• Sheyen

Tips om flaskmatning? (ska ej amma)

Hejhej! Min psykolog tycker, liksom jag själv, att det blir bäst om jag helt och hållet låter bli att amma och istället direkt kör med flaskmatning, då jag ska börja ta mina mediciner igen.

Jag är för närvarande gravid i vecka 35 och det blir planerat snitt vecka 38. Vi har skaffat det mesta som behövs för vår kommande familjemedlem, men vi har ännu inte köpt vare sig nappflaskor eller ersättning; sådant bör köpas först när vi verkligen vet vad som behövs.

Vi undrar:

Hur många nappflaskor bör man ha hemma? Vi har gissat på 4-5 st (så att det alltid finns någon ren osv)
    Finns det anpassade "nappar" till flaskorna, beroende på ålder? Vad ska man ha och vad ska man inte ha?
    Om ni har några knep som är fiffiga och bra att ta till i samband med flaskmatning; berätta gärna!
    Om det finns något mer som ni vill informera mig om gällande det här; kör på!

Jag blir oerhört tacksam för svar, så om ni vill undvara någon minut eller två till att sammanfatta en liten guide till mig skulle jag uppskatta det väldigt mycket!

Ha det bra!

MVH

• Svar på tråden Tips om flaskmatning? (ska ej amma)
  • tideloo

Dr Brown flaskorna är superbra. Det är mitt tips, lite dyrare men väl värt pengarna
    Håll koll på bebis mage, vanligt de blir hårda i magen!
    Ett annat tips är ha sempers magdroppar från start,hjälper magen :)

• Kraftverk

Jag har flaskmatat tre barn, de första två var lättmatade och jag tror att vilken flaska som helst hade funkat fint. Med tredje tror jag att vi gick igenom hela sortimentet av flaskor och nappar innan han lyckades få i sig någonting. :( Han kunde ligga och suga och suga hur länge som helst, och när vi tog bort flaskan såg vi att han fått i sig någon milliliter bara. Mycket frustrerande för alla, och han fick matas med kopp tills han var ungefär två månader.

Den flaskan som till slut fungerade var MAM, den som jag ser har dissats tidigare. Vi har tyckt att den har fungerat jättebra (även om jag först tyckte den var så ful att den inte skulle få komma in i vårt hus ;) ). Att den tas isär vid diskning är ju bara bra tycker jag - då blir den ordentligt ren. Vi har använt nappen som hör till som är ganska platt, och vi har alltid använt ett ganska litet hål, mindre än många andra har jag märkt. Så länge barnen inte blir frustrerade så tycker jag att det är det bästa, för då tar matningen lite längre tid och blir en lugn och mysig stund tillsammans.

MAMs lilla flaska är mitt tips, men också att inte köpa för många direkt. Kolla vad bebisen verkar gilla och ha gärna en kopp också till hands om bebisen inte får till sugtekniken direkt, så behöver ni inte känna er stressade över maten. MAM finns både i vanliga mataffärer och på apoteket, så det har varit enkelt att komplettera. Vi har haft ca tre flaskor tror jag, och det har varit lagom för just oss.

Våra barn har mått bäst av NAN, och blivit hårda i magen av BabySemp. Minsta introducerades med NAN redan på neonatalen, så det har känts bra att fortsätta med det. Hur rigorös och noggrann man vill vara med att koka vattnet innan, hur man gör när man ska ha med mat ut (termos eller inte) osv får ni nog känna efter själva. Diskutera med BVC och fatta ett beslut som känns rätt för er, för det finns hur många åsikter som helst kring detta där ute.

Något som vi har känt varit viktigt är att likställa flaskmatning med amning så långt det är möjligt. Att vår bebis flaskmatas betyder inte att vem som helst kan mata, det är något som vi föräldrar gör (åtminstone första tiden). Det är närhet, värme, trygghet, och något som skapar ett band mellan oss föräldrar och vårt barn. Att aldrig lockas av att stötta upp en flaska med kuddar och låta barnet äta själv, eller att mata barnet i bilen sittande i bilstolen. Vi har månat om att ändå skapa en trygg och lugn atmosfär kring oss när det är dags för mat, så det är nog mitt enda råd. Hur ni gör med allt det andra praktiska, det kommer ni snabbt och lätt att hitta vad som passar just er och er bebis. :) 

Lycka till med bebis och med flaskmatning!  

• pomola

DrBrowns flaskor kan jag också rekommendera. Vi använde dem till vårt barn, som flaskmatades.

På natten hade vi flaskor med pulver i bredvid sängen och en flaska med vatten. Vi blandade när det var dags för matning och ställde i en flaskvärmare, det var supersmidigt. Vi har aldrig mikrovärmt.

Flaskorna diskades grundligt varje dag och vi kokte nappar och "drBrown-röret" ofta.

dotter född -08
  • Fröken Söt

Vi använder MAM:s antikolikflaskor och jag upplever inte att det är jobbigt med flera delar. Man kan rengöra dem ordentligt och dessutom går de smidigt att sterilisera i micron. Sonen är 5 veckor, vi diskar efter varje användning och steriliserar en gång om dagen (enligt instruktion från BVC).

Det är möjligt att ni får testa lite olika pulver innan ni hittar ett som funkar bra för barnets mage. Lemolac ska vara mer lättsmält och därmed "snällare" för magen. Det har fungerat bra för oss men inte för några vänner (bebisen spydde av den). Se på förpackningen hur den ska tillagas, där står det även exempelvis hur man kan förbereda flaskor inför kvällen.

Semper och WHO rekommenderar att man blandar pulvret med minst 70-gradigt vatten för att döda eventuella bakterier så därför gör vi det fram till sonen är 2-3 månader. Även om man inte blandar pulvret med 70-gradigt vatten bör man koka vattnet (från kallvattenkranen) i förväg för att döda eventuella bakterier. Man vet ju aldrig när det kommer in skit i systemet och småttingarna är väldigt känsliga...

• nozpa
    Kraftverk skrev 2013-09-11 10:38:54 följande:
    Något som vi har känt varit viktigt är att likställa flaskmatning med amning så långt det är möjligt. Att vår bebis flaskmatas betyder inte att vem som helst kan mata, det är något som vi föräldrar gör (åtminstone första tiden). Det är närhet, värme, trygghet, och något som skapar ett band mellan oss föräldrar och vårt barn. Att aldrig lockas av att stötta upp en flaska med kuddar och låta barnet äta själv, eller att mata barnet i bilen sittande i bilstolen. Vi har månat om att ändå skapa en trygg och lugn atmosfär kring oss när det är dags för mat, så det är nog mitt enda råd. Hur ni gör med allt det andra praktiska, det kommer ni snabbt och lätt att hitta vad som passar just er och er bebis. :) 

Lycka till med bebis och med flaskmatning!  

Bra att du skrev det. Kan bara hålla med. Fungerar kanon att mata hud mot hud också med flaska. Och just att  ni håller det till att det är ni som matar ts tror jag är viktigt för både er och bebis.
  • gotaland
    straw2008 skrev 2013-09-11 08:27:53 följande:

Vi gjorde oxå så, varför skulle det vara fel ??

Jo du, jag har lärt mig här på FL (där alla är så himla bra...:)) att man måste koka vattnet (vårt fina svenska vatten...) för det står på semper förpackningarna..... (det är ju för att semper används i stora delar av världen där inte alltid den svenska vattenkvalitén finns) och sen ska man inte skaka flaskan heller när man blandat i pulver utan man ska bara vicka den .... herregud!
  • nozpa
    gotaland skrev 2013-09-11 11:30:06 följande:

Jo du, jag har lärt mig här på FL (där alla är så himla bra...:)) att man måste koka vattnet (vårt fina svenska vatten...) för det står på semper förpackningarna..... (det är ju för att semper används i stora delar av världen där inte alltid den svenska vattenkvalitén finns) och sen ska man inte skaka flaskan heller när man blandat i pulver utan man ska bara vicka den .... herregud!

Varför ska man inte skaka? För att det kan bli bubblor? Aldrig hört något om just skaket här på FL. Det andra får man ju höra ganska ofta.
  • Fröken Söt
    nozpa skrev 2013-09-11 11:37:00 följande:

Varför ska man inte skaka? För att det kan bli bubblor? Aldrig hört något om just skaket här på FL. Det andra får man ju höra ganska ofta.
    Som jag har förstått det är det för att minska mängden luftbubblor. Och luftbubblor kan bidra till ont i magen...

• Fröken Söt
    gotaland skrev 2013-09-11 11:30:06 följande:

Att koka vattnet står inte bara på Semper-förpackningarna (du tänker kanske på att blanda pulvret med hett vatten?).

Vicka på flaskan = färre luftbubblor = mindre risk för ont i magen

Svar på tråden Tips om flaskmatning? (ska ej amma)