En struts skrev 2013-09-09 23:39:02 följande:
Det stämmer nog att de är lite snobbiga på Akademibokhandeln

? En bekant som gick på universitetet reflekterade över det för ett par år sen. Han tyckte de var skitjobbiga i affären ute på campus.
Hur som. De verkar känna en prestationsångest vare sig de jobbar där eller på biblioteket. Jag sökte en bok som hade "bilingualism" i titeln, häromsistens. Bara för att bibliotekarien (eller biblioteksassistenten?) råkade skriva bilingualism med två l, så skämdes hon ögonen ur sig, och skylde på att det var sent på dagen och sånt. Jag tyckte inte hon behövde skämmas så mycket för att hon stavade det fel, då hon hastigt sökte efter det.
Fast Akademibokhandeln har janserat de allra senaste åren. Förut var det ju en "kulturinstitution" under Coop - med en bildningstanke. Men numera - och det här har jag från en vän som jobbar där - ska det vara som vilken vinstdivande butik som helst. Personalen ska inte längre rekommendera kunden att vända sig någon annanstans, om de inte har en viss bok som kunden frågar efter, utan i stället försöka sälja på kunden något annat/liknande. Samt att de tar in mycket mer populära titlar nu, och mycket färre smala. Till och med en massa tillbehör som de försöker sälja: te och servetter och jag vet inte allt...
Personalen försämras därefter, eftersom de gamla expediterna, som var belästa och trodde på folkbildningstanken, säger upp sig när de inte står ut. I stället kommer vana butikssäljare, och resultatinriktade butikschefer, som har en bakgrund i alla möjliga typer av butiker - men oftast inte vet något om böcker eller skrivmateriel, eller har någon kärlek till det. Jättetråkigt!