Jag har flaskmatat tre barn, de första två var lättmatade och jag tror att vilken flaska som helst hade funkat fint. Med tredje tror jag att vi gick igenom hela sortimentet av flaskor och nappar innan han lyckades få i sig någonting. :( Han kunde ligga och suga och suga hur länge som helst, och när vi tog bort flaskan såg vi att han fått i sig någon milliliter bara. Mycket frustrerande för alla, och han fick matas med kopp tills han var ungefär två månader.
Den flaskan som till slut fungerade var MAM, den som jag ser har dissats tidigare. Vi har tyckt att den har fungerat jättebra (även om jag först tyckte den var så ful att den inte skulle få komma in i vårt hus ;) ). Att den tas isär vid diskning är ju bara bra tycker jag - då blir den ordentligt ren. Vi har använt nappen som hör till som är ganska platt, och vi har alltid använt ett ganska litet hål, mindre än många andra har jag märkt. Så länge barnen inte blir frustrerade så tycker jag att det är det bästa, för då tar matningen lite längre tid och blir en lugn och mysig stund tillsammans.
MAMs lilla flaska är mitt tips, men också att inte köpa för många direkt. Kolla vad bebisen verkar gilla och ha gärna en kopp också till hands om bebisen inte får till sugtekniken direkt, så behöver ni inte känna er stressade över maten. MAM finns både i vanliga mataffärer och på apoteket, så det har varit enkelt att komplettera. Vi har haft ca tre flaskor tror jag, och det har varit lagom för just oss.
Våra barn har mått bäst av NAN, och blivit hårda i magen av BabySemp. Minsta introducerades med NAN redan på neonatalen, så det har känts bra att fortsätta med det. Hur rigorös och noggrann man vill vara med att koka vattnet innan, hur man gör när man ska ha med mat ut (termos eller inte) osv får ni nog känna efter själva. Diskutera med BVC och fatta ett beslut som känns rätt för er, för det finns hur många åsikter som helst kring detta där ute.
Något som vi har känt varit viktigt är att likställa flaskmatning med amning så långt det är möjligt. Att vår bebis flaskmatas betyder inte att vem som helst kan mata, det är något som vi föräldrar gör (åtminstone första tiden). Det är närhet, värme, trygghet, och något som skapar ett band mellan oss föräldrar och vårt barn. Att aldrig lockas av att stötta upp en flaska med kuddar och låta barnet äta själv, eller att mata barnet i bilen sittande i bilstolen. Vi har månat om att ändå skapa en trygg och lugn atmosfär kring oss när det är dags för mat, så det är nog mitt enda råd. Hur ni gör med allt det andra praktiska, det kommer ni snabbt och lätt att hitta vad som passar just er och er bebis. :)
Lycka till med bebis och med flaskmatning!