• keron

Stevia till småbarn?

Min son har nu när han varit sjuk och matvägrat och enbart velat amma, fått lite drickyoghurt och han älskar det!

Jag tycker dock att det är så mycket socker i det (och det är ganska sötsliskigt) att jag funderade på att göra eget med naturell yoghurt och fruktpuré. Problemet blir väl då att det knappt kommer att smaka något och isf måste tillföras en massa socker ändå och undrar ifall stevia kan vara en lösning?

Hur är det med stevia och småbarn? Kan man lugnt ge det till dem, eller är det bättre att jag kör på vanligt socker istället (även om det kanske kan bli lite mycket)?

• Svar på tråden Stevia till småbarn?
  • Queenie70

Skulle mycket hellre ge min unge riktigt socker än sötningsmedel.

• tiiinann

Nu talar jag bara för mig själv och min familj! Vi äter mycket stevia, när det gäller istället för vanligt socker. Min pojke på 4:a år har diabetes typ1 sen ett år tillbaka och förpassat går det inte att enbart servera dessa sockriga produkter utan har fått hitta en egen väg, då allt man köper är sockerbomber. Stevia är säkert inte sämre än vanligt socker..

• skogsvitter

Skulle absolut inte ge processat stevia till ett barn, det är fullkomligt onödigt att söta yoghurt om du blandar med frukt! Använd fruktens sötma istället, det gör ju alla andra??? Jag har aldrig någonsin proppat i en massa socker i yoghurten när jag ger barnen. De har fått turkisk yoghurt med frukt och bär, inga tillsatser.

• Klycka

Vi odlar stevia själva (fast har aldrig gett barnen det än) men har aldrig sett det som ett sötningsmedel, snarare en ört som smakar väldigt sött
    Räknas stevia som ört eller "grön bladgrönsak"? För det sistnämnda ska man ju inte ge barn under ett...

• keron

Jo, jag tänker också som er. Och till friska barn är det ju helt okej att ge socker i små mängder ibland.

Mumin80 skrev 2013-09-08 20:23:53 följande:
    Annars kan du väl bara öka mängden fruktpure i yoghurten?

skogsvitter skrev 2013-09-08 20:30:49 följande:
    Skulle absolut inte ge processat stevia till ett barn, det är fullkomligt onödigt att söta yoghurt om du blandar med frukt! Använd fruktens sötma istället, det gör ju alla andra??? Jag har aldrig någonsin proppat i en massa socker i yoghurten när jag ger barnen. De har fått turkisk yoghurt med frukt och bär, inga tillsatser.

Hade i hela burken fruktpure, utan varken socker eller stevia, men han spottade och fräste :-\ Hade i lite vanligt socker och då gick det ner :P

Tänkte dock att jag nog tar lättsockrad äppelmos nästa gång, så behövet jag inte tillsätta nåt socker.
    Klycka skrev 2013-09-08 20:39:55 följande:
    Vi odlar stevia själva (fast har aldrig gett barnen det än) men har aldrig sett det som ett sötningsmedel, snarare en ört som smakar väldigt sött

Räknas stevia som ört eller "grön bladgrönsak"? För det sistnämnda ska man ju inte ge barn under ett...

Han är inte under ett
  • skogsvitter
    Klycka skrev 2013-09-08 20:39:55 följande:
    Stevia är en ört, men det tycks vara få som menar örten när man pratar om ersättning för socker. Nu säljs ju stevia i varenda butik, som sötningsmedel och det är vitt pulver, inte gröna blad

Stevia som ört man kan säkert ge, i mindre mängder. Mig veterligen är det inte skadligt på något sätt, men det är ju också något helt annat än det processade och extremt koncentrerade pulvret som köps i butikerna.
  • Omogen citron

Det är lite skumt att många i tråden pratar om Stevia som processat och onaturligt medan socker ses som något helt naturligt. Socker är ju väldigt processat.

• skogsvitter
    keron skrev 2013-09-08 20:52:50 följande:
    Jo, jag tänker också som er. Och till friska barn är det ju helt okej att ge socker i små mängder ibland.

Hade i hela burken fruktpure, utan varken socker eller stevia, men han spottade och fräste :-\ Hade i lite vanligt socker och då gick det ner :P

Tänkte dock att jag nog tar lättsockrad äppelmos nästa gång, så behövet jag inte tillsätta nåt socker.

Han är inte under ett
    Oj då, låter ganska oroväckande att han är så pass sockerberoende..? Tyvärr stoppar de ju socker i alla möjliga färdigprodukter numera så det är därför många aldrig ger vanlig sockrad yoghurt till så pass små barn. Ni kanske borde sockeravvänja honom lite Visst lite socker är naturligtvis inget farligt, men kan man inte ens äta frukt, som ju i sig är extremt sött, utblandat med lite yoghurt utan att behöva ha strösocker till så känns det som att det har blivit snett någonstans...
  • skogsvitter
    Omogen citron skrev 2013-09-08 21:00:27 följande:
    Det är lite skumt att många i tråden pratar om Stevia som processat och onaturligt medan socker ses som något helt naturligt. Socker är ju väldigt processat.
    Ja givetvis. Men stevia är sjukt mycket starkare och mer koncentrerat.
  • keron
    skogsvitter skrev 2013-09-08 21:03:48 följande:
    Oj då, låter ganska oroväckande att han är så pass sockerberoende..? Tyvärr stoppar de ju socker i alla möjliga färdigprodukter numera så det är därför många aldrig ger vanlig sockrad yoghurt till så pass små barn. Ni kanske borde sockeravvänja honom lite Visst lite socker är naturligtvis inget farligt, men kan man inte ens äta frukt, som ju i sig är extremt sött, utblandat med lite yoghurt utan att behöva ha strösocker till så känns det som att det har blivit snett någonstans...
    Jag brukar inte ge honom något annat sockrat utom just yoghurt, så han vet väl hur han vill att den ska smaka Annars så äter han inte så mycket annat än pasta penne och mannagrynsgröt med fruktpuré. Och bröstmjölk förstås :P Han är lite långsam med maten.
  • titti81

HEj!
    JAg har en liten tjej som det varit strul med mat från dag 1. När hon var 5 veckor låg vi inne på sjukhus för att hon var undernärd. Strax innan hon fyllde 1år hade hon magsjuka med kräkningar och  diarre i 5 dygn. Ganska extremt alltså.
    Barnläkaren då sa att vi skulle ge frukt eller blåbärssoppa eller sockerlösning. Absolut inte sötningsmedel utan vanligt socker. Små barn (och vi vuxna också) Ska helst inte äta sötningsmedel. Vi är uppbygda för att bryta ner naturligt socker inte stevia, sukralos, aspartam eller andra onaturliga sötningsmedel. 

Känner du dig osäker så ring och prata med barnkliniken i din närhet och be om råd.
    Hoppas din lilla piggar på sig och återfår aptiten snart. 

• skogsvitter
    titti81 skrev 2013-09-08 21:58:00 följande:
    HEj!
    JAg har en liten tjej som det varit strul med mat från dag 1. När hon var 5 veckor låg vi inne på sjukhus för att hon var undernärd. Strax innan hon fyllde 1år hade hon magsjuka med kräkningar och  diarre i 5 dygn. Ganska extremt alltså.
    Barnläkaren då sa att vi skulle ge frukt eller blåbärssoppa eller sockerlösning. Absolut inte sötningsmedel utan vanligt socker. Små barn (och vi vuxna också) Ska helst inte äta sötningsmedel. Vi är uppbygda för att bryta ner naturligt socker inte stevia, sukralos, aspartam eller andra onaturliga sötningsmedel. 

Känner du dig osäker så ring och prata med barnkliniken i din närhet och be om råd.
    Hoppas din lilla piggar på sig och återfår aptiten snart. 
    Vi är skapta för att bryta ner glukos ja, att prata om naturligt och inte här känns lite tokigt med tanke på att strösocker knappast heller kan kallas naturligt då det är processat samtidigt som stevia i sin ursprungsform är en helt vanlig ört vilket är fullkomligt naturligt. Strösocker består av glukos, men som sammansatt i sackaros och måste därför först brytas ned till glukos innan det kan användas av kroppen. Druvsocker däremot som typ dextrosol som kan köpas överallt är ren glukos, i det läget borde läkarna kanske hellre råda dig att använda rent druvsocker? Men jag vet vad du menar, vi har haft exakt samma situation med vår dotter fast hon var mycket äldre då. Hon fick vätskeersättning då både natriumhalten och glukoshalten var för låg.

Stevia kan ju aldrig användas i medicinskt syfte som i ditt fall eftersom det de facto inte innehåller några sockerarter som kroppen kan tillgodogöra sig (socker är dock livsnödvändigt i synnerhet för små barn eftersom de är väldigt känsliga när det gäller balansen i blodet). Det går alltså rakt igenom systemet och ger bara smaken på tungan, så att säga. Är man orolig när det gäller just bristen på socker hos barnet kan man försöka ge vätskeersättning (socker+salt återställer balansen). I TS fall ammar ju barnet och bröstmjölk innehåller massor av mjölksocker så det råder nog ingen kris på sockret där, snarare tvärtom skulle jag tro
  • Klycka
    skogsvitter skrev 2013-09-08 20:54:51 följande:
    Stevia är en ört, men det tycks vara få som menar örten när man pratar om ersättning för socker. Nu säljs ju stevia i varenda butik, som sötningsmedel och det är vitt pulver, inte gröna blad Stevia som ört man kan säkert ge, i mindre mängder. Mig veterligen är det inte skadligt på något sätt, men det är ju också något helt annat än det processade och extremt koncentrerade pulvret som köps i butikerna.

Vad lustigt, visste inte ens att man kunde köpa det som "pulver"
    Man lär sig nåt nytt varje dag!

För att ge dig TS något konkret råd som funkat här hemma så är många frukter (köp ekologiska = mycket mer smak!) otroligt söta och går att mixa ner till både juice och "glass" (glass = blandat med osötad grädde och sen in i frysen, "milkshake" om den inte fryses) som vår sörplar i sig när han är sjuk.
  • keron
    Klycka skrev 2013-09-09 06:51:33 följande:

Vad lustigt, visste inte ens att man kunde köpa det som "pulver"
    Man lär sig nåt nytt varje dag!

För att ge dig TS något konkret råd som funkat här hemma så är många frukter (köp ekologiska = mycket mer smak!) otroligt söta och går att mixa ner till både juice och "glass" (glass = blandat med osötad grädde och sen in i frysen, "milkshake" om den inte fryses) som vår sörplar i sig när han är sjuk.
    Tack, låter som toppentips!
  • Mumin80

Ett annat tips är att använda lite fetare yoghurt, typ turkisk eller grekisk, istället för vanlig "mager" naturellyoghurt. Här hemma är ungarna inte så förtjusta varken i vanlig naturell eller turkisk, men äter grekisk i stora lass. Smaken är väl som baken... (och väldigt specifik )

Angående stevia: Steviablad är antagligen ofarliga som livsmedel, det är dock inte tillåtet att sälja eller överlåta dem som livsmedel inom EU (detta har med den sk. novel foods-lagstiftningen att göra). Steviaglukosider (som är ett ämne i stevia som extraheras, renas och koncentreras) blev däremot nyligen godkända  som sötningsmedel inom EU, och livsmedelstillverkarna har varit snabba med att klistra på "stevia"-etiketten på allt, trots att dom egentligen inte får det... (http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/Stevia-och-steviolglykosider/)

• tinis77

Rysk yoghurt är godare än grekisk och turkisk, den är lite fetare och mildare i smaken. Mina barn äter den gärna med mosad banan.

* Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Meya & Jonatan 7/9-12 * MARTINAS.MYSHOWROOM.SE *
  • keron
    tinis77 skrev 2013-09-12 14:06:44 följande:
    Rysk yoghurt är godare än grekisk och turkisk, den är lite fetare och mildare i smaken. Mina barn äter den gärna med mosad banan.

Rysk yoghurt har jag aldrig smakat men turkisk och grekisk tycker jag smakar likadant :P

Turkisk yoghurt brukar min son också äta med banan, men ska testa och se vad han tycker om rysk

Anledningen till varför jag kör med vanlig 3% yoghurt är för att den ska kunna drickas. Jag blandar det med mjölk och grädde och en burk fruktpure i en shaker. Har inte haft i varken stevia eller socker och han har tyckt att det varit jättegott ändå
Svar på tråden Stevia till småbarn?