• Anonym (Hur?)

Hur sjuk 'får' bio/bonusföräldern vara för att 'få' ställa in umgänge?

Ja, vad tycker ni är rimligt? Det gäller ett dagisbarn som fortfarande har blöja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-06 19:19
    Det handlar om en bonusförälder som fått öroninflammation och bioföräldern har feber, men inga andra symptom än. Lite svid i halsen bara.

Barnet är krävande även för mig som arbetar med barn.

• Svar på tråden Hur sjuk 'får' bio/bonusföräldern vara för att 'få' ställa in umgänge?
  • h8him

Vad menar du? Är det umgängesföräldern som är sjuk?

• Anonym (A)

Finns inga riktlinjer men orkar man inte så orkar man inte och då är det bättre att låta kroppen återhämta sig, sen undrar jag varför man vill skicka sitt barn till en dålig förälder med risk att barnet smittas med

• Frontline
    Anonym (A) skrev 2013-09-06 18:41:59 följande:
    Finns inga riktlinjer men orkar man inte så orkar man inte och då är det bättre att låta kroppen återhämta sig, sen undrar jag varför man vill skicka sitt barn till en dålig förälder med risk att barnet smittas med
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • yodi

tja det beror på men är man så pass sjuk att man känner att man inte klarar av att se efter ett så är väl ett besök kanske inte så lämpligt just då, men sen beror det även på om det är ett återkomande fenomen.

min sambo fick ta vab i våras då jag var för sjuk för att kunna ta hand om barnen ( han jobbar natt) första natten vågade jag inte ha dom själv då jag var för sjuk, övriga nätter var jag inlagd på sjukhus.

men om det händer ofta och man misstänker att personen inte är så sjuk som den ger sken av så får man nog ta och prata igenom det.     

• YummyMami

Sånt är ju så olika. Mina barn skulle till pappa idag. De blev sjuka, jag blev sjuk. Vi är då sjuka här då tillsammans trots att det är pappas fredag. Han får dem sen när de mår bättre. Lite ta lite ge.

Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Anonym (Hur?)
    h8him skrev 2013-09-06 18:41:21 följande:
    Vad menar du? Är det umgängesföräldern som är sjuk?
    Spelar det någon roll?
    Anonym (A) skrev 2013-09-06 18:41:59 följande:
    Den andra bioföräldern byter inte ett enda umgänge och skickar även hit barnet med magsjuka.
    yodi skrev 2013-09-06 18:46:19 följande:
    tja det beror på men är man så pass sjuk att man känner att man inte klarar av att se efter ett så är väl ett besök kanske inte så lämpligt just då, men sen beror det även på om det är ett återkomande fenomen.

min sambo fick ta vab i våras då jag var för sjuk för att kunna ta hand om barnen ( han jobbar natt) första natten vågade jag inte ha dom själv då jag var för sjuk, övriga nätter var jag inlagd på sjukhus.

men om det händer ofta och man misstänker att personen inte är så sjuk som den ger sken av så får man nog ta och prata igenom det.     
    Inget återkommande, första gången på 1½ år.
    YummyMami skrev 2013-09-06 18:46:41 följande:
    Sånt är ju så olika. Mina barn skulle till pappa idag. De blev sjuka, jag blev sjuk. Vi är då sjuka här då tillsammans trots att det är pappas fredag. Han får dem sen när de mår bättre. Lite ta lite ge.
    Ge och ta fungerar inte tyvärr.

• Ess

Det finns inget som reglerar det, mer än (förhoppningsvis) normalt folkvett.

Hans barn var tonåringar, men hade vi tex magsjuka så ställde vi in.
    Var vi riktigt brakförkylda, så ställde vi också in. Vid en normal förkylning så frågade han om dom ändå ville komma hit eller om dom inte ville bli smittade.
    När jag var rättså förkyld så frågade han mig vad jag tyckte, om jag orkade med att dom kom. För mig spelade det ingen roll utan jag lät dem själva bestämma, och höll mig undan så mycket jag kunde.

När det bara var vi två vuxna så var det inga problem utan att hans barn kunde komma hit förkylda, om dom ville.
    Efter vi skaffat barn så blev vi mer restriktiva, eftersom vi var och är väldigt mycket sjuka, så vi vill inte bli smittade i onödan.

Men i ditt fall ts, där det gäller ett yngre barn. Vad säger mamman om att riskera få hem ett barn som blivit smittat?
    Känner ni, eller framförallt din sambo att han inte orkar sköta barnet under umgänget, så är det också rimligt att ställa in. 

• Anonym (Hur?)
    Ess skrev 2013-09-06 20:07:47 följande:
    Det finns inget som reglerar det, mer än (förhoppningsvis) normalt folkvett.

Hans barn var tonåringar, men hade vi tex magsjuka så ställde vi in.
    Var vi riktigt brakförkylda, så ställde vi också in. Vid en normal förkylning så frågade han om dom ändå ville komma hit eller om dom inte ville bli smittade.
    När jag var rättså förkyld så frågade han mig vad jag tyckte, om jag orkade med att dom kom. För mig spelade det ingen roll utan jag lät dem själva bestämma, och höll mig undan så mycket jag kunde.

När det bara var vi två vuxna så var det inga problem utan att hans barn kunde komma hit förkylda, om dom ville.
    Efter vi skaffat barn så blev vi mer restriktiva, eftersom vi var och är väldigt mycket sjuka, så vi vill inte bli smittade i onödan.

Men i ditt fall ts, där det gäller ett yngre barn. Vad säger mamman om att riskera få hem ett barn som blivit smittat?
    Känner ni, eller framförallt din sambo att han inte orkar sköta barnet under umgänget, så är det också rimligt att ställa in. 
    Den andra bioföräldern blir skitarg om barnet blir sjukt när h*m är arbetslös, men gillar att vabba då h*n har jobb.
  • Anonym (AJ)

Jag har haft många öroninflammationer och om det värkt hål blir iaf jag dålig i ett par veckor. Det onda försvinner men ljud är fruktansvärt jobbiga speciellt första veckan sen vänjer jag mig. Det brusar, ekar och hugger. Väldigt tröttsamt så jag brukar inte kunna jobba (förskola).. Så små påfrestande barn hade jag gärna varit utan då. Nu har vi egna och dom kan man ju inte skicka hemifrån Men umgänge kan jag förstå om man skjuter upp faktiskt när det är som värst.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (AJ) skrev 2013-09-06 20:23:50 följande:
    Jag har haft många öroninflammationer och om det värkt hål blir iaf jag dålig i ett par veckor. Det onda försvinner men ljud är fruktansvärt jobbiga speciellt första veckan sen vänjer jag mig. Det brusar, ekar och hugger. Väldigt tröttsamt så jag brukar inte kunna jobba (förskola).. Så små påfrestande barn hade jag gärna varit utan då. Nu har vi egna och dom kan man ju inte skicka hemifrån Men umgänge kan jag förstå om man skjuter upp faktiskt när det är som värst.
    Samma för mig. Blir inte dålig så länge, men när det är så är det fruktansvärt och ljud är olidliga. Makens barn går inte att säga till att vara lite tyst heller, h*n är inte van att bli åtsagd.
    Maken mår inte heller så bra just nu så helst hade vi ändrat umgänget men mamman vägrar. Maken vill inte strunta i att hämta heller eftersom då blir det fler möten ang samarbetsproblem som inte leder någonstans.
Svar på tråden Hur sjuk 'får' bio/bonusföräldern vara för att 'få' ställa in umgänge?