Delad vårdnad?
Anonym (orolig förälder) skrev 2013-09-08 11:17:11 följande:
Han har gett alla sina dagar till mig (förutom de som är reserverade för honom), så för tillfället har nog jag fler dagar kvar. Det finns ju en anledning till att alla föräldrar inte har gemensam vårdnad. Man går ju efter vad som är bäst för barnet.
Liksom alla andra som har barn så valde jag pappan till barnet, ja. Men det är svårt att veta hur man är med barn innan man har det.
Är det som du säger, att många blir bättre förälder efter en separation, och det skulle vara så i detta fallet, så skulle ju självklart hela situationen se annorlunda ut.
Men nu var det ju inte riktigt detta jag undrade över..
När Tingsrätten dömer till ensam vårdnad i vårdnadsfrågor så handlar det om viktigare saker än att en förälder inte tvättat av barnet direkt. Sen har vårdnad inte så mycket med boende/umgänge att göra.
Man brukar inte rekommendera varannan vecka för så små barn, men växelvis boende, med tätare byten, brukar gå bra för många barn.
En fundering. Skulle du själv tycka att barnet fick en tillräckligt bra relation med dig om du bara hade barnet hos dig varannan helg?