• nozpa

Tips om flaskmatning? (ska ej amma)

Har flaskmatat bägge barnen. Kommer även att göra det med 3:e om vi skaffar ett barn till. Vi har använt mams antikolik till bägge.
    Kokade flaskorna varannan dag, diskade för hand i början. Sedan blev det diskmaskinen.
    Hade 4 flaskor till första, men köpte snabbt fler. Hon kunde äta 6-10 ggr/dygn ibörjan. Så vi har nu 8 flaskor till lillasyster. Tyckte det var tråkigt att behöva diska dom hela tiden så hade fler istället.
    Napp 1 använde vi de första 4 månaderna, sedan 2:an. Man märker på barnet när man kan byta. Ser att många tipsat om dr Brown, och jag har bara hört bra om dom, men ej testat dom själv. Mam var kanon för oss, inget magont och finns att köpa överallt.   

• nozpa
    Kraftverk skrev 2013-09-11 10:38:54 följande:
    Något som vi har känt varit viktigt är att likställa flaskmatning med amning så långt det är möjligt. Att vår bebis flaskmatas betyder inte att vem som helst kan mata, det är något som vi föräldrar gör (åtminstone första tiden). Det är närhet, värme, trygghet, och något som skapar ett band mellan oss föräldrar och vårt barn. Att aldrig lockas av att stötta upp en flaska med kuddar och låta barnet äta själv, eller att mata barnet i bilen sittande i bilstolen. Vi har månat om att ändå skapa en trygg och lugn atmosfär kring oss när det är dags för mat, så det är nog mitt enda råd. Hur ni gör med allt det andra praktiska, det kommer ni snabbt och lätt att hitta vad som passar just er och er bebis. :) 

Lycka till med bebis och med flaskmatning!  

Bra att du skrev det. Kan bara hålla med. Fungerar kanon att mata hud mot hud också med flaska. Och just att  ni håller det till att det är ni som matar ts tror jag är viktigt för både er och bebis.
  • nozpa
    gotaland skrev 2013-09-11 11:30:06 följande:

Jo du, jag har lärt mig här på FL (där alla är så himla bra...:)) att man måste koka vattnet (vårt fina svenska vatten...) för det står på semper förpackningarna..... (det är ju för att semper används i stora delar av världen där inte alltid den svenska vattenkvalitén finns) och sen ska man inte skaka flaskan heller när man blandat i pulver utan man ska bara vicka den .... herregud!

Varför ska man inte skaka? För att det kan bli bubblor? Aldrig hört något om just skaket här på FL. Det andra får man ju höra ganska ofta.
Svar på tråden Tips om flaskmatning? (ska ej amma)