• Sheyen

Tips om flaskmatning? (ska ej amma)

Hejhej! Min psykolog tycker, liksom jag själv, att det blir bäst om jag helt och hållet låter bli att amma och istället direkt kör med flaskmatning, då jag ska börja ta mina mediciner igen.

Jag är för närvarande gravid i vecka 35 och det blir planerat snitt vecka 38. Vi har skaffat det mesta som behövs för vår kommande familjemedlem, men vi har ännu inte köpt vare sig nappflaskor eller ersättning; sådant bör köpas först när vi verkligen vet vad som behövs.

Vi undrar:

Hur många nappflaskor bör man ha hemma? Vi har gissat på 4-5 st (så att det alltid finns någon ren osv)
    Finns det anpassade "nappar" till flaskorna, beroende på ålder? Vad ska man ha och vad ska man inte ha?
    Om ni har några knep som är fiffiga och bra att ta till i samband med flaskmatning; berätta gärna!
    Om det finns något mer som ni vill informera mig om gällande det här; kör på!

Jag blir oerhört tacksam för svar, så om ni vill undvara någon minut eller två till att sammanfatta en liten guide till mig skulle jag uppskatta det väldigt mycket!

Ha det bra!

MVH

• Svar på tråden Tips om flaskmatning? (ska ej amma)
  • Jimman

Jag har flaskmatat alla mina , flaskor hade vi nog bara 2 tror jag , vi diskade dom direkt o kokade dom 1 gång per dygn , vi köpte en vattenkokare med ställbar temperatur , mycket enkelt att bara trycka på knappen o hälla vatten i flaskan o i med pulver o ruska

• gotaland

Dr Browns flaskor absolut + deras nappar. Finns olika storlekar o man börjar ju med den minsta.  Det blir inget vakum i dom + och man minimerar risken för att svälja massa luft 3-4 flaskor är väl bra o ha tycker jag, för jag gjorde iordning flaskor på kvällen o ställde i kylen för att slippa stå o söla med det mitt i natten, när man har ett hungrigt barn. Bara in i micron sen var det klart. Nu kommer du säkert o få tusen svar att så ska man inte göra bla bla men så gjorde jagGlad

• straw2008

Vi har matat båda våra med flaska o gladare barn får man leta efter. Mina tips är att köpa såna flaskor o nappar som finns på vanliga mataffären (för att de ska vara lättillgängliga överallt om man glömt osv). Sen skulle jag undvika mam för den flaskan blir 5 delar då man skruvar isär o ska diska. Vi hade ett flaskträd som man hängde flaskorna på efter disk, det var praktiskt. Köp alltid likadana flaskor, på så sätt passar alla korkar med alla flaskor. Då vi fick barn o redan visste att vi skulle ge ersättning kunde man hoppa över steg 1 o gå direkt på steg 2. Du måste även ha en vattenkokare, koka vatten som du har i kylen o sen värmer i micron. Då man ska ut kan man blanda en flaska o lägga i vagnen eller en tetra o ha i vagnen så brukar den bli rätt temp. Våra barn drack alla temperaturer på ersättning o det verkar vara vanligt. Givetvis inte kokhet eller kylskåpskall men du förstår säkert. Lycka till, jag har då aldrig i livet träffat ett missnöjt barn som äter ersättning.

I kinamockaskogen.....
  • Sheyen
    Jimman skrev 2013-09-11 08:20:55 följande:
    Jag har flaskmatat alla mina , flaskor hade vi nog bara 2 tror jag , vi diskade dom direkt o kokade dom 1 gång per dygn , vi köpte en vattenkokare med ställbar temperatur , mycket enkelt att bara trycka på knappen o hälla vatten i flaskan o i med pulver o ruska
    Tack för ditt snabba svar!

Det lät ju supersmidigt! Det här kanske är en dum fråga, men hur låga temperaturer kan man ställa den vattenkokaren på? Jag tänkte så att man inte måste vänta jättelänge innan det svalnat till sig till lagom temperatur (vilket iofs inte gör så mycket).

Ditt inlägg kändes betryggande, för då verkar det vara ungefär så enkelt som jag hade hoppats att det skulle vara.
  • Jacqueline
    gotaland skrev 2013-09-11 08:25:31 följande:

Dr Browns flaskor absolut + deras nappar. Finns olika storlekar o man börjar ju med den minsta.  Det blir inget vakum i dom + och man minimerar risken för att svälja massa luft 3-4 flaskor är väl bra o ha tycker jag, för jag gjorde iordning flaskor på kvällen o ställde i kylen för att slippa stå o söla med det mitt i natten, när man har ett hungrigt barn. Bara in i micron sen var det klart. Nu kommer du säkert o få tusen svar att så ska man inte göra bla bla men så gjorde jagGlad

Bästa flaskorna!!!!Håller med om allt du skrev ,gjort samma med mina 2
  • straw2008
    Dr Browns flaskor absolut + deras nappar. Finns olika storlekar o man börjar ju med den minsta.  Det blir inget vakum i dom + och man minimerar risken för att svälja massa luft 3-4 flaskor är väl bra o ha tycker jag, för jag gjorde iordning flaskor på kvällen o ställde i kylen för att slippa stå o söla med det mitt i natten, när man har ett hungrigt barn. Bara in i micron sen var det klart. Nu kommer du säkert o få tusen svar att så ska man inte göra bla bla men så gjorde jag

Vi gjorde oxå så, varför skulle det vara fel ??
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

O koka flaskor tror jag de flesta bara gör med första barnet.... med andra barnet får de åka diskmaskin

I kinamockaskogen.....
  • Sheyen
    Det låter ju jättebra! Jag har faktiskt själv funderat på det där med att förbereda t.ex inför natten, men blev osäker på om det var ok, pga att man läst "se till att ha nyblandad ersättning, så att den alltid är färsk", men jag menar; den blir ju inte dålig på några timmar. Jag tycker att ditt knep låter suveränt och eftersom att det har fungerat för din familj kommer jag absolut att våga testa. Så får man ju se hur det fungerar för just mig, men jag har svårt att tro att jag inte skulle gilla det. :)

Tack för ditt svar!
  • beam82

Hej! Jag flaskmatar min bebis just nu, hon är 4 månader. Vi kör med mamflaskor med kolikventil på, kanske heter nåt annat än kolikventil, det går iaf att skruva av botten på dem. Till de flaskorna ingår den första nappen när man köper dem, de som man använder från att de är nyfödda, sen får man köpa nya när bebisen växer, vid ca 2 månader kan man köpa nästa, det står på förpackningarna från vilken ålder de är.

Det jag kan ge som tips är att inte skruva åt korken för hårt, då blir det mer vakuum i flaskan, vi skruvar åt tills det precis blir tätt, utan att skruva för mycket. Svårt att förklara, men om du provar så märker du nog hur jag menar
    I övrigt behöver en nyfödd bebis en liten paus då och då, bara några sekunder, för att hinna svälja undan lite, det ändras när bebisen växer. Det där märker man när man lär känna bebisen och vet hur bebisen vill ha det.
    Vi brukar ha kokt vatten i en tillbringare i kylen så man kan värma när man behöver det, så slipper man hålla på som det står på förpackningen, koka och kyla. När vi ska iväg tar vi med kokt vatten, lagom varmt, i en termos, så att man lätt kan blanda utan att behöva hitta någonstans att värma, det kan vara lite bökigt om man tex är på stan.

Tänk på att bebisar ofta blir hårda i magen av ersättning, finns många olika sorter, och de funkar olika bra för olika barn. Vår flickas mage tål inte vanliga babysemp, vi använder babysemp lemolac, då fungerar hennes mage bra.

Grattis till bebisen! Flaskmatning är inte det sämsta även om jag tyckte en stund att man ju "ska" amma så jag kände mig dålig ett tag när det inte funkade. Jag tycker det är bra att du bestämt dig för att flaskmata och må bra!

• Oscarsmamma84

Jag har provat 5 sorters flaskor o tycker att dr brown är bäst. Jag kokar vatten i vattenkokaren o låter svalna till rätt temp o sen häller jag det i en termos. Pulvret har jag i vällingdoserare för vi måste blanda två pulver annars funkar inte sonens mage. Förvarar flaskor, termos o pulver i samma skåp så enkelt o bara ta o blanda. Vattnet i termosen håller rätt temp hela dagen.

Lycka till TS

Svar på tråden Tips om flaskmatning? (ska ej amma)