• Anonym (Förälder)

Ful gubbe observerad i barnens skolas närområde, hur informera barnen

Det finns tydligen en gubbe som närmar sig barn i närområdet.
    Än har inget hänt.
    Hur informerar man barn på ett lämpligt sätt?
    Vad vill man få fram och hur ska man säga det och vilka exempel ska man ge?
    Stackar små, tidigare har de fått lära sig att man säger tack om man blir bjuden på godis nu ska de springa åt varsitt håll skrika på hjälp och ringa farbror blå, men bara om det är en "ful gubbe" som bjuder...
    Barnen är 10 resp 8
    Nån måste ju ha gjort en liten bra lathund för hur man informerar barn om att alla inte är snälla och att man under inga omständigheter får följa med för att få godis eller spana på små kaninungar...
    Den guiden är jag på jakt efter. 

• Svar på tråden Ful gubbe observerad i barnens skolas närområde, hur informera barnen
  • Anonym (Se upp)

Vad är en ful gubbe?

Vanligtvis är det en helt normal kille/man som är snäll mot barnen så länge de står utanför dennes bil i sin närmiljö. När de väl blivit lurade och sitter i bilen eller ligger i en skogsdunge det är då de vet att det är en ful gubbe egentligen som mamma menade.

Det du ska lära barnen är att aldrig följa med någon om inte ni kommit överens om det innan. Och om någon kommer och säger att de ska ta hand om barnen för att mamma sagt det ska de gå tillbaka till skolan för att be fröknarna ringa upp och se om det stämmer.

• Mälaröbo

Man ska inte skrämma barn för främlingar! Jag har lärt mina barn att JAG blir "farlig" om de inte frågar mig först. Hur vet ni föresten att mannen är en "ful gubbe"?
    Störst chans att träffa på en sån är ju i det egna hemmet, hos släkten eller hos vänner...
    Lär istället barnen att alltid kolla med er och att alltid säga ifrån om nåt känns fel.

• Anonym (halmstad?)

Är i halmstad va? Jag bor i halmstad.

Gubben har försökt få med sig barn från skolor. Han har skrämt o hotat dom. Polisen har varit inblandade varje gång o det har stått i tidningen med.

Jag sa som det var till min son. Att han ALDRIG NÅGONSIN får hoppa in i en bil med nån han inte känner - vad denne än säger. Locka med godis eller säger att jag skickat han.

Min son blev inte rädd - han är 7 år, men han förstod allvaret o lovade mig detta. O jag litar på honom. Han har bara en cykelstig på 5 min (i hans takt) till skolan så det känns skönt. O jag ser skolan från min balkong.

• Insatt
    Anonym (Se upp) skrev 2013-09-05 22:45:37 följande:
    Vad är en ful gubbe?
    Vanligtvis är det en helt normal kille/man som är snäll mot barnen så länge de står utanför dennes bil i sin närmiljö. När de väl blivit lurade och sitter i bilen eller ligger i en skogsdunge det är då de vet att det är en ful gubbe egentligen som mamma menade.

Det du ska lära barnen är att aldrig följa med någon om inte ni kommit överens om det innan. Och om någon kommer och säger att de ska ta hand om barnen för att mamma sagt det ska de gå tillbaka till skolan för att be fröknarna ringa upp och se om det stämmer.
    Ja, det är verkligen jätteviktigt. Min "fula gubbe" när jag var 9 var en kille på 18-19 år. Snygg och populär. 

Det viktiga är väl att säga till barnen att inte följa med någon de inte känner någonstans oavsett vad de lockar med, godis, leksaker, roliga aktiviteter eller "hjälp mig hitta min försvunna valp". Att söka upp förälder eller annan vuxen man känner och litar på och berätta om det som hänt/händer. Förklara att alla vuxna inte är personer som vill barn väl. Samt att man ska skrika och göra motstånd om någon vuxen man inte känner eller känner men inte litar på tar tag i en och försöker leda bort en.
  • viseversa

Oj man säger...." Ni får ALDRIG MÅGONSINN följa med folk ni inte känner. Inte ens folk som verkar snälla eller som lockar med godis,kattungar,hundvalpar. Alla människor ÄR INTE snälla. Finns sjuka elaka människor som vill göra illa andra."

Det är väl inte speciellt svårt eller??

• elinaehn

Ge barnen ett lösenord. Säg att om ni mot förmodan inte själva hämtar så ska personen som hämtar kunna lösenordet. Då får man bort alla sånna "din mamma är på sjukhus o bad mig hämta". Säg åt barnet be om lösen o sen kontakta en vuxen de känner o kolla av.

• Anonym (faller)

Vi hade också det problemet i det område vi bodde förut.

Jag sa till mina ungar att de inte fick följa med NÅGON utan att det var uppgjort innan.

En dag kom grannen (man) och frågade om min ena dotter var rädd för honom. Han hade kommit i sin bil, stannat och frågat om hon ville ha skjuts hem i regnet.

Hon hade knappt svarat, bara pipit fram ett "nej", sen la hon benen på ryggen och sprang hem.

Jag förklarade för grannen och han förstod så klart eftersom alla visste om att en "ful gubbe" försökte plocka upp ungar i sin bil.

• Jojile

När hag var liten fanns det en man som följde efter skolbussen. Mamma sa att vi aldrig fick följa med någon och om någon lockade med godis skulle vi komma hem och berätta det så skulle vi åka och handla dubbelt så mycket godis istället.

Dagen efter kom jag hem och visade vilken stor godispåse gubben hade lockat mig med så mamma fick snällt åka och handla dubbelt så mycket :))

Den fula gubben visade sig vara svagbevgåvad och åkte efter bussen för att hitta hem :)

• Mälaröbo

Jag tycker fortfarande inte att man ska säga: följ aldrig med nån du inte känner.
    För det första sker de flesta övergrepp av nån barnet känner och för det andra har barn en annan tanke kring vad som är en främling. Har man pratar ett par gånger o allt känns bra så är det ju ingen främling längre...

• Lindsey Egot the only one
    Mälaröbo skrev 2013-09-06 07:41:23 följande:

Jag tycker fortfarande inte att man ska säga: följ aldrig med nån du inte känner.
    För det första sker de flesta övergrepp av nån barnet känner och för det andra har barn en annan tanke kring vad som är en främling. Har man pratar ett par gånger o allt känns bra så är det ju ingen främling längre...

Jo självfallet är det så och då får man berätta att ingen annan har i barnet underliv än de själva och att de inte ska röra andras underliv förrän de är vuxna.
Svar på tråden Ful gubbe observerad i barnens skolas närområde, hur informera barnen