• Persemona

Minibuss typ Multivan?

Vill ha en större bil till en familj på fem. Har funderat på en sådan här MPV typ Ford Galaxy, men tänker att de kanske är för små. Något större förslag? Vi har tittat på en multivan, hur är den? Jag har kört minibuss tidigare och det kändes helt okej. Jag vill inte att den ska kännas för klumpig om man skall handla t.ex.. 

* minst sju säten, varav minst två som går att ta bort/fälla ner
    *Bila/campa med den, t.ex.  sova i den, kylskåp m.m.
    * Dra lite/medel

• Svar på tråden Minibuss typ Multivan?
  • MammaMaria06

Vi har en Volvo XC90 och har också börjat fundera på en Multivan. Så jag vill också veta vad ni tycker! Vw Sharan går bort för våran del.

Såg en svart Multivan för ett tag sen och den var faktiskt snygg! 

• Persemona
    Monchichier skrev 2013-09-05 12:05:57 följande:
    Jag skulle börja med att titta på Volkswagens Sharan
    Den känns lite som ford galaxy i storlek, som jag tror känns för små. Bagagen är ju minimala med alla säten uppfällda. Varför skulle du rekommendera den istället för en multivan?
  • Persemona
    MammaMaria06 skrev 2013-09-05 12:13:09 följande:
    Vi har en Volvo XC90 och har också börjat fundera på en Multivan. Så jag vill också veta vad ni tycker! Vw Sharan går bort för våran del.

Såg en svart Multivan för ett tag sen och den var faktiskt snygg! 
    Jag gillar snurrfotöljerna. Däremot hade jag föredragit om soffan var i mitten och de två andra bak. På de mindre bilarna är det så, men vuxna kan knappt sitta där. Vet du någon annan minibus? Vill helst att sätena skall vara lite flexibla.
  • MammaMaria06

Har en vän som är supernöjd med sin Hyundai H1. Vet inte så mycket om interiören i den dock.

Fördelen med buss är skjutdörrarna tycker jag så man slipper att barnen smäller upp dörrar!

Vw har väl en Caravelle (stavning) också   

• Monchichier
    Persemona skrev 2013-09-05 12:25:15 följande:
    Den känns lite som ford galaxy i storlek, som jag tror känns för små. Bagagen är ju minimala med alla säten uppfällda. Varför skulle du rekommendera den istället för en multivan?
    En multivan är så sjukt stora och klumpiga. Inte direkt bilen man tar för att åka och handla med. En sådan bil behöver man först när man börjar bli 7-8 personer i familjen. 
    En sharan är stor men känns ganska liten 
  • MammaMaria06

Multivanen jag såg var lika ungefär lika lång som min XC90. Men högre och rymligare.

Sharanen är väl bra på sitt sätt men i så fall är Touran snyggare.

Tycker Mazda 5 är snygg också, sjusitsig med skjutdörrar    

• Persemona

Jag gillar lite minibuskänslan och visst alla sätena behöver man ju inte när man bara är familjen. Men ofta är det någon mer som ska med. Jag kan nog tänka mig att leva med lite klumpighet. Helst hade jag velat ha en sådan där gammal vw. Lite hippiestyle. Men vet inte hur säkerheten, hållbarheten, funktionen är och dessutom svårigheten att hitta en.

• Ladycocos

Vi är 5 i familjen, varav 3 har bakåtvända vilstolar. Jag älskar vår Ford Galaxy! Den är rymlig men inte "bussig" och lite rolig i inredning/design. Vi använder bara 5 av 7 säten vilket ger riktigt schysst lastutrymme

• JoBa

Vi har tre barn och en Multivan. Jag älskar bilen! Jag skulle inte vilja byta ner mig till något mindre. (Det är konstigt vad fort man vänjer sig vid ett enormt lastutrymme och fullstora baksäten...)

Det är en lätt lastbil med full personbilskomfort, inte alls skramlig som många andra lätta lastbilar. Den är jäkligt flexibel i hur man placerar säten och lastgaller. Bekväm och rolig att köra är den också. Och dessutom rejält byggd.

Till skillnad från en tidigare skribent i tråden tycker jag att den är helt perfekt att åka och handla med. Man kan handla hur mycket som helst!

Det finns dock nackdelar:

1. Priset. Det är en svindyr bil.

2. Skatten. Skall man personbilstegistrera den (vilket man måste om man skall använda alla sju sätena) kostar den skjortan i skatt, eftersom alla vettiga motoralternativ är dieslar. Som lastbil (med max fem säten) är det dock överkomligt.

3. Allt elektriskt lull-lull. Som gjort för att gå sönder, och det är inte billigt att fixa.

Hursomhelst - jag älskar bilen i alla fall. Vi köpte bättre begagnat och har haft den två år nu. Den kommer att hålla många år till.

Svar på tråden Minibuss typ Multivan?