• Juno

    Hur sköta om en berner sennen?

    Vi har just tagit hand om en Berner sennen som behövde omplaceras. Hunden är lugn och fin och relativt väluppfostrad. Däremot är den inte i bästa skick när det gäller päls och kondition.

    Någon som kan ge lite skötselråd?

    Borsta gör vi varje dag men hur ofta ska hon bada? Tass-pälsen ska trimmas men hur och hur ofta? Och motion? Hon är van vid 0-30 min promenad om dagen. Var är lämpligt för oss att lägga ribban?    

  • Svar på tråden Hur sköta om en berner sennen?
  • Aniiee

    Berner sennen är en underbar ras =)

    Bada när hon blir smutsig! Ni ska väl inte ställa ut henne? Är pälsen inte smutsig så behöver hon inte bada, det bara torkar ut och förstör huden. 

    Tass-pälsen (mellan trampdynorna) kan ni ta i samband med kloklippning, med en nagelsax. Växer det som ogräs så ta oftare.

    Hur gammal är hon? Har ni tomt? Om ni har stor tomt kan 30 minuters promenad räcka i början. Öka successivt tills ni kommer upp i 20+60+20 minuter om dagen, minst. Sen beror det lite på. Om ni är friluftsmänniskor som tycker om att gå 4 timmar i skogen så kommer hon säkert kunna hänga på med det, så småningom.  

    Och så lite aktivering. Vardagslydnad först och främst, sen någon kul aktivitet som hunden och du/ni finner skoj, Rallylydnad, agility, sök, allt efter vad  hunden klara av och tycker är skoj. 

    Lycka till =) 


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Whitetrash86

    Pälsen kan bli dålig pga foder oxå, så det kanske är något ni behöver kolla över? Annars bada när hon är smutsig och fortsätta borsta om det behövs.

    Hundra är rätt bra på att själva visa hur mycket dom orkar. Men ta lite i taget. 

  • Apopan

    Jag skulle nog hört av mig till rasklubben faktiskt och frågat massor, de brukar vara trevliga. Och sedan så skulle jag inte oroa mig så mycket för det där med motionen. Gå "vanliga" promenader, alltså, kanske ca 2h uppdelat så som passar er bäst till en början med. Och nu när ni har en sennenhund så tycker jag ni borde kolla in detta www.sennendraget.se/, jättekul och givande aktivering. Drar själv med min hund (som inte är en Berner sennen) och de på sennendraget har varit jättetrevliga och hjälpsamma när vi mejlat och frågat saker... Nu vet ni kanske inte HD och ED-status på hunden, vilket kan vara bra att veta innan en börjar dra. Men det var ett tips iaf :)

    Och angående pälsen så säger jag som föregående, kanske är det fodret som behöver bytas? Men bra att ni borstar ofta, och hoppas ni investerat i en bra borste, det underlättar massor med bra verktyg (veta).

    Lycka till med allt!

  • Aniiee
    Apopan skrev 2013-09-09 16:16:23 följande:
    Jag skulle nog hört av mig till rasklubben faktiskt och frågat massor, de brukar vara trevliga. Och sedan så skulle jag inte oroa mig så mycket för det där med motionen. Gå "vanliga" promenader, alltså, kanske ca 2h uppdelat så som passar er bäst till en början med. Och nu när ni har en sennenhund så tycker jag ni borde kolla in detta www.sennendraget.se/, jättekul och givande aktivering. Drar själv med min hund (som inte är en Berner sennen) och de på sennendraget har varit jättetrevliga och hjälpsamma när vi mejlat och frågat saker... Nu vet ni kanske inte HD och ED-status på hunden, vilket kan vara bra att veta innan en börjar dra. Men det var ett tips iaf :)

    Och angående pälsen så säger jag som föregående, kanske är det fodret som behöver bytas? Men bra att ni borstar ofta, och hoppas ni investerat i en bra borste, det underlättar massor med bra verktyg (veta).

    Lycka till med allt!
    Kan man dra med en sennen? Det visste jag inte =) Men om hunden klarar det (som du säger, HD och ED kanske bör kollas upp innan) så är det en toppenaktivitet =) Mina hundar älskar det =P
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Apopan
    Aniiee skrev 2013-09-09 16:41:20 följande:
    Kan man dra med en sennen? Det visste jag inte =) Men om hunden klarar det (som du säger, HD och ED kanske bör kollas upp innan) så är det en toppenaktivitet =) Mina hundar älskar det =P
    Yaoi is the opiate of the fangirls
    Ja, de är ju avlade en gång i tiden för att dra (tunga kärror med mjölkkannor och annat) och har de deltagit i sennendraget så ser det bra ut på papperet sen ;)

    Har ju själv en ras som användes på liknande sätt när det begav sig, utöver boskapsdrivandet och vaktandet, så det var så jag kom in på att dra med honom och då passade infon och hjälpen på sennendraget bra för oss, och brukar försöka sprida den vidare. Är ju som sagt en jätterolig aktivitet för alla i familjen, och en Berner sennen skall väl inte tacka nej till att få jobba tungt och dra om den mår bra i övrigt.
  • Gizmo

    Va? Får hunden bara en halvtimmes promenad per dag?
    Jag är ute med mina stora hundar minst 6 tim om dagen!

  • Whitetrash86
    Gizmo skrev 2013-09-09 18:11:29 följande:
    Va? Får hunden bara en halvtimmes promenad per dag?
    Jag är ute med mina stora hundar minst 6 tim om dagen!
    Det finns dom som bara går utan för dörren.. typ.

    Hade ett par grannar med på hyper hundar som bara gick runt våran fotbollsplan (varje promenad!) och det tar max 5min. Så vet inte ens om dom kom upp i 30min om dagen med det.
  • Juno

    Tack för alla svar! Och tips! Hon luktar gammal skurtrasa så då är det kanske dags för ett bad nu. Glad Vad det gäller maten så fick vi med oss mat som man köper på ICA. Kanske borde satsa på nåt bättre? Har ni tips?

      Tösen är 5 år och hur go som helst. Vi bor i villa med trädgård där hon kan röra sig fritt, men den är inte så stor så det ger inte så mycket motion. Vi går en morgonpromenad i maklig takt 30 min, en raskare promenad på ca 60 min någon gång under dagen samt en kisserunda på kvällen 15-30 min. Hon går glatt med men sover sen som en stock flera timmar efteråt. Är det normalt eller kör vi slut på henne?


    Gizmo skrev 2013-09-09 18:11:29 följande:
    Va? Får hunden bara en halvtimmes promenad per dag?
    Jag är ute med mina stora hundar minst 6 tim om dagen!

    I hundens förra familj var det så. De var bland annat därför de ville omplacera henne, eftersom de inte hade tid att motionera henne. Men sex timmar om dagen? Det måste väl vara för att du vill, inte för att det är nödvändigt? Då skulle jag nog bara ha en trasa med mig i kopplet hem Flört
  • Whitetrash86
    Juno skrev 2013-09-10 09:19:59 följande:
    Tack för alla svar! Och tips! Hon luktar gammal skurtrasa så då är det kanske dags för ett bad nu. Glad Vad det gäller maten så fick vi med oss mat som man köper på ICA. Kanske borde satsa på nåt bättre? Har ni tips?

      Tösen är 5 år och hur go som helst. Vi bor i villa med trädgård där hon kan röra sig fritt, men den är inte så stor så det ger inte så mycket motion. Vi går en morgonpromenad i maklig takt 30 min, en raskare promenad på ca 60 min någon gång under dagen samt en kisserunda på kvällen 15-30 min. Hon går glatt med men sover sen som en stock flera timmar efteråt. Är det normalt eller kör vi slut på henne?

    I hundens förra familj var det så. De var bland annat därför de ville omplacera henne, eftersom de inte hade tid att motionera henne. Men sex timmar om dagen? Det måste väl vara för att du vill, inte för att det är nödvändigt? Då skulle jag nog bara ha en trasa med mig i kopplet hem Flört
    Inte för att jag tycker att dyrast foder är bäst foder.. men att köpa hundfoder från Ica är inte bra, troligen till varför hon luktar och ser ut som hon gör. Så ta er genast till en djuraffär och fråga efter bra foder till just eran hund, men tänk på att byta långsamt och inte allt på 1 gång.
  • Aniiee
    Juno skrev 2013-09-10 09:19:59 följande:
    Tack för alla svar! Och tips! Hon luktar gammal skurtrasa så då är det kanske dags för ett bad nu. Glad Vad det gäller maten så fick vi med oss mat som man köper på ICA. Kanske borde satsa på nåt bättre? Har ni tips?

      Tösen är 5 år och hur go som helst. Vi bor i villa med trädgård där hon kan röra sig fritt, men den är inte så stor så det ger inte så mycket motion. Vi går en morgonpromenad i maklig takt 30 min, en raskare promenad på ca 60 min någon gång under dagen samt en kisserunda på kvällen 15-30 min. Hon går glatt med men sover sen som en stock flera timmar efteråt. Är det normalt eller kör vi slut på henne?

    I hundens förra familj var det så. De var bland annat därför de ville omplacera henne, eftersom de inte hade tid att motionera henne. Men sex timmar om dagen? Det måste väl vara för att du vill, inte för att det är nödvändigt? Då skulle jag nog bara ha en trasa med mig i kopplet hem Flört
    "Köper på ICA" menar du ett som det står ICA på, dvs deras egna märke? På mitt 'närmaste coop kan man köpa Magnussons Meat and Biscuit, Hills och Royal Canin, vilket inte kan kallas dåligt, per se. Mina hundar får barf och Orijen. Men viktigast är att hitta ett foder som passar just eran hund. Sätt in det nya fodret långsamt, matsked för matsked. 

    Motionen ser bra ut. Det gör inget om hon är slut och sover efteråt.  Sen är alltig kanske ganska nytt för henne, nya intryck och nya vanor. Och får hon nytt foder med bättre sammansättning så kommer hon får lite mer energi också. Ge henne lite tid.

     

    Sen måsta jag bara säga till Gizmo: Sex timmar om DAGEN? Hjälp! Det får mina hundar bara på vandringar =). 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Juno
    Aniiee skrev 2013-09-10 16:20:12 följande:
    "Köper på ICA" menar du ett som det står ICA på, dvs deras egna märke?

    Hon äter Pedigree. Har inte hunnit sätta mig in i olika märken, men med tanke på hur mycket reklam de gör så inbillar jag mig att det inte är det bästa, även om det kanske inte det sämsta heller.
  • Aniiee
    Juno skrev 2013-09-11 15:01:50 följande:

    Hon äter Pedigree. Har inte hunnit sätta mig in i olika märken, men med tanke på hur mycket reklam de gör så inbillar jag mig att det inte är det bästa, även om det kanske inte det sämsta heller.
    Nej, det är inte det bästa och inte det sämsta. Kolla up de märken jag nämde i min förra post, de är alla bra. 

    Jag tycker du och din familj är toppen som tar er an hunden, och jag tycker att det är jättebra att du ber om tips och läser på. Hundägare som dig gör mig glad =) 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Harvester

    Vad kul att du skaffat Berner, är uppväxt med en eller flera sedan 8 års ålder samt varit mkt engagerad med utställning, i rasklubben etc.
    Gå gärna med i Svenska Sennenhundklubben så får du info om aktivitetsträffar i din region etc. Läs också på hemsidan www.sshk.a.se.
    Fördelen med en Berner är ju att hinner du inte med promenaden en dag så ar du inte en nipprig hund för det, vill du gå på en tretimmars en annan dag hänger de gärna på... Ang bad etc brukade jag borsta igenom noga 1 gg/v och bada ca 1 gg/mån ( då jag hatar lukten av skitig hund, speciellt när de blir blöta i regnet).

Svar på tråden Hur sköta om en berner sennen?