• zingoalla

    Ikea Bodbyn kök

    Snart kommer vårt kök hem. Ikea bodbyn off-White och vi har lyckats bestämma oss för pärlspont. Nu stora problemet vilken färg ska man måla i. Har ni tips snälla. Funderade på vitt men rädd det skär sig. Är färgblind så väldiga problem få till det själv

  • Svar på tråden Ikea Bodbyn kök
  • zingoalla
    Butterscotch skrev 2013-09-11 22:11:13 följande:
    Ta med en lucka till färgaffären och be att få färg i samma nyans att måla pärlsponten i.

    ja tänkte på det, kan ju bli fint. men hur gör man då med tak och dörr och fönsterfoder?
  • Genuin

    Luckan ser rätt gul ut om man tittar på hemsidan. Jag skulle ta en färg som bryter av lite, kanske varmgrått eller en grön ton.

  • zingoalla
    Genuin skrev 2013-09-12 10:45:26 följande:
    Luckan ser rätt gul ut om man tittar på hemsidan. Jag skulle ta en färg som bryter av lite, kanske varmgrått eller en grön ton.

    tack för tips, ja jag tror den är ganska gulaktig ( det var ju det här med färgblindheten). Därför jag tänkte det kanske ser smutsigt ut mot vitt.

    Varmgrått??Hur är det? Trodde grått var ganska kallt, men låter fint. Och grönt är ju också fint  
  • zingoalla
    Genuin skrev 2013-09-12 14:14:49 följande:
    Med varmgrå menar jag ngt åt det här hållet (första bilden):
    anthonyedwards.co.uk/Kitchen_Pictures_Gallery...

    Kanske lite väl grönt men en lite mildare grön som går ton i ton med luckorna kanske kan vara fint: thedecorologist.com/wp-content/uploads/2011/1...

    åh jättefina båda två. helt klart förslag jag ska ta med mig

    Nu förstår jag varmgrått, såg riktigt mysigt ut 

    Grått borde ju gå att matcha gardiner osv lätt till ?

    Älskar ju grönt, kanske också går lätt att matcha till?     
  • zingoalla
    myskatt skrev 2013-09-11 21:23:38 följande:
    Vad är det för NCS på "off white" då?

    Kör s0502y på sponten så blir det inte kritvitt.

    har tyvärr inte numret hemma (mannen glömde papprena på jobbet)
  • zingoalla
    myskatt skrev 2013-09-11 21:23:38 följande:
    Vad är det för NCS på "off white" då?

    Kör s0502y på sponten så blir det inte kritvitt.

    nr jag fick på ikea på luckorna är

    S0502-Y05R
  • sssssandra

    Hej Har även jag köpt bodbyn-luckor och försöker fundera ut vilken vit vi ska måla väggarna med. Zingoalla- fick du den färgkoden från IKEA eller från färghandeln?

  • zingoalla
    sssssandra skrev 2013-11-07 11:17:22 följande:
    Hej Har även jag köpt bodbyn-luckor och försöker fundera ut vilken vit vi ska måla väggarna med. Zingoalla- fick du den färgkoden från IKEA eller från färghandeln?

    just den koden fick jag från ikea men blev samma när färghandlen scannade
  • Larsmille

    Hej alla som ska måla detaljer till IKEA Bodbyn grå. 
    Jag har fått färgkoden hos IKEA Jönköping och lät  min lokala färghandlare bryta upp den och han avände Alcro Servalac blank 60 glans med färgkod NCS S 5000 N och den blev helt kanon. Be de jämföra den med en lådfront innan du tar med den från butiken. Det är viktigt att använda rätt pigment.

Svar på tråden Ikea Bodbyn kök