3-månaders sover jättedåligt dagtid!
vanillasugar skrev 2013-09-23 21:50:04 följande:
Vår lille kille har nu fått konstaterad refluxsjukdom av läkare pga sina frekventa kräkningar, och han har fått medicin - Nexium. Vi har nu haft medicinen i nästan två veckor och ser en klar skillnad - vi har en gladare bebis! Han gnäller och skriker mycket mindre och störs inte lika mycket av att han kräks, som han fortfarande gör lika ofta. Medicinen är syrahämmande och tar bort den värsta syran som han troligen haft ont av.
Vid reflux så störs sömnen ofta, vilket läkaren tror i vårt fall. Än så har det inte blivit någon direkt skillnad, fortfarande lika många "kamper" mellan oss två under dagtid. Han är supertrött, gnuggar ögonen och gäspar men skriker, spänner sig, ålar omkring, kämpar emot och det känns som om han inte vill/kan sova. Långsamt kanske det blir bättre.
Hade telefonkontakt med läkaren idag för uppföljning och hon sa att det kan ta ett tag innan han "lär" sig att det är ok att sova, det är inga kräkisar som kommer göra ont i halsen och som han kommer vakna av. Att inse det kan ta ett tag för honom, men hon tror det kommer bli bättre.
Så får hoppas på det! Just nu känner jag att varje dag som han sover pass längre än 30 min är ett stort steg framåt! :) Man får glädjas åt det lilla. Och att vi i det stora hela har en gladare kille.
Jag kan också tillägga att kvällsnattningen nu går smidigare utan att vi egentligen ändrat någonting :)
Hoppas ni andra som har små med sömnproblem får bukt med dem så småningom... :)
skulle kunna varit jag som skrev ditt inlägg! har en dotter, nu 4,5 mån, som fått Nexium pga av reflux. efter detta har vi en ny dotter, som visserligen fortfarande sover lite, men inte alls under stora protester längre och inte längre skriker hon vid nattning.
man vet inte vad man skall göra och man undrar alltid, har hen ont eller är det ngt annat. Du skriver att din son är dryga 3 mån... bör han väl snart typ vara 15 v?! för just runt 15 veckor går de ju in i ett sk "utvecklingsprång" som pågår fram tom ca 19 v. och då brukar de bli mer skrikiga, sämre sömn, sämre aptit och mer klängiga.
styrkekram!