan på oss föräldrar enligt en procentuträkning över disponibla pengar kvar av inkomst minus godkända utgifter (där det drogs av kostnader för studielån och boende men inte billån eller andra konsumtionslån). Pappan skulle betala 2/3 och jag 1/3. Sedan ett standardtillägg som jag tror var beräknat på pappans kapitalinkomst men är osäker på det.
    Vad bra. Då fick ni ju en bra lösning för sonen kan jag tycka.
Svar på tråden Underhållsbidrag?