• lsnb

Förklara döden.

Min pappa, alltså min dotters morfar gick bort för 9 år sen, hon är tre nu och jag vet inte var man ska förklara att han är. Vi brukar gå till hans gravsten och hälsa på. Men jag vet inte hur mkt hon försår att han ligger begraven, är död.
    Men eftersom vi inte är troende så vill jag inte blanda in "han är i himmelen"-snacket.

Vad säger ni till era barn åså? Vad som händer efter döden osv?

• Svar på tråden Förklara döden.
  • Whitetrash86

Sa till dottern när hon undrade vart mormors hund var för 6 månader. Sa helt sonika att han nu är död, inte lever längre och ligger begraven under marken.. 

• Pandamamma79

Vi är inte heller troende men säger att mormor och morfar är i himmelen. Tycker att det är fint att säga...såsom fåglar.

Vi har en snart 3-åring som nu ibland pekar mot himmelen och säger att mormor är där och påpekar också att -mamma är ledsen.

Att ni nämner himmelen gör ju inte henne religiös. Hon förstår inom tid.

• lövet2

Jag har alltid sagt som det är; att ingen vet säkert. Att vissa tror si och vissa tror så - och så har jag frågat vad barnet självt tror. Min yngsta fastnade för reinkarnation.

• Dragonfly
    lövet2 skrev 2013-09-04 23:19:08 följande:
    Jag har alltid sagt som det är; att ingen vet säkert. Att vissa tror si och vissa tror så - och så har jag frågat vad barnet självt tror. Min yngsta fastnade för reinkarnation.

Precis så gör vi här hemma också. Min äldsta är bara fem år men vi har intressanta diskussioner utifrån detta
  • Meghan

När vår dotter var riktigt liten sa vi att de som dött har fått ro och somnat in och inte kommer att vakna mer. Nu passade det bra eftersom de som har gått bort i hennes närhet har varit gamla. Vi är inte heller religiösa, och vi pratade också tidigt om att ingen vet vad som egentligen händer men också att det finns olika religioner. Vår dotter fastnade faktiskt också för reinkarnation, även om hon ganska länge sa att hennes farmor (som dog långt innan hon föddes) bodde i ett högt vattentorn och där hamnade också alla andra nära som dog + en kompis katt. Ganska charmigt, känns lite inspirerat av Bamses Farmor på höga berget :)
    Många intressanta diskussioner har det i alla fall blivit!!! Tror att det är bra att vara rak och ärlig i sådana här frågor och om man inte tror att man kommer till himlen efter döden ska man precis som du säger inte säga det, däremot kan man ju som sagt säga att det finns andra som tror det så att barnet själv får hitta en egen förklaring till var den döde tar vägen.

• Minniemousemommy
    lsnb skrev 2013-09-04 23:11:43 följande:
    Min pappa, alltså min dotters morfar gick bort för 9 år sen, hon är tre nu och jag vet inte var man ska förklara att han är. Vi brukar gå till hans gravsten och hälsa på. Men jag vet inte hur mkt hon försår att han ligger begraven, är död. Men eftersom vi inte är troende så vill jag inte blanda in "han är i himmelen"-snacket. Vad säger ni till era barn åså? Vad som händer efter döden osv?
    Till mina barn har jag exempelvis sagt så här.

"Mamma, vart är farmor?"
    "Jo gumman, det är så att mormor inte längre finns bland oss. Hennes liv på jorden tog slut och nu har hon somnat in." Men vart är hon då?"
    "Jag vet faktiskt inte. Vissa tror att hon är i himlen hos gud, vissa tror att hon helt enkelt försvunnit och vissa tror att hennes själ är i en nyfödd bebis någonstans nu och att det väntar ett helt nytt liv för henne".

Ja, typ så har vi sagt. Så att våra barn får tro precis vad dom vill. Själv är vi kristna, men jag vill inte hjärntvätta våra barn med "så här är det" när ingen faktiskt vet hur det är.
  • Woodgrove

Vi är har sagt att man somnar för att aldrig vakna. Man slutar andas och hjärtat fungerar inte. Man kan aldrig träffas igen. Den som dör känner sig inte ensam och kan inte tänka. Lite som rumpnissar "Slut, finns inte mer, springer inte."

Ingen snack om en bättre plats eller träffas igen.  

• pluvdo
    Woodgrove skrev 2013-11-01 08:51:39 följande:
    Vi är har sagt att man somnar för att aldrig vakna. Man slutar andas och hjärtat fungerar inte. Man kan aldrig träffas igen. Den som dör känner sig inte ensam och kan inte tänka. Lite som rumpnissar "Slut, finns inte mer, springer inte."

Ingen snack om en bättre plats eller träffas igen.  
    Så brutalt.
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
Svar på tråden Förklara döden.