• Anonym (Skitigt)

Skitigt vid inflytt

Flyttade nyss in i en lägenhet och hyresvärden sa att lägenheten stått tom över sommaren och det fanns spindelnät lite varstans, luktade avlopp på ena toan, fick spola bort små flugor ur badkaret och det kändes allmänt lortigt. Ska jag bara acceptera detta eller vad ska jag göra. Har börjat bli täppt i näsan vet inte om det är förkylning på gång eller om det är något i lägenheten som jag reagerat på med tanke på va skitigt de var. ( eller överreagerar jag?)

• Svar på tråden Skitigt vid inflytt
  • Ramborg

Att det luktar avlopp när det stått tomt är inget konstigt, det är vattenlåset som torkat och det ordnar sig när man fyller i vatten igen.

Blomflugor i badkaret låter konstigt, det är antagligen inte ordentligt städat i avloppet.

Spindelnät får man tillbaka över natten om man inte hittar spindeln.

Att det kändes lortigt är svårt att säga nåt om. Var det lortigt eller var et bara du som fick känslan av det när det luktade trist och var lite instängt?

Om du ska kräva städning måste du kunna peka på vad som var fel. Inte en allmän känsla.

42.
  • Tess1990
    Anonym (Skitigt) skrev 2013-09-08 21:22:03 följande:
    Flyttade nyss in i en lägenhet och hyresvärden sa att lägenheten stått tom över sommaren och det fanns spindelnät lite varstans, luktade avlopp på ena toan, fick spola bort små flugor ur badkaret och det kändes allmänt lortigt. Ska jag bara acceptera detta eller vad ska jag göra. Har börjat bli täppt i näsan vet inte om det är förkylning på gång eller om det är något i lägenheten som jag reagerat på med tanke på va skitigt de var. ( eller överreagerar jag?)
    spindlar har jag hört är bra, för det visar att det inte finns mögel där för dom trivs inte där
    toaletter/avlopp luktar alltid skit om man inte spolar vatten regelbundet, det är vattnet som står stilla som gör det, ett par spolningar så borde det försvinna. 
    flugor finns det överallt under sommaren tyvärr
    det blir ju automatiskt lite skit om det stått tomt i flera månader och förra hyresgästen kanske inte städade kliniskt rent

men det är ju bara att städa stort en gång sen borde det ju vara löst
    såg du inte lägenheten innan du flyttade in?
    vad hade du tänkt göra?  
  • Nyfiken gul

Spindlar och flugor kommer alltid in oavsett typ av boende och allra helst om ingen bott där på några månader-ett halvår.

Unken luft beror på att avloppen inte är urspolade och regelbundet användande av vatten. Res bort 1-2 veckor på semester och kom hem så har du samma avloppslukt när ingen har spolat.

Gammalt unket vatten liggande i vattenlåsen drar åt sig flugor, dom kommer genom ventilationen .  

Allt försvinner när du städar av, spolar i vattenrören och vädrar ur.

Så blir det när en lägenhet står tom oanvänd.

Det är inget du kan klaga över. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

kan tillägga att skitigt kan det bli om folk har varit o tittat på lägenheten i diverse olika omgångar och kanske dragit in smuts och vatten under skorna.  Kanske också nån husvärd varit in i lägenheten och kanske fixat något efter sista hyresgästen och lämnat fotavtryck efter sig. 

Flottig o unken kan den också bli då ingen vädrat och därför också dragit åt sig matos, cigarettrök och annat os som tagit sig in från grannar. 

det finns alltså en hel del orsaker till varför lägenheten känns skitig utan att det beror på förra hyresgästen.

• Anonym (Lyckats)

Tycker du ska klaga. Det gjorde jag och fick 2000 spänn!

• P30

Lägenheten skall naturligtvis vara nystädad när du flyttar in. Allt annat är inte ok.

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Anonym (Skitigt)

Tittade på lägenheten innan sommaren och jag tycker bara att de kunde ( när de visste om att de fanns spindelnät lite överallt och luktade så unket som de gjorde) vädra ur och kanske damma bort det för man vill ju flytta in i en ren och fräsch lägenhet och inte ställa sig och städa direkt när man nyss gjort en flyttstädning speciellt när man har barn med.

• Mantrasina
    Anonym (Skitigt) skrev 2013-09-08 21:51:50 följande:
    Tittade på lägenheten innan sommaren och jag tycker bara att de kunde ( när de visste om att de fanns spindelnät lite överallt och luktade så unket som de gjorde) vädra ur och kanske damma bort det för man vill ju flytta in i en ren och fräsch lägenhet och inte ställa sig och städa direkt när man nyss gjort en flyttstädning speciellt när man har barn med.
    Jag tänker att det beror ju på om det är så att ni låtit bli att flytta in vid tillträde, eller om det är så att hyresgästerna innan flyttade för en längre tid sedan. Naturligtvis är det de tidigare hyresgästerna som isf borde sett till att det är fräsch och städat när ni flyttade in, om det inte är så att lägenheten stått utan hyresgäst - dvs ingen har haft kontrakt på lägenheten - flera månader.

Man kan inte utom i det sista fallet begära att det ska vädras och dammas innan ni flyttar in. Klart det ska vara renstädat när man flyttar in, men sånt du tar upp är mer sånt som blir på ytan, sånt som kommer om det dröjer ett par veckor från flyttstädet till inflytt.

Förresten städar man väl alltid av både innan man flyttar in sina saker och när sakerna väl är på plats? Lite damm får man räkna med om man inte flyttar in inom ett par dagar från det at tidigare hyresgäst flyttat ut! 
  • Mineralvatten
    P30 skrev 2013-09-08 21:44:44 följande:
    Lägenheten skall naturligtvis vara nystädad när du flyttar in. Allt annat är inte ok.
    nix det behöver den inte vara. däremot så måste den förra hyresgästen lämna lägenheten flyttstädad.

vem ska annars städa den när ts ska flytta in? värden HAHA.

Dessutom så städar man ju själv också när man flyttat in, jag gör det i alla fall. 
  • Nyfiken gul
    Anonym (Skitigt) skrev 2013-09-08 21:51:50 följande:
    det är dock inget man kan kräva av ett hyresbolag tyvärr. 

Berätta för dom hur du upplevde lägenheten och hör vad dom säger men jag tror tyvärr att du får gilla läget. 
  • P30
    Nyfiken gul skrev 2013-09-08 22:02:56 följande:
    det är dock inget man kan kräva av ett hyresbolag tyvärr. 

Berätta för dom hur du upplevde lägenheten och hör vad dom säger men jag tror tyvärr att du får gilla läget. 
    Det är klart att man kan kräva det av ett bostadsbolag. Jag har själv sådana kontakter dagligen i min yrkesroll och har svårt att tro att ett seriöst bolag menar att man får städa själv.

I sådana fall är det självklart att du dokumenterar och får lämna i samma skick.
    Mineralvatten skrev 2013-09-08 22:01:03 följande:
    vem ska annars städa den när ts ska flytta in? värden HAHA.

Öhh, ja? Det är värden som äger fastigheten och hyr ut lägenheten.

Det är värden som ansvarar för skicket lägenheten är, det skall finnas ett protokoll som hanterar avvikelser från standard och såväl hyresvärd som inflyttande skall godkänna städningen. Om den inte är godkänd och det varit ett uppehåll är det värden som ansvarar för att städning gjorts. 
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Mineralvatten
    P30 skrev 2013-09-08 22:13:49 följande:
    Det är klart att man kan kräva det av ett bostadsbolag. Jag har själv sådana kontakter dagligen i min yrkesroll och har svårt att tro att ett seriöst bolag menar att man får städa själv.

I sådana fall är det självklart att du dokumenterar och får lämna i samma skick.

Det är värden som ansvarar för skicket lägenheten är, det skall finnas ett protokoll som hanterar avvikelser från standard och såväl hyresvärd som inflyttande skall godkänna städningen. Om den inte är godkänd och det varit ett uppehåll är det värden som ansvarar för att städning gjorts. 
    ok försök få igenom det du.
  • Nyfiken gul
    P30 skrev 2013-09-08 22:13:49 följande:

nja alltså -  lägenheten har stått obebodd i flera månader.  Alltså får man faktiskt ta den i det skick den är i när man flyttar in.

är den dåligt urstädad av förra hyresgäst är det en annan sak men så verkar det inte vara i det här fallet. 
Svar på tråden Skitigt vid inflytt