• keron

Stevia till småbarn?

Min son har nu när han varit sjuk och matvägrat och enbart velat amma, fått lite drickyoghurt och han älskar det!

Jag tycker dock att det är så mycket socker i det (och det är ganska sötsliskigt) att jag funderade på att göra eget med naturell yoghurt och fruktpuré. Problemet blir väl då att det knappt kommer att smaka något och isf måste tillföras en massa socker ändå och undrar ifall stevia kan vara en lösning?

Hur är det med stevia och småbarn? Kan man lugnt ge det till dem, eller är det bättre att jag kör på vanligt socker istället (även om det kanske kan bli lite mycket)?

• Svar på tråden Stevia till småbarn?
  • keron

Jo, jag tänker också som er. Och till friska barn är det ju helt okej att ge socker i små mängder ibland.

Mumin80 skrev 2013-09-08 20:23:53 följande:
    Annars kan du väl bara öka mängden fruktpure i yoghurten?

skogsvitter skrev 2013-09-08 20:30:49 följande:
    Skulle absolut inte ge processat stevia till ett barn, det är fullkomligt onödigt att söta yoghurt om du blandar med frukt! Använd fruktens sötma istället, det gör ju alla andra??? Jag har aldrig någonsin proppat i en massa socker i yoghurten när jag ger barnen. De har fått turkisk yoghurt med frukt och bär, inga tillsatser.

Hade i hela burken fruktpure, utan varken socker eller stevia, men han spottade och fräste :-\ Hade i lite vanligt socker och då gick det ner :P

Tänkte dock att jag nog tar lättsockrad äppelmos nästa gång, så behövet jag inte tillsätta nåt socker.
    Klycka skrev 2013-09-08 20:39:55 följande:
    Vi odlar stevia själva (fast har aldrig gett barnen det än) men har aldrig sett det som ett sötningsmedel, snarare en ört som smakar väldigt sött

Räknas stevia som ört eller "grön bladgrönsak"? För det sistnämnda ska man ju inte ge barn under ett...

Han är inte under ett
  • keron
    skogsvitter skrev 2013-09-08 21:03:48 följande:
    Oj då, låter ganska oroväckande att han är så pass sockerberoende..? Tyvärr stoppar de ju socker i alla möjliga färdigprodukter numera så det är därför många aldrig ger vanlig sockrad yoghurt till så pass små barn. Ni kanske borde sockeravvänja honom lite Visst lite socker är naturligtvis inget farligt, men kan man inte ens äta frukt, som ju i sig är extremt sött, utblandat med lite yoghurt utan att behöva ha strösocker till så känns det som att det har blivit snett någonstans...
    Jag brukar inte ge honom något annat sockrat utom just yoghurt, så han vet väl hur han vill att den ska smaka Annars så äter han inte så mycket annat än pasta penne och mannagrynsgröt med fruktpuré. Och bröstmjölk förstås :P Han är lite långsam med maten.
  • keron
    Klycka skrev 2013-09-09 06:51:33 följande:

Vad lustigt, visste inte ens att man kunde köpa det som "pulver"
    Man lär sig nåt nytt varje dag!

För att ge dig TS något konkret råd som funkat här hemma så är många frukter (köp ekologiska = mycket mer smak!) otroligt söta och går att mixa ner till både juice och "glass" (glass = blandat med osötad grädde och sen in i frysen, "milkshake" om den inte fryses) som vår sörplar i sig när han är sjuk.
    Tack, låter som toppentips!
  • keron
    tinis77 skrev 2013-09-12 14:06:44 följande:
    Rysk yoghurt är godare än grekisk och turkisk, den är lite fetare och mildare i smaken. Mina barn äter den gärna med mosad banan.

Rysk yoghurt har jag aldrig smakat men turkisk och grekisk tycker jag smakar likadant :P

Turkisk yoghurt brukar min son också äta med banan, men ska testa och se vad han tycker om rysk

Anledningen till varför jag kör med vanlig 3% yoghurt är för att den ska kunna drickas. Jag blandar det med mjölk och grädde och en burk fruktpure i en shaker. Har inte haft i varken stevia eller socker och han har tyckt att det varit jättegott ändå
Svar på tråden Stevia till småbarn?