• Anonym (längtan)

Längtan efter barn trots PCO & övervikt.

Hej.

Är en tjej på 27 år som börjar få starkare och starkare längtan efter barn. Pga av problem med mens tidigare så har gyn konstaterat att jag har en mildare variant av PCO, vilket jag i efterhand fick veta kan ställa till det när man planerar bli gravid. Jag och min sambo har varit tillsammans länge och har inte använt preventivmedel på ca 5-6 år, trots detta har jag aldrig blivit gravid.

Jag är överviktig och är självklart medveten om att det kan orsaka komplikationer vid en ev. graviditet. Men jag skulle gärna vilja höra andras åsikter. Kanske ni som är i samma sits som mig eller ni som blivit gravida trots övervikt och pco.

Kanske finns det någon som läser som fått hjälp att bli gravid trots ni varit överviktig och haft en bra gravidtet?

Vill gärna höra andras historier.

• Svar på tråden Längtan efter barn trots PCO & övervikt.
  • kinna82

Jag tror inte heller vikten är avgörande, jag var inte överviktig när mina bekymmer började.

• Anonym (Mette)

Vikten kanske inte är avgörande för alla, men definitivt för många.

Innan man börjar med krämer och piller av alla de slag så ska man satsa på att börja äta rätt och gå ner i vikt. Det är det absolut bästa och viktigaste man kan göra för sig själv och sitt barn.

• Anonym (längtan)
    kinna82 skrev 2013-09-07 18:36:41 följande:
    Jag tror inte heller vikten är avgörande, jag var inte överviktig när mina bekymmer började.
    Ska läsa på lite mer om salvan och sen ska jag nog beställa en tub ikväll :) Hoppas det hjälper. Vart på kroppen smörjer man? Använde du ÄL-stickor så du såg när du hade ägglossning?

ja jag har gjort ultaljud. Det gynläkaren kunde se var att det var små blåsor men det är den enda "symptomen" för pco jag har och BMI:et såklart men överviktig har jag varit hela livet.
  • kinna82

Höll koll med stickor i början, men gav ju sen upp så håll koll. Där huden är som tunnast. Armveck, benveck, händer, halsen.

Jag känner många med PCO det är väldigt vanligt, många lyckas bli gravida på egen hand, men det kan vara knepigt. Klart som tusan, det begriper vilken idiot som helst, att en hälsosam livsstil är att föredra. Men har man ingen koll på hormonproblemen och insulinkänsligheten hos en pcoare tycker jag att man kan lägga bort pekpinnarna. Nu är och har jag aldrig varit blixte-tjock, men jag vet precis som alla andra överviktiga vad som krävs av oss, det betyder dock inte att vi inte ska ha möjligheter att styra över våra egna liv. Utan att folk ska tro sig ha rätt att sätta sig över. Gör det du känner är rätt ts. Hoppas verkligen på bebislycka även för dig!

• Anonym (bmi)

BMI för att få ut pergo brukar ligga på 30 hos de flesta, när det gäller IVF är det också bmi 30 som gäller på många ställen, vissa har 35 som gräns.

• Anonym (Mette)
    kinna82 skrev 2013-09-07 18:51:01 följande:
    Jag känner många med PCO det är väldigt vanligt, många lyckas bli gravida på egen hand, men det kan vara knepigt. Klart som tusan, det begriper vilken idiot som helst, att en hälsosam livsstil är att föredra. Men har man ingen koll på hormonproblemen och insulinkänsligheten hos en pcoare tycker jag att man kan lägga bort pekpinnarna. Nu är och har jag aldrig varit blixte-tjock, men jag vet precis som alla andra överviktiga vad som krävs av oss, det betyder dock inte att vi inte ska ha möjligheter att styra över våra egna liv. Utan att folk ska tro sig ha rätt att sätta sig över. Gör det du känner är rätt ts. Hoppas verkligen på bebislycka även för dig!
    Vad får dig att tro att jag inte har koll?

Har man det minsta koll på hormonproblemen och insulinkänsligheten hos en pco:are så råder man till viktnedgång och rätt kost i första hand. Inte bara för graviditetschancernas skull, utan för att pco faktiskt leder till diabetes och eller hjärt- och kärlsjukdomar om man inte sköter sin kropp.
  • Anonym (längtan)
    kinna82 skrev 2013-09-07 18:51:01 följande:
    Höll koll med stickor i början, men gav ju sen upp så håll koll. Där huden är som tunnast. Armveck, benveck, händer, halsen.

Tack för tipsen rara du. Jag ska beställa en tub ikväll så återkommer jag med resultat framöver :)
  • Anonym (bmi)

Men alltså ts, du har ett bmi på nästan 40, du borde verkligen gå ner för din och ett barn skull. att vara gravid och väga så mycket är en risk.

• saraasse

Hej jag hade inte mens alls på flera år pga min övervikt... hade slutat hoppas men även inte hittat den rätte. För ca ett år sen hittade jag min prins o vi flytta ihop...

Som när man är nykär har man de ju lite extra

I sänghalmen :) och tänka sig..

Jag blev gravid! Jag trodde inte de va sant så gjorde flera test men de va sant :)

Är så lycklig... ska föda om ca 1 månad nu :)

Har även ett barn sen tidigare :)

All lycka till er :)

Kram

• Anonym (bmi)
    saraasse skrev 2013-09-07 19:22:57 följande:
    Hej jag hade inte mens alls på flera år pga min övervikt... hade slutat hoppas men även inte hittat den rätte. För ca ett år sen hittade jag min prins o vi flytta ihop...
    Som när man är nykär har man de ju lite extra
    I sänghalmen :) och tänka sig..
    Jag blev gravid! Jag trodde inte de va sant så gjorde flera test men de va sant :)
    Är så lycklig... ska föda om ca 1 månad nu :)
    Har även ett barn sen tidigare :)
    All lycka till er :)
    Kram
    vad hjälper detta ts? Hon har inte skyddat sig på 5-6 år med sin karl....
Svar på tråden Längtan efter barn trots PCO & övervikt.