Anonym (längtan) skrev 2013-09-08 07:34:56 följande:
Hejsan.
Vill gärna vara anonym och vet inte om jag kan vara det om jag ska inboxa. Kan du inte dela med dig av dina råd här? Finns kanske fler som vill ta del av dom :)
Kram
Det är mest att det blev lite otrevlig stämning i tråden. Men klart du ska få behålla din anonymitet.
Det viktigaste jag kan tipsa om är att se föreläsningen med Jan Holte:
media.medfarm.uu.se/play/video/331&video=1
Han ger en en helt annan syn på pco/pco-s och man förstår så mycket mer om hur man ska hantera det, Se båda delarna, det är helt klart värt det.
Jag har tipsat många, inklusive min egen syster, och alla har tyckt att det var en bra föreläsning.
Mitt andra tips är ta D-vitamin. Kvinnor med pco har oftare d-vitaminbrist än andra, dessutom är d-vitaminbrist vanligt hos kvinnor i allmänhet. Birst på d-vitamin kan leda till infertilitet.
Ta D-vitamin från september till april.
Ta folsyra. Du kommer att bli gravid förr eller senare, 70% av kvinnor med pco blir gravida på naturlig väg. Folsyra behövs för fostrets skull.
Det som har hjälpt mig mest är viktnedgång. Det är inte så kul, men det hjälper. Att gå ner 10% av din kroppsvikt räcker oftast för att få igång ägglossning och mens.
Jag har lyckats bli gravid tre gånger med hjälp av viktnedgång. Innan viktnedgången hade jag ingen som helst ägglossning och inte ens Pergotime fungerade.
Men att gå ner 10kg, det funkade.
Det jag gjorde som fungerade för mig är att jag promenerade 30min 3ggr/vecka. Det behövs för att minska insulinresistensen.
Sen minskar jag på kolhydraterna, byter ut mot fullkorn och fyller tallriken med grönsaker. Men hitta det sätt som passar dig bäst.
Viktnedgång kanske inte känns som ett bra tips, men det är verkligen effektivt för att få igång en ofungerande ägglossning.
Dessutom är det inte så kul att vara kraftigt överviktig och gravid, det är större risk för komplikationer och dessutom tungt som fan.
Lycka till med allt!