• Sheyen

Tips om flaskmatning? (ska ej amma)

Hejhej! Min psykolog tycker, liksom jag själv, att det blir bäst om jag helt och hållet låter bli att amma och istället direkt kör med flaskmatning, då jag ska börja ta mina mediciner igen.

Jag är för närvarande gravid i vecka 35 och det blir planerat snitt vecka 38. Vi har skaffat det mesta som behövs för vår kommande familjemedlem, men vi har ännu inte köpt vare sig nappflaskor eller ersättning; sådant bör köpas först när vi verkligen vet vad som behövs.

Vi undrar:

Hur många nappflaskor bör man ha hemma? Vi har gissat på 4-5 st (så att det alltid finns någon ren osv)
    Finns det anpassade "nappar" till flaskorna, beroende på ålder? Vad ska man ha och vad ska man inte ha?
    Om ni har några knep som är fiffiga och bra att ta till i samband med flaskmatning; berätta gärna!
    Om det finns något mer som ni vill informera mig om gällande det här; kör på!

Jag blir oerhört tacksam för svar, så om ni vill undvara någon minut eller två till att sammanfatta en liten guide till mig skulle jag uppskatta det väldigt mycket!

Ha det bra!

MVH

• Svar på tråden Tips om flaskmatning? (ska ej amma)
  • Sheyen
    straw2008 skrev 2013-09-11 08:26:14 följande:
    Vi har matat båda våra med flaska o gladare barn får man leta efter. Mina tips är att köpa såna flaskor o nappar som finns på vanliga mataffären (för att de ska vara lättillgängliga överallt om man glömt osv). Sen skulle jag undvika mam för den flaskan blir 5 delar då man skruvar isär o ska diska. Vi hade ett flaskträd som man hängde flaskorna på efter disk, det var praktiskt. Köp alltid likadana flaskor, på så sätt passar alla korkar med alla flaskor. Då vi fick barn o redan visste att vi skulle ge ersättning kunde man hoppa över steg 1 o gå direkt på steg 2. Du måste även ha en vattenkokare, koka vatten som du har i kylen o sen värmer i micron. Då man ska ut kan man blanda en flaska o lägga i vagnen eller en tetra o ha i vagnen så brukar den bli rätt temp. Våra barn drack alla temperaturer på ersättning o det verkar vara vanligt. Givetvis inte kokhet eller kylskåpskall men du förstår säkert. Lycka till, jag har då aldrig i livet träffat ett missnöjt barn som äter ersättning.
    Oh, det var bra att du skrev det där om mam! Jobbigt med många delar när det ska diskas. Man vill ju att det ska gå snabbt och smidigt och ändå vara bra för den lilla. Även jättebra knep för att ha saker redo och med rätt temperatur.

Förlåt för en amatörmässig fråga, men vad är steg 1och 2?

Jättefina tips och knep! Stort tack!

Alla tips som jag får kommer jag att anteckna på papper och visa blivande fadern, sen när han kommer hem från jobbet. Ni är supersnälla! Tack! :)
  • Sheyen

Nu måste jag bara berätta att jag märker att det kommer så många svar att det inte blir rimligt att svara personligt till var och en av er. Jag brukar vilja göra så av artighetsskäl och för att visa att jag tar till mig det som skrivits, men familjeliv är ett väldigt stort forum och nu märker jag att jag inte hinner med! Haha! :) Men bara så att ni vet: jag läser allt, tar till mig och antecknar! Det är möjligt att jag blir lite tyst i tråden, pga att jag vill skriva ner och planera, men jag läser och håller koll!

Stort tack! Hjärta Gravid

• Lady Namárië

Jag rekommenderar att ni satsar på flaskor med ventil, t. ex Mam Ultivent. Det minskar risken för gasbubblor, som ger bebisen ont i magen.

Det finns en uppsjö av olika flasknappar i olika material. Mina har föredragit Mam Silk Teat-napparna som syns i bild längs ner här: www.mambaby.com/se/om-produkterna/nappar/mam-silk-teat-26765-sv.html
    De finns i storlekarnna 1, 2, 3 och X (på hålet, alltså) och man börjar med den minsta.

Vårt äldsta barn åt i början väldigt små mängder väldigt ofta, så det är absolut rätt tänkt att ha många flaskor och nappar att byta med om man vill slippa diska/koka så ofta. I början kan det vara bra att hålla koll på hur mycket barnet äter så att man vet att hen får i sig tillräckligt. Vi hade ett papper på kylskåpet där vi skrev upp hur många milliliter ungefär han druckit. (Det behövdes inte med hans yngre syskon, som tömde hela sina flaskor och åt mer sällan).

Om ni väljer ersättning på pulver kan ni blanda i ordning i förväg enligt anvisningar på paketet och förvara i kylskåp i ung. 6-8 timmar. Vispa innan ni häller i flaskan, för det blir tjockare i botten om det får stå, och värm i micro eller vattenbad. Ett annat smidigt sätt är att ha en kanna/flaska kallt vatten (kokt eller kranvatten, vilket man föredrar) och blanda direkt med kokande vatten till ättemperatur innan pulvret blandas i. Det finns också färdigblandade tetror att köpa, men de är mycket dyrare.

Blir bebisen hård i magen av ersättningen kan man blanda i en tesked rapsolja eller messmör. Hjälper inte det finns laktulos att köpa på apoteket. Den kan dock vara lite gasbildande. Ersättningsbarn bör bajsa varje dag.

Magmassage hjälper både tarmrörelserna (bajset) och mot gaser. Be bvc visa er och massera flera gånger om dagen. Det är dessutom mysigt!

Gaser undviker man till stor del med en ventilflaska, men man kan behöva ta hjälp av Minifom (från apoteket) för att ha sönder gasbubblorna ibland.

För smidig dosering av ersättningspulvret när ni är ute, köp en "vällingdoserare", dvs en burk som är indelad i tre fack. Då har ni tre uppmätta portioner pulver på en gång.

Se till att få inskrivet ordentligt i din journal att du inte skall amma och att du vill ta medicinerna som stoppar mjölkproduktionen redan medan du är på bb. Mjölkstockning gör fruktansvärt ont och har du otur kan du få en del otrevliga biverkningar av den medicin man tar hemma. Det är också skönt om personalen på bb är "med på tåget" redan från början, så att du slipper ta en diskussion med dem när du är nyförlöst och skör. Kolla upp i förväg om det finns ersättning och flaskor på bb eller om ni skall ta med själva.

Lycka till med allt!

So say we all
  • Lady Namárië

Jag tycker inte att det har varit jobbigt att diska Ultivent-flaskorna, skall tilläggas. Vi har använt dem till alla tre barnen.

So say we all
  • LadyViolette

Hej!

Tycker också att mam flaskorna har varit väldigt bra! Har provat avent flaskor men tyckte inte bebisen fick något bra grepp. Om er lilla somnar under matning så kittla lite under foten så brukar de komma igång och äta igen  

• straw2008

Ja man blir GALEN på mam flaskorna, 100 delar o så vet jag att många upplever att de läcker. Dr Brown kan nog vara bra.

I kinamockaskogen.....
  • beam82

Jag tycker inte heller att det är jobbigt med alla delar på mamflaskorna, vi kör dem i diskmaskinen, gummiringarna i botten får hänga över en varsin "pinne" o maskinen så de inte far runt, funkar jättebra. Min dotter föredrar mamnapparna också med samma form som napparna till flaskorna, kanske för att det blir samma form som hon är van med.

• straw2008

Precis var tydlig på bb ang ditt val. De drar på kampanjer värre än vid val för att försöka tvinga kvinnor att amma.

I kinamockaskogen.....
  • nozpa

Har flaskmatat bägge barnen. Kommer även att göra det med 3:e om vi skaffar ett barn till. Vi har använt mams antikolik till bägge.
    Kokade flaskorna varannan dag, diskade för hand i början. Sedan blev det diskmaskinen.
    Hade 4 flaskor till första, men köpte snabbt fler. Hon kunde äta 6-10 ggr/dygn ibörjan. Så vi har nu 8 flaskor till lillasyster. Tyckte det var tråkigt att behöva diska dom hela tiden så hade fler istället.
    Napp 1 använde vi de första 4 månaderna, sedan 2:an. Man märker på barnet när man kan byta. Ser att många tipsat om dr Brown, och jag har bara hört bra om dom, men ej testat dom själv. Mam var kanon för oss, inget magont och finns att köpa överallt.   

Svar på tråden Tips om flaskmatning? (ska ej amma)