• Anonym (längtan)

Längtan efter barn trots PCO & övervikt.

Hej.

Är en tjej på 27 år som börjar få starkare och starkare längtan efter barn. Pga av problem med mens tidigare så har gyn konstaterat att jag har en mildare variant av PCO, vilket jag i efterhand fick veta kan ställa till det när man planerar bli gravid. Jag och min sambo har varit tillsammans länge och har inte använt preventivmedel på ca 5-6 år, trots detta har jag aldrig blivit gravid.

Jag är överviktig och är självklart medveten om att det kan orsaka komplikationer vid en ev. graviditet. Men jag skulle gärna vilja höra andras åsikter. Kanske ni som är i samma sits som mig eller ni som blivit gravida trots övervikt och pco.

Kanske finns det någon som läser som fått hjälp att bli gravid trots ni varit överviktig och haft en bra gravidtet?

Vill gärna höra andras historier.

• Svar på tråden Längtan efter barn trots PCO & övervikt.
  • saraasse

Jag hade sex i mitt förra förhållande i över 2 år men blev inga barn där heller :( fast jag hade aldrig skydd då under dessa 2 år

• Anonym (bmi)
    saraasse skrev 2013-09-07 20:16:42 följande:
    Jag hade sex i mitt förra förhållande i över 2 år men blev inga barn där heller :( fast jag hade aldrig skydd då under dessa 2 år
    Kan ju vara exet som hade något fel ex få spermier.
  • 2013

Hej ts.
    Jag har själv pcos och har lyckats få två barn utan medicinsk hjälp. Om du vill ha lite råd och stöd så får du gärna inboxa mig.

• Gweny

En kompis till mig har också pco och övervikt och trodde det skulle bli svårt att bli gravid. Men hon blev oväntat gravid på deras första försök och allt gick bra!!

• saraasse

Nope det hade han inte...

Var mer mig de va fel på...trodde jag

Kan ju lika gärna va min prins som har så lätt :)

• Anonym (längtan)
    2013 skrev 2013-09-07 21:12:45 följande:
    Hej ts.
    Jag har själv pcos och har lyckats få två barn utan medicinsk hjälp. Om du vill ha lite råd och stöd så får du gärna inboxa mig.
    Hejsan.

Vill gärna vara anonym och vet inte om jag kan vara det om jag ska inboxa.  Kan du inte dela med dig av dina råd här? Finns kanske fler som vill ta del av dom :)

Kram
  • NenneLo
    Anonym (längtan) skrev 2013-09-08 07:34:56 följande:
    Hejsan. Vill gärna vara anonym och vet inte om jag kan vara det om jag ska inboxa.  Kan du inte dela med dig av dina råd här? Finns kanske fler som vill ta del av dom :) Kram

Har också ett barn sedan innan som jag fick utan hjälp, glömde säga det! Om du har mens ibland har du säkert ÄL ibland också! Så om du inte får hjälp direkt så kan ni ju försöka ändå under tiden som du går ner i vikt för att få hjälp. Vi med PCO ska nog överlag vara försiktiga med kolhydrater. OBS! ÄL-stickor fungerar inte på oss med PCO säger min läkare, men sex varannan, var tredje dag och sex varje dag under ÄL (läs på om kroppens signaler vid ÄL)
    2011-09-13 Loke <3
  • Anonym (bmi)

Men TS har inte skyddat sig på 5-6 år, då HAR hon stora problem att bli gravid och bör ringa en läkare istället.

• 2013
    Anonym (längtan) skrev 2013-09-08 07:34:56 följande:
    Hejsan.

Vill gärna vara anonym och vet inte om jag kan vara det om jag ska inboxa.  Kan du inte dela med dig av dina råd här? Finns kanske fler som vill ta del av dom :)

Kram
    Det är mest att det blev lite otrevlig stämning i tråden. Men klart du ska få behålla din anonymitet.

Det viktigaste jag kan tipsa om är att se föreläsningen med Jan Holte: media.medfarm.uu.se/play/video/331&video=1
    Han ger en en helt annan syn på pco/pco-s och man förstår så mycket mer om hur man ska hantera det, Se båda delarna, det är helt klart värt det.
    Jag har tipsat många, inklusive min egen syster, och alla har tyckt att det var en bra föreläsning.

Mitt andra tips är ta D-vitamin. Kvinnor med pco har oftare d-vitaminbrist än andra, dessutom är d-vitaminbrist vanligt hos kvinnor i allmänhet. Birst på d-vitamin kan leda till infertilitet.
    Ta D-vitamin från september till april.

Ta folsyra. Du kommer att bli gravid förr eller senare, 70% av kvinnor med pco blir gravida på naturlig väg. Folsyra behövs för fostrets skull.

Det som har hjälpt mig mest är viktnedgång. Det är inte så kul, men det hjälper. Att gå ner 10% av din kroppsvikt räcker oftast för att få igång ägglossning och mens.
    Jag har lyckats bli gravid tre gånger med hjälp av viktnedgång. Innan viktnedgången hade jag ingen som helst ägglossning och inte ens Pergotime fungerade.
    Men att gå ner 10kg, det funkade.

Det jag gjorde som fungerade för mig är att jag promenerade 30min 3ggr/vecka. Det behövs för att minska insulinresistensen.
    Sen minskar jag på kolhydraterna, byter ut mot fullkorn och fyller tallriken med grönsaker. Men hitta det sätt som passar dig bäst.

Viktnedgång kanske inte känns som ett bra tips, men det är verkligen effektivt för att få igång en ofungerande ägglossning.
    Dessutom är det inte så kul att vara kraftigt överviktig och gravid, det är större risk för komplikationer och dessutom tungt som fan.

Lycka till med allt!
  • NenneLo
    Anonym (bmi) skrev 2013-09-08 10:48:59 följande:
    Men TS har inte skyddat sig på 5-6 år, då HAR hon stora problem att bli gravid och bör ringa en läkare istället.
    Självklart, men eftersom det finns en viktgräns så kan hon ju försöka gå ner i vikt, samt försöka själv under tiden
    2011-09-13 Loke <3
  • Anonym (längtan)
    2013 skrev 2013-09-08 11:14:08 följande:
    Det är mest att det blev lite otrevlig stämning i tråden. Men klart du ska få behålla din anonymitet.

Det viktigaste jag kan tipsa om är att se föreläsningen med Jan Holte: media.medfarm.uu.se/play/video/331?module=ano...
    Han ger en en helt annan syn på pco/pco-s och man förstår så mycket mer om hur man ska hantera det, Se båda delarna, det är helt klart värt det.
    Jag har tipsat många, inklusive min egen syster, och alla har tyckt att det var en bra föreläsning.

Mitt andra tips är ta D-vitamin. Kvinnor med pco har oftare d-vitaminbrist än andra, dessutom är d-vitaminbrist vanligt hos kvinnor i allmänhet. Birst på d-vitamin kan leda till infertilitet.
    Ta D-vitamin från september till april.

Ta folsyra. Du kommer att bli gravid förr eller senare, 70% av kvinnor med pco blir gravida på naturlig väg. Folsyra behövs för fostrets skull.

Det som har hjälpt mig mest är viktnedgång. Det är inte så kul, men det hjälper. Att gå ner 10% av din kroppsvikt räcker oftast för att få igång ägglossning och mens.
    Jag har lyckats bli gravid tre gånger med hjälp av viktnedgång. Innan viktnedgången hade jag ingen som helst ägglossning och inte ens Pergotime fungerade.
    Men att gå ner 10kg, det funkade.

Det jag gjorde som fungerade för mig är att jag promenerade 30min 3ggr/vecka. Det behövs för att minska insulinresistensen.
    Sen minskar jag på kolhydraterna, byter ut mot fullkorn och fyller tallriken med grönsaker. Men hitta det sätt som passar dig bäst.

Viktnedgång kanske inte känns som ett bra tips, men det är verkligen effektivt för att få igång en ofungerande ägglossning.
    Dessutom är det inte så kul att vara kraftigt överviktig och gravid, det är större risk för komplikationer och dessutom tungt som fan.

Lycka till med allt!
    Tack för tipsen. Vikten kämpar jag med hela tiden. Är ute och promenera flera gånger i veckan och fr.o.m imorgon ska jag bli ännu noggrannare med kosten. Att det öka chanserna att bli gravid sporra mig lite extra att ta tag i det på allvar nu.

Jag tänkte börja med progesteronkrämen så fort jag får hem den samt ta folsyra.

:)

• 2013
    Anonym (längtan) skrev 2013-09-08 11:35:48 följande:
    Tack för tipsen. Vikten kämpar jag med hela tiden. Är ute och promenera flera gånger i veckan och fr.o.m imorgon ska jag bli ännu noggrannare med kosten. Att det öka chanserna att bli gravid sporra mig lite extra att ta tag i det på allvar nu.

Jag tänkte börja med progesteronkrämen så fort jag får hem den samt ta folsyra.

:)

Ja tanken på att kanske  kunna bli gravid har också alltid gjort mig lite extra motiverad.
    Det finns något som heter the Fertility Diet som är är en stor studie på kost och dess inverkan på fertiliteten. Det går att googla och läsa vad de kom fram till. Bland annat ska man absolut undvika transfetter.
    Och för oss med pco/-s så gäller det precis som de andra har skrivit att vara försiktig med snabba kolhydrater. Om man ser föreläsningen jag länkade till så får man en bra och tydlig bild av hur insulinresistensen påverkar fertiliteten och varför det är viktigt att tänka på vilka kolhydrater man äter, och hur mycket.

• Anonym (längtan)

Vet ni tjejer om man kan börja ta progesteronkrämen mitt i en menstration?

• Anonym (längtan)
    kinna82 skrev 2013-09-07 18:32:41 följande:
    Jag beställde på nätet och eftersom jag inte heller har någon regelbunden mens eller ägglossn. Så började jag smörja direkt i 14 dagar, fick mens några dagar senare och upprepade sen smörjandet 14 dagar efter mens. Sen hade jag superregelbunden mens i tre månader innan den började strula igen. Började smörja igen och fick flera "riktiga mens" innan vi "gav upp" och ändrade plan, fast då var jag visst redan gravid värt ett försök. Tror jag beställde på femalebalance eller hormoni
    Kanske är en dum fråga men har googlat runt en massa. Hur hade du gjort i mitt fall? Jag har mens just nu. Ska jag börja med doseringen 14 dagar efter sista mensdag? Finns det chans att jag kommer ha ägglossning under dessa första 14 dagar som jag smörjer eller beräknas den i så fall komma efter nästa mensperiod?
Svar på tråden Längtan efter barn trots PCO & övervikt.