• Baktakt

Pantbrev i annan fastighet som kontantinsats?

Min man och jag tänkte köpa hus. Priset är 3M och taxeringsvärdet 2,2M. Pantbrev finns för 2,35M.

Vi har pengar till insatsen om 15% (450k), men har sen inget över i buffert. Därför har svärföräldrarna erbjudit oss att ta ut ett pantbrev i SITT hus om 300.000:-. De säger att vi då inte behöver lägga in mer än 150.000:-, eftersom deras pantbrev räknas som reda pengar.

Stämmer detta?

• Svar på tråden Pantbrev i annan fastighet som kontantinsats?
  • Baktakt

Svärföräldrarnas bankman hade tipsat om det och de är släkt med henne. Är bara orolig för att svärisarna missuppfattat något och att det bara skulle funka för handpenningen, t.ex.

De har Nordea och vi har SEB. Kan det bli problem mellan bankerna? Fasen att det är lördag och att vi inte kan ringa vår bankman...

• Baktakt

Lånekostnaden är inga problem, även om räntan närmar sig 10%. Att jag betalt av hela mitt studielån istället för att lägga pengar på hög är vårt bekymmer.

• Baktakt
    TaSe skrev 2013-09-07 15:30:23 följande:

Pantbrev är ju något som följer fastigheten. Ska ni ha nytta av deras pant får dom isf lyfta ett lån på den summan och betala erat hus med. Ni står alltså med ett lån till svärföräldrarna också, plus till er bank. Verkar krångligt och onödigt.

Det är precis det jag misstänker men vare sig svärisarna eller mannen.
  • Baktakt

Precis så jag tänker att det måste bli, Ramborg.

Griseknoen: när tog ni lånet? Före eller efter 15/10-2010? Har ni normal boränta på det, eller något påslag? Kunde ju vara smidigt att slippa ett steg när man betalar tillbaka, samt sen få avdraget på egna deklarationen, men det kan säkert lösas i avtalet med svärisarna.

Svar på tråden Pantbrev i annan fastighet som kontantinsats?