• Anonym (Anmält)

    Ni som anmält era pojkvänner, många frågor

    Jag har frågor till er som anmält era (ex)pojkvänner för saker som han gjort mot er:

    Anmälde du för våldtäkt, misshandel eller annat?

    Fick han kontaktförbud?

    Blev han häktad? I så fall, ungefär hur länge?

    Kände du att polisen bemötte dig väl och trodde dig?

    Fick du bra stöd, ex av målsägarbiträde eller kurator?

    Gick det till rättegång?

    Om det gick till rättegång:
    Kände du dig väldigt ifrågasatt av hans försvarsadvokat under rättegången?
    Var det mycket känsliga saker som kom fram?

    Hur kändes det att se honom igen?

    Verkade han hatisk mot dig, ex i blickar eller vad han sa?

    Blev han fälld eller friad i sista instans?

    Om han blev fälld, ungefär hur långt straff fick han?

    Hur lång tid gick det mellan anmälan och "sista dom"?

    Oavsett om det gick till rättegång eller inte:
    Har du träffat honom efteråt?

    Saknade/saknar du honom? Älskar du honom fortfarande?

    Ångrar du att du anmälde?

    Har du fått motta hot om våld eller blivit utsatt för våld som hämnd för anmälan?

    Hur mår du idag?

    (en som nyligen anmält efter 2,5 års helvete)

  • Svar på tråden Ni som anmält era pojkvänner, många frågor
  • Anonym (darcy)
    Anonym (Anmält) skrev 2013-09-08 20:37:53 följande:
    Jag har frågor till er som anmält era (ex)pojkvänner för saker som han gjort mot er:

    Anmälde du för våldtäkt, misshandel eller annat?

    Fick han kontaktförbud?

    Blev han häktad? I så fall, ungefär hur länge?

    Kände du att polisen bemötte dig väl och trodde dig?

    Fick du bra stöd, ex av målsägarbiträde eller kurator?

    Gick det till rättegång?

    Om det gick till rättegång:
    Kände du dig väldigt ifrågasatt av hans försvarsadvokat under rättegången?
    Var det mycket känsliga saker som kom fram?

    Hur kändes det att se honom igen?

    Verkade han hatisk mot dig, ex i blickar eller vad han sa?

    Blev han fälld eller friad i sista instans?

    Om han blev fälld, ungefär hur långt straff fick han?

    Hur lång tid gick det mellan anmälan och "sista dom"?

    Oavsett om det gick till rättegång eller inte:
    Har du träffat honom efteråt?

    Saknade/saknar du honom? Älskar du honom fortfarande?

    Ångrar du att du anmälde?

    Har du fått motta hot om våld eller blivit utsatt för våld som hämnd för anmälan?

    Hur mår du idag?

    (en som nyligen anmält efter 2,5 års helvete)
    Vet inte om jag är kvalificerad att svara då jag inte anmäldesjälv men jag tänkte att jag kanske kan svara ändå. Finns 3 anmälningar om misshandel och våldtäkt på min kille, polisen som anmält då jag drar mig ur, vill inte medverka. har lämnat, vill bara inte  ha med polisen att göra.

    1. Finns en aktiv anmälan just nu, som polisen gjort, den är på misshandel och våldtäkt.

    2. Han har inte fått nått kontaktförbud. Som jag förstått det är det svårt att få till ett sådant.
    3. Han blev anhållen i en dag, släpptes pga brist på bevis.
    4. Ja, när det gäller de poliser som jobbar som uttryckningspersonal lr vad man ska säga, så har jag blivit väldigt väl bemött från nästan alla. De verkar tro mig.
    När det gäller de poliser som jobbar som utredande personal så känner jag att jag inte blivit trodd riktigt. Det är ju deras jobb att ifrågasätta, mne de är så fruktansvärt kalla i sitt bemötande tycker jag. Fast det är nog jag som bara är känslig misstänker jag (någon mer som haft erfaranhet av detta..??)
    5. Det har inte gått till rättegång och det hoppas jag inte det gör. Bara tanken på det får mig att må illa.

    Jag älskar honom mycket. Eftersom jag är mitt uppe i det mår jag förjävligt.


  • Glina
    Anonym (darcy) skrev 2013-09-09 09:33:17 följande:
    Vet inte om jag är kvalificerad att svara då jag inte anmäldesjälv men jag tänkte att jag kanske kan svara ändå. Finns 3 anmälningar om misshandel och våldtäkt på min kille, polisen som anmält då jag drar mig ur, vill inte medverka. har lämnat, vill bara inte  ha med polisen att göra.

    1. Finns en aktiv anmälan just nu, som polisen gjort, den är på misshandel och våldtäkt.

    2. Han har inte fått nått kontaktförbud. Som jag förstått det är det svårt att få till ett sådant.
    3. Han blev anhållen i en dag, släpptes pga brist på bevis.
    4. Ja, när det gäller de poliser som jobbar som uttryckningspersonal lr vad man ska säga, så har jag blivit väldigt väl bemött från nästan alla. De verkar tro mig.
    När det gäller de poliser som jobbar som utredande personal så känner jag att jag inte blivit trodd riktigt. Det är ju deras jobb att ifrågasätta, mne de är så fruktansvärt kalla i sitt bemötande tycker jag. Fast det är nog jag som bara är känslig misstänker jag (någon mer som haft erfaranhet av detta..??)
    5. Det har inte gått till rättegång och det hoppas jag inte det gör. Bara tanken på det får mig att må illa.

    Jag älskar honom mycket. Eftersom jag är mitt uppe i det mår jag förjävligt.


    Sitter mitt i samma som dig också just nu, hör av dig om du vill prata!
  • Glina
    Anonym (Anmält) skrev 2013-09-08 20:37:53 följande:
    Jag har frågor till er som anmält era (ex)pojkvänner för saker som han gjort mot er:

    Anmälde du för våldtäkt, misshandel eller annat? Misshandel

    Fick han kontaktförbud? Nej

    Blev han häktad? I så fall, ungefär hur länge? 2-3 dagar

    Kände du att polisen bemötte dig väl och trodde dig? Absolut

    Fick du bra stöd, ex av målsägarbiträde eller kurator? Jätte

    Gick det till rättegång? Pågår en förundersökning så jag sitter som på nålar och väntar

    Om det gick till rättegång:
    Kände du dig väldigt ifrågasatt av hans försvarsadvokat under rättegången?
    Var det mycket känsliga saker som kom fram?

    Hur kändes det att se honom igen?

    Verkade han hatisk mot dig, ex i blickar eller vad han sa?

    Blev han fälld eller friad i sista instans?

    Om han blev fälld, ungefär hur långt straff fick han?

    Hur lång tid gick det mellan anmälan och "sista dom"?

    Oavsett om det gick till rättegång eller inte:
    Har du träffat honom efteråt? Ja

    Saknade/saknar du honom? Älskar du honom fortfarande? Saknar den fina delen av honom men som jag vet aldrig kommer komma tillbaks

    Ångrar du att du anmälde? Jag kände mig överalad av båda nära och sjukhuspersonal,jag var otroligt svarg och utlämnad i den situationen och önskar att jag fått tagit det beslutet själv utan påtryckningar(även om jag förstår de som gör så). Därför ångrade jag mig när jag visste att han satt häktad, jag kände mig hemsk som typ satt honom där även fast det är han själv som gjort det..

    Har du fått motta hot om våld eller blivit utsatt för våld som hämnd för anmälan? Typ

    Hur mår du idag? Piss

    (en som nyligen anmält efter 2,5 års helvete) BRA GJORT!
  • Thotis90
    Anmälde du för våldtäkt, misshandel eller annat?
    Jag anmälde honom för misshandel (som i rätten rubricerades som grov kvinnofridskränkning).


    Fick han kontaktförbud?
    Nej. Polisen erbjöd mig ett sådant, men jag tackade nej då jag inte var rädd för att han skulle ta kontakt med mig. Det gjorde han inte heller. 


    Blev han häktad? I så fall, ungefär hur länge?
    Han blev inte häktad. Dock anhållen.

    Kände du att polisen bemötte dig väl och trodde dig?
    Jag kände att polisen var förstående och att de stod på min sida då det fanns så tydliga bevis. 

    Fick du bra stöd, ex av målsägarbiträde eller kurator?
    Målsägandebiträde.

    Gick det till rättegång?
    Ja.

    Om det gick till rättegång: 
    Kände du dig väldigt ifrågasatt av hans försvarsadvokat under rättegången?
    Nej. Han nämnde i princip bara ett blogginlägg som jag hade skrivit om f.d. fästmannen (nämnde dock aldrig hans namn i det). Han gjorde dock ett försök att grilla mina vittnen.

    Var det mycket känsliga saker som kom fram?
    Nej. Jag försökte hålla mig till saken och komma ihåg så mycket som möjligt. Känslosam kunde jag vara efter rättegången (som var två dagar lång). 

    Hur kändes det att se honom igen?
    Konstigt. Jag blev dock inte rädd, utan tänkte mest på hur patetisk han är som människa.

    Verkade han hatisk mot dig, ex i blickar eller vad han sa?
    Han sade ingenting. Jag såg dock att han tittade/sneglade på mig med en ledsen blick när han trodde att jag inte såg. 

    Blev han fälld eller friad i sista instans?
    Han blev fälld.

    Om han blev fälld, ungefär hur långt straff fick han?
    Han blev dömd till IDAP, 18 månades skyddstillsyn och skadeståndsskyldig med 50 000:-. Om han hade varit ett år äldre vid första slaget hade han dock blivit dömd till 6 månaders fängelse (plus skadeståndet). 

    Hur lång tid gick det mellan anmälan och "sista dom"?
    1 år och 10 månader

    Oavsett om det gick till rättegång eller inte:
    Har du träffat honom efteråt? 
    Nej.

    Saknade/saknar du honom? Älskar du honom fortfarande?
    Nej. Han är död i mina ögon.

    Ångrar du att du anmälde?
    Nej. Det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv.

    Har du fått motta hot om våld eller blivit utsatt för våld som hämnd för anmälan?
    Nej. Han blev däremot hotad av ett gäng killar som känner mig (han berättade detta själv för mig) p.g.a. det han gjorde mot mig.

    Hur mår du idag?
    Jag mår bra om man bortser från att jag har en permanent skada i en axel och ett långfinger efter misshandeln.
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Thotis90

    Ni som är mitt uppe i en förundersökning/väntar på rättegång får gärna ta kontakt med mig som har erfarenhet av det. Ni kan också, om Ni vill, läsa min blogg som handlar om just vägen mot rättegången.

    youhurtme.blogg.se 


    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Sarah)
    Anmälde du för våldtäkt, misshandel eller annat?
    Misshandel

    Fick han kontaktförbud?
    Nej

    Blev han häktad? I så fall, ungefär hur länge?
    Han satt häktad 1 månad fram till rättegång

    Kände du att polisen bemötte dig väl och trodde dig?
    Hur rara som helst både vid händelsen och dagen efter vid förhör. Det enda jobbiga från deras sida var när de ringde och fråga om jag ville ha tillbaka den beslagtagna kniven. Som om jag ville

    Fick du bra stöd, ex av målsägarbiträde eller kurator?
    Nej, bodde på skyddat boende och kände mig ensammast i världen. Hann prata med målsägarbiträdet en timme dagen innan rättegång .Fick professionell hjälp först några år senare.

    Gick det till rättegång?
    Ja

    Om det gick till rättegång: 
    Kände du dig väldigt ifrågasatt av hans försvarsadvokat under rättegången?
    Nej hon var helt ok. Värre var åklagaren som egentligen skulle vara på min sida. Riktig skit. Fick höra efter att det var värsta åklagaren på den tingsrätten.

    Var det mycket känsliga saker som kom fram?
    Nej

    Hur kändes det att se honom igen?
    Jobbigt men jag undvek att fästa blicken på honom.Jobbigaste var att höra hans patetiska lögner.

    Verkade han hatisk mot dig, ex i blickar eller vad han sa?
     som ovan

    Blev han fälld eller friad i sista instans?


    Om han blev fälld, ungefär hur långt straff fick han?
    8 månader + vård

    Hur lång tid gick det mellan anmälan och "sista dom"?
    1 månad

    Oavsett om det gick till rättegång eller inte:
    Har du träffat honom efteråt? 
    Ja, vi har gemensamt barn.

    Saknade/saknar du honom? Älskar du honom fortfarande?
    Nope han är bara en patetisk liten skit.

    Ångrar du att du anmälde?
    Aldrig

    Har du fått motta hot om våld eller blivit utsatt för våld som hämnd för anmälan?
    Inte för själva anmälan utan för att jag senare anmälde honom för barnmisshandel då hotade och skrek han ett tag för att försöka skrämma mig till att ge honom umgänge med barnet. Han fick umgänge bevakat umgänge med psykologer första åren. Sen med kontaktperson några år till.

    Hur mår du idag?
    Visst finns minnena kvar. men jag har bearbetat dem och lagt av med alla konstigheter jag la till med efteråt då jag en lång tid hade nerverna utanpå kroppen. Mår faktiskt ypperligt bra idag Glad 
  • Anonym (Anmält)

    Tack så mycket för att ni delar med er {#emotions_dlg.flower}

  • Myheartyourhands
    Anmälde du för våldtäkt, misshandel eller annat? 
    Jag anmälde för våldtäkt och misshandel.   

    Fick han kontaktförbud?
    Nej, jag skulle återkomma om jag ville ha sådant. 

    Blev han häktad? I så fall, ungefär hur länge?
    Nej, inte ens delgiven. 
    Kände du att polisen bemötte dig väl och trodde dig?
    Det var en manlig polis och det kändes inte som att han trodde mig. Dock trodde målsägandebiträdande mig. 
    Fick du bra stöd, ex av målsägarbiträde eller kurator?
    Målsägandebiträdande var snäll. 
    Gick det till rättegång?
    Nej 



    Eftersom det inte gick till rättegång hoppar jag de andra frågorna. Men förhöret var hemskt, fick frågor om kläder, vem som gjorde vad först, var han slog mig, trots att det fanns foton och gynundersökning som bekräftade min historia. Jag ville dock ta tillbaka åtalet direkt efter. Men det går uppenbarligen inte. Men hur som. Det var oerhört obehagligt och jag kommer aldrig mer att anmäla.

    Sorry om det är discouraging.   
  • Anonym (Nejlika)

    Hej, jag lånar tråden lite.. hoppas det är okej :).

    Ni som genomgått rättegång och han har blivit dömd.

    Hur var din pojkvän/sambo efter avtjänat straff?

    Kontaktade han dig från fängelset? Var han arg och hotfull eller försökte han få tillbaka dig? Jag har så mycket tankar som snurrar just nu.

  • Anonym (W)
    Myheartyourhands skrev 2013-09-10 22:53:28 följande:

    Anmälde du för våldtäkt, misshandel eller annat? 

    Jag anmälde för våldtäkt och misshandel.   

    Fick han kontaktförbud?

    Nej, jag skulle återkomma om jag ville ha sådant. 

    Blev han häktad? I så fall, ungefär hur länge?

    Nej, inte ens delgiven. 

    Kände du att polisen bemötte dig väl och trodde dig?

    Det var en manlig polis och det kändes inte som att han trodde mig. Dock trodde målsägandebiträdande mig. 

    Fick du bra stöd, ex av målsägarbiträde eller kurator?

    Målsägandebiträdande var snäll. 

    Gick det till rättegång?

    Nej 

    Eftersom det inte gick till rättegång hoppar jag de andra frågorna. Men förhöret var hemskt, fick frågor om kläder, vem som gjorde vad först, var han slog mig, trots att det fanns foton och gynundersökning som bekräftade min historia. Jag ville dock ta tillbaka åtalet direkt efter. Men det går uppenbarligen inte. Men hur som. Det var oerhört obehagligt och jag kommer aldrig mer att anmäla.

    Sorry om det är discouraging.   


    Varför gick det inte till rättegång??
  • SoulsWillRise
    Anonym (Anmält) skrev 2013-09-08 20:37:53 följande:

    Jag har frågor till er som anmält era (ex)pojkvänner för saker som han gjort mot er:

    Anmälde du för våldtäkt, misshandel eller annat?

    Fick han kontaktförbud?

    Blev han häktad? I så fall, ungefär hur länge?

    Kände du att polisen bemötte dig väl och trodde dig?

    Fick du bra stöd, ex av målsägarbiträde eller kurator?

    Gick det till rättegång?

    Om det gick till rättegång:

    Kände du dig väldigt ifrågasatt av hans försvarsadvokat under rättegången?

    Var det mycket känsliga saker som kom fram?

    Hur kändes det att se honom igen?

    Verkade han hatisk mot dig, ex i blickar eller vad han sa?

    Blev han fälld eller friad i sista instans?

    Om han blev fälld, ungefär hur långt straff fick han?

    Hur lång tid gick det mellan anmälan och "sista dom"?

    Oavsett om det gick till rättegång eller inte:

    Har du träffat honom efteråt?

    Saknade/saknar du honom? Älskar du honom fortfarande?

    Ångrar du att du anmälde?

    Har du fått motta hot om våld eller blivit utsatt för våld som hämnd för anmälan?

    Hur mår du idag?

    (en som nyligen anmält efter 2,5 års helvete)


    * misshandel, grov kvinnofridskränkning, hemfridsbrott, skadegörelse, olaga hot mm

    * Han fick kontaktförbud och har det även idag

    * Han blev häktad men minns inte hur länge

    * Polisen var underbar och stöttade mig hela vägen. Dom trodde mer på mig än honom

    * Fick mycket bra stöd från min advokat och polisen ordnade så jag fick hjälp från dom också.

    * Det gick till rättegång

    * Ja men han gjorde bara så sitt jobb, dvs försvara mitt ex.

    * Ja mycket saker kom fram

    * Det var jätte jobbigt att se honom i rättegången och höra all skit han pratade om mig.

    * Ja han verkade hatisk

    * Han blev fälld

    * Eftersom han skött sig så bra så blev han dömd till ett års behandling och han fick betala skadestånd

    * Om jag inte minns helt fel så var det ca 1 år.

    * Nej jag har inte träffat honom.

    * Nej jag känner bara hat och äckel känslor för honom.

    * Nej jag ångrar inte att jag anmälde.

    * Nej, han har kontaktförbud och vågar inte kontakta mig.

    * Idag mår jag fantastiskt.

    Jag vet att det känns jätte jobbigt att anmäla men du måste verkligen fullfölja detta för det kommer aldrig bli bättre. Ju mer skit du tar desto mer skit får du, för han ser att det är fritt fram att behandla dig hur han vill. Genom att anmäla och fullfölja det hela, det gör att du får en liten upprättelse även om det inte tar bort det du har varit med om. Men du måste stå upp för dig själv och inse att du är bättre värd. Mycket bättre värd. Att sitta där i rättegången är både skit jobbigt och ganska skönt. Det visar alla att du är stark och sätter ner foten. Även om mitt ex enbart fick behandling ett år (vilket jag tycker är åt helvete då han förtjänar fängelse) så vann jag ändå då dom trodde mer på mig än honom. Och det är en fruktansvärt skön känsla måste jag säga. Dom trodde verkligen på mig och inte honom. Jag hoppas verkligen du tar till dig detta jag skrivit, för du är värd så mycket bättre!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Nejlika) skrev 2020-01-29 19:35:28 följande:

    Hej, jag lånar tråden lite.. hoppas det är okej :).

    Ni som genomgått rättegång och han har blivit dömd.

    Hur var din pojkvän/sambo efter avtjänat straff?

    Kontaktade han dig från fängelset? Var han arg och hotfull eller försökte han få tillbaka dig? Jag har så mycket tankar som snurrar just nu.


    Mitt ex blev dömd till ett flerårigt straff och jag fick ett sexsiffrigt skadestånd. Detta hände för drygt tio år sedan.

    Han har inte kontaktat mig alls sedan domen föll, vi bor relativt nära varandra och jag ser honom någon gång emellanåt. Han viker alltid ner blicken då. Så någonstans långt därinne kanske, kanske han insett vad han gjort.

    Är innerligt tacksam att vi inte har några gemensamma barn. Tycker dock synd om hans (nu vuxne) son för att han har en så genomrutten far.
  • Anonym (rita50)

    Sedan jag och min kille blev sambos så har han slagit mig, psykat mig och slängt ut mig vid flertalet tillfällen.

    Jag har aldrig anmält detta, men senast så fick jag panik och sprang ifrån huset till en bil som körde mig till polisen. Där berättade jag allt, men gjorde ingen anmälan. Jag ville inte förstöra hans liv, ville bara att han skulle förstå att han måste sluta.

    Där saknas egentligen bevis, förutom några bilder jag skickat till min väninna vid varje tillfälle han slagit och att jag berättat för mina vänner. Men inga säkra bevis.

    Han är psykopat så jag vet att han hade sågat mig helt vid eventuell rättegång, därför orkar jag inte gå vidare med det trots att utredaren ringde flera gånger och bad mig anmäla. Det togs ändå vidare till åklagare, men de kommer inte göra något så länge jag inte gör någon anmälan. 

    På ett sätt så vill jag inte att han bara ska slippa undan ifrån sin psykiska och fysiska misshandel mot mig. Samtidigt så tror jag att jag kommer att ångra mig om jag gör en anmälan eftersom jag förstör hans liv.

Svar på tråden Ni som anmält era pojkvänner, många frågor