Delad vårdnad?
Jag och min sambo har i omgångar pratat om att separera.. Men vi har en dotter tillsammans, och jag skulle verkligen inte klara av att han hade henne varannan vecka. Jag vet att hon hade haft det bäst hos mig då han vaken städar (verkligen aldrig) eller sköter henne som han ska när han har henne.
Vi har hund, som fäller väldigt mycket, vilket innebär att vi behöver dammsuga varje dag. Det är alltid jag som diskar, tvättar, lagar mat, städar et.c.
Vår dotter är 1 år och börjar på förskola i januari. Vilket innebär att jag är föräldraledig, men jag går i skolan 3 dagar i veckan (1 lektion per dag). Två av de dagarna är min sambo föräldraledig med henne och en dag så kommer min mamma och är barnvakt.
Jag har sagt till honom att han måste planera lunch till henne dagen innan så vi kan ta upp något ur frysen, vilket han inte gör. Han gör helst gröt till henne.. Jag tycker det är ok någon gång ibland om man verkligen inte kommer på något, men inte om man faktiskt har en frys full med mat. Detta gör att jag får säga åt honom vad han kan göra till henne istället och får ta upp det så det tinar. Jag får dessutom säga till honom vilka tider hon ska äta. Detta vet jag inte hur han sköter då jag inte är hemma... Men jag vet att när jag är hemma och det är han som tex ska göra frukost till henne så drygar han ut på det i ca 1 timme på morgonen, trots att hon blir mer och mer gnällig. Detta gör att vi blir ovänner, då jag anser att han kan göra maten på en gång, om han nu ska göra maten. Annars kan lika bra jag göra den.
Han vill borsta hennes tänder efter frukosten istället för innan, vilket jag tycker är ok, om han hade gjort det. Idag frågade jag honom efter lunch om han hade borstat hennes tänder idag (då det var han som hade hand om henne i morse) vilket han inte hade gjort! Det är ok att glömma det ibland, men inte så ofta!?
Jag var inne på toa och sminkade mig och jag bad honom att torka henne och ta ner henne från matstolen efter hon ätit. Jag hör att hon gnäller och vill ner, och går ut och ser att han sitter med telefonen istället..
Det låter kanske som småsaker, men det är så hela tiden. Han väntar med att ge henne mat till hon är så hungrig att hon blir ledsen, när hon gnäller så prioriterar han datorn/mobilen. Han tar ju upp henne, men inte efter att ha låtit henne gnälla och vara ledsen ett tag. Han glömmer bort att borsta hennes tänder osv.
Han är annars väldigt kärleksfull mot henne och i övrigt en bra förälder.
Men om vi hade separerat så tror jag inte hon hade mått bra av att vara hos honom varannan vecka. Varannan helg hade jag velat, just för att hon faktiskt ska ha någon relation till honom, men han vill ha henne varannan vecka.. Jag vet inte vad jag ska göra.. Nu har jag ju hört att det är rekommenderat att inte börja med varannan vecka fören barnet är 3 år, men efter det då? Är det rimliga grunder jag har att gå på, eller måste jag ha något mer? Hur ska jag gå tillväga för att få igenom att han bara ska ha henne varannan helg?