• Baktakt

Pantbrev i annan fastighet som kontantinsats?

Min man och jag tänkte köpa hus. Priset är 3M och taxeringsvärdet 2,2M. Pantbrev finns för 2,35M.

Vi har pengar till insatsen om 15% (450k), men har sen inget över i buffert. Därför har svärföräldrarna erbjudit oss att ta ut ett pantbrev i SITT hus om 300.000:-. De säger att vi då inte behöver lägga in mer än 150.000:-, eftersom deras pantbrev räknas som reda pengar.

Stämmer detta?

• Svar på tråden Pantbrev i annan fastighet som kontantinsats?
  • Baktakt

Svärföräldrarnas bankman hade tipsat om det och de är släkt med henne. Är bara orolig för att svärisarna missuppfattat något och att det bara skulle funka för handpenningen, t.ex.

De har Nordea och vi har SEB. Kan det bli problem mellan bankerna? Fasen att det är lördag och att vi inte kan ringa vår bankman...

• Nyfikna72

Att låna till allt gör ju det hela dyrare, att det finns pantbrev gör ju inte att det blir billigare att låna så det handlar väl bara om ni ska klara av lånet som sådant. Att låna till det yttersta för att köpa ett hus som man egentligen inte har råd med är ju sällan smart

• Ramborg

Pantbrevet räknas absolut inte som reda pengar. Någon har missförstått någonting här.

42.
  • TaSe

Pantbrev är ju något som följer fastigheten. Ska ni ha nytta av deras pant får dom isf lyfta ett lån på den summan och betala erat hus med. Ni står alltså med ett lån till svärföräldrarna också, plus till er bank. Verkar krångligt och onödigt.

• Baktakt

Lånekostnaden är inga problem, även om räntan närmar sig 10%. Att jag betalt av hela mitt studielån istället för att lägga pengar på hög är vårt bekymmer.

• Baktakt
    TaSe skrev 2013-09-07 15:30:23 följande:

Pantbrev är ju något som följer fastigheten. Ska ni ha nytta av deras pant får dom isf lyfta ett lån på den summan och betala erat hus med. Ni står alltså med ett lån till svärföräldrarna också, plus till er bank. Verkar krångligt och onödigt.

Det är precis det jag misstänker men vare sig svärisarna eller mannen.
  • TaSe

Men, svärisarna måste ju veta vad ett pantbrev är? Alternativet är ju om dom tänkt sig att skänka er den summan som deras pant täcker, men det är ju ändå pengar som ska betalas.

• Nyfikna72

Allt är upp till banken, de kan mycket väl acceptera en säkerhet i form av ett pantbrev mot att ni lånar till hela summan för det är väl det de handlar om isåfall? Att låna hela summan?

• Ramborg

Om du ska låna på en pantbank lämnar du in tex ett guldhalsband som säkerhet för lånet. Värdet på halsbandet avgör hur mycket pantbanken vill låna ut till dig. När du betalar tillbaka lånet får du tillbaka halsbandet. Om du inte betalar som du ska, säljer pantbanken halsbandet, och om det blir något över när de tagit pengar för lånet och för sina omkostnader så får du överskottet.

När du vill låna pengar med en fastighet som säkerhet kan du ju inte lämna in fastigheten till banken, eller hur? Den går ju inte att flytta. Pantbrevet är ett värdepapper som du överlämnar till banken istället för att överlämna själva fastigheten. Nuförtiden är pantbreven elektroniska men principen bakom är densamma. För att få ett pantbrev registrerat så att man kan använda det som säkerhet måste man betala en avgift till registreringsmyndigheten (lantmäteriet, tror jag) på några procent av pantbeloppet. Det är därför det är viktigt att veta hur stora pantbrev som finns registrerade i den fastighet man tänker köpa, för det är dyrt att ta ut nya.

Svärföräldrarnas pantbrev har ingenting direkt med er husaffär att göra. Det svärföräldrarna antagligen har erbjudit sig att göra är att låna 300 000 av sin bank, och att de ställer säkerhet för sitt lån i form av ett pantbrev i sitt hus. Om de befintliga pantbreven redan är använda till säkerhet för deras gamla huslån, får de ta ut ett nytt pantbrev och betala avgift för det. Sedan lånar de ut de 300 000 till er och ni kan använda dessa pengar som en del av kontantinsatsen för ert hus.

Efteråt kommer varje familjs ekonomi se ut så här.

Svärföräldrarna: Bolån för det egna huset, mot säkerhet i det egna huset, avbetalas enligt avtalet med banken. Lån 300 000 mot säkerhet i deras hus, avbetalas enligt avtalet med banken. Fordran på er 300 000, utan säkerhet, ni betalar av detta till dem enligt separat avtal er emellan.

Ni: Bolån för det egna huset, mot säkerhet i det egna huset, avbetalas enligt avtal med banken. Lån från svärföräldrarna 300 000 utan säkerhet, avbetalas enligt avtal med svärföräldrarna.

42.
  • Griseknoen35

Jo då det går om banken går med på det. Vi har själva gjort så och det var inga problem och vi hade inte en krona att lägga.

• Griseknoen35
    Griseknoen35 skrev 2013-09-07 16:26:33 följande:

Jo då det går om banken går med på det. Vi har själva gjort så och det var inga problem och vi hade inte en krona att lägga.

Bara tillägga att min mor står inte på lånet utan lånet som är på hennes hus står på oss helt och vi har papper på det.
  • Nyfikna72

Det är väl klart man kan göra som ramborg skriver men det är som sagt upp till banken, får dom bara en säkerhet så kan de mycket väl låna ut större delen av summan.

• Baktakt

Precis så jag tänker att det måste bli, Ramborg.

Griseknoen: när tog ni lånet? Före eller efter 15/10-2010? Har ni normal boränta på det, eller något påslag? Kunde ju vara smidigt att slippa ett steg när man betalar tillbaka, samt sen få avdraget på egna deklarationen, men det kan säkert lösas i avtalet med svärisarna.

• Griseknoen35
    Baktakt skrev 2013-09-07 17:01:12 följande:

Precis så jag tänker att det måste bli, Ramborg.

Griseknoen: när tog ni lånet? Före eller efter 15/10-2010? Har ni normal boränta på det, eller något påslag? Kunde ju vara smidigt att slippa ett steg när man betalar tillbaka, samt sen få avdraget på egna deklarationen, men det kan säkert lösas i avtalet med svärisarna.

Vi tog lånet i oktober 2012. Har vanlig boräntan på.. Har 3,9 på bottenlånet och 3,12 på topp och kontantinsatslånet.. Både topp och kontant har vi på min mammas hus. Fast vi köpte en ganska "billig" bostadsrätt. Var bara 975 000. Betalat i ränta sammanlagt lite avrundat 2500kr i månaden, så vi har utrymme för högre ränta. Det bör ni ju se till så ni har om ni inte lägger in en 15% insats. Se till så ni grejar en hög ränta, man vet ju inte hur det ser ut om några år.
  • Griseknoen35
    Griseknoen35 skrev 2013-09-07 17:21:20 följande:
    Vi tog lånet i oktober 2012. Har vanlig boräntan på.. Har 3,9 på bottenlånet och 3,12 på topp och kontantinsatslånet.. Både topp och kontant har vi på min mammas hus. Fast vi köpte en ganska "billig" bostadsrätt. Var bara 975 000. Betalat i ränta sammanlagt lite avrundat 2500kr i månaden, så vi har utrymme för högre ränta. Det bör ni ju se till så ni har om ni inte lägger in en 15% insats. Se till så ni grejar en hög ränta, man vet ju inte hur det ser ut om några år.
    Juste vi har 3,12 i ränta för det band vi på 3 år och bottenlånet på bara 2 år och därför skiljer sig dom räntorna. Vi fick en lista med bindningstider och räntor.
  • Ramborg
    Griseknoen35 skrev 2013-09-07 16:29:24 följande:
    Bara tillägga att min mor står inte på lånet utan lånet som är på hennes hus står på oss helt och vi har papper på det.

Oj. Det var ju ännu snällare av din mor än konstruktionen jag beskrev ovan.

För om hennes hus (pantbrev) är säkerhet för ert lån, och ni inte kan betala, då ryker ju hennes hus. Om hon lånar ut pengar till er som jag beskrev (och som är det vanligaste), och ni inte kan betala - ja då behåller hon ju sitt hus i alla fall. Hon tar alltså en större risk med ert upplägg.
    42.
  • Griseknoen35
    Ramborg skrev 2013-09-07 17:43:09 följande:

Oj. Det var ju ännu snällare av din mor än konstruktionen jag beskrev ovan.

För om hennes hus (pantbrev) är säkerhet för ert lån, och ni inte kan betala, då ryker ju hennes hus. Om hon lånar ut pengar till er som jag beskrev (och som är det vanligaste), och ni inte kan betala - ja då behåller hon ju sitt hus i alla fall. Hon tar alltså en större risk med ert upplägg.
    42.
    Jo hon tar en väldigt stor risk men hon vet också vad hennes hus betyder för mig och hon är väldigt insatt i vår ekonomi, vi står varann nära i min familj. Hade vi väntat ett par år så hade vi dessutom haft kontantinsatsen men vi behövde en bättre bostad akut men med relativt nya bra inkomster så hade då för ett år sen inte hunnit starta något sparande.
  • Kodia

Ett annat alternativ är att betala kontantinsatsen med era pengar. Sedan har ni ingen buffert, men ni kan ha svärföräldrarna som "buffert", dvs om något skulle hända (typ pannan går sönder) kan de hjälpa till då. Då behöver ni inte betala ränta för att ha en buffert stående bara som säkerhet...

Om ni hade tänkt använda de extra 300 000 för att renovera etc funkar ju inte detta, men jag vet inte exakt vad du menar med buffert. Folk använder det ordet väldigt olika. 

Svar på tråden Pantbrev i annan fastighet som kontantinsats?